זה קרה לפני 9 שנים, ב-26 לינואר 2012 מטוס F-14 "טומקאט" מספר זנב 6062-3 המריא מבסיס חיל האוויר האיראני עם הטייס מייג'ור עלירזה קארימאי והנווט קפטן מוסטפה פאסאווי.

דקות אחרי ההמראה המטוס פשוט מתפוצץ באוויר ושני אנשי הצוות נהרגים מבלי שהיה להם שום סיכוי להציל את עצמם. אחרי ההתרסקות הופצו באיראן מספר שמועות וגרסאות לאירוע כשבין, הטענות שעלו דובר על תקלה טכנית שהביאה להתרסקות, אפילו על טייסים שניסו לערוק והוחלט להפיל אותם.

במאמר שפורסם בשנת 2017 ב- "independentpersian" ועלה מחדש באתר האינטרנט של המגזין השבוע, נחשף כי המטוס הופל על ידי סוללת טילי נ"מ של משמרות המהפכה, ככל הנראה כי חשבו שמדובר במטוס קרב מסוג F\A-18 אמריקאי.

מפקד חיל האוויר האירני (צילום: חדשות 2)
גנרל חאג'יזאדה | צילום: חדשות 2

מה שקרה שם מאחורי הקלעים הוא לא פחות ממדהים. תחילה טען מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, גנרל אמיר עלי חאג'יזאדה המכהן עד היום, שהמטוס נפל בשל תקלה טכנית. אולם, אז נמצאו שברי המטוס כמו גם חלקי הטיל.

לאחר הממצאים שהתגלו בזירה, העלה הגנרל חאג'יזדה האשמה מפתיעה נגד הטייסים שנהרגו. לטענתו, מייג'ור קארימאי וקפטן פאסאווי ניסו לתקוף את הכור הגרעיני בבושהר. המטוס, יש לציין, התרסק כ-10 ק"מ צפונית לכור והסוללה שהפילה אותו הגיעה לשם שלושה ימים קודם לכן, על רקע מתיחות שהייתה אז סביב תכנית הגרעין.

במסגרת אותה מתיחות שקדמה לנפילת המטוס האיראני, ארה"ב שלחה למפרץ הפרסי את נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" כשעל סיפונה בין השאר כ-50 מטוסי קרב מסוג F-18. אלו החלו לטוס לאורך החוף האיראני. לטענת טהרן, בחלק מהמקרים הם אף הפרו את המרחב האווירי שלהם. האיראנים מנגד הזניקו נגד הטיסות האלו מטוסים ליירוט, כשהטייסים שנהרגו ומטוס ה- F-14 שהתרסק, היו בין אלו שהוזנקו לאותם יירוטים.

ב-26 לינואר 2012 בשעה 04:30 אותו מטוס 14-F איראני מספר זנב 6062-3 מוזנק לעוד יירוט של מטוסי קרב אמריקאים. תחת כנפי המטוס האיראני טילי אוויר-אוויר מונחי מכ"ם מסוג 'ספארו' לטווח בינוני וטילים מונחי חום מסוג 'סיידווינדר' לטווחים קצרים.

הם ממריאים תוך 15 דקות מרגע ההזנקה. לאחר מכן הטייס, מייג'ור קארימאי מדווח לבקרה האווירית על המיקום שלו כמו גם שהוא רואה את המטרה. כמה שניות לאחר מכן, המטוס מתפוצץ.

עלירזה קארימאי (צילום: Youtube)
הטייס האיראני שהופל עלירזה קרימאי | צילום: Youtube

צריך לקחת בחשבון שישנו מתח בין הצבא הרשמי האיראני למשמרות המהפכה שהם כמו צבא מקביל, אבל כזה שמחובר הרבה יותר לשלטון של המנהיג העליון חמינאי. חיל האוויר של משמרות המהפכה אחראי גם על זרוע הטילים של איראן. אחד מהתפקידים העיקריים שלהם זה להגן על משטר האייתולות, כולל מפני הצבא.

הטייסים באיראן נחשבים ל"חצי אלוהים", דמויות להערצה בתרבות המקומית. על הרקע הזה, אחרי הפלת המטוס מחליטים על פי החשד מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה ואנשי משרד המודיעין למצוא סיפור כיסוי ולהאשים את הטייס.

לחקור את אשת הטייס

בתחקיר שפורסם ב'אינדיפנדנט', טייסים מבסיס חיל האוויר האיראני ממנו המריא המטוס שהופל, העידו שאנשי משמרות המהפכה הגיעו לשם וטענו כי המטוס הופל בגלל שטס לכיוון הכור בבושהר, במטרה לתקוף אותו.

זאת למרות שהמטוס, נזכיר, המריא עם טילי אוויר-אוויר ולא פצצות וטילים לתקיפת מטרות קרקעיות כמו הכור. עוד טענו הטייסים מחיל האוויר האיראני שהתראיינו בעילום שם, שאנשי משמרות המהפכה אף חקרו את אשתו של הטייס שנהרג במספר הזדמנויות, גם על ידי קציני מודיעין שהיו אחראיים על אבטחת הכור הגרעיני.

על פי הנטען בתחקיר, כדי להסתיר את התקלה, "הם ניסו לתפור תיק לטייס ולטעון שיצא למשימת התאבדות". בחיפושים בזירה מצפון לכור נמצאו כעבור כמה ימים גם חלקי גופות של הטייסים.

הכור בבושהר (צילום: gettyimages)
הכור הגרעיני בבושהר. המטוס נפל במרחק ממנו | צילום: gettyimages

המקום בו נמצאו מלמד על כך שהמטוס היה בדרכו לאי חארק ולא טס לכיוון הכור כפי שנטען. כבר בשלב הזה הטענות של מפקד חיל האוויר במשמרות המהפכה העלו סימני שאלה גדולים מאוד. למרות הממצאים שסתרו משמעותית את גרסתם, מפקד חיל האוויר ואנשי משמרות המהפכה לא שילמו את המחיר על התיק שניסו לתפור לטייס הקרב שלהם. באופן רשמי האיראנים פרסמו כי סיבת ההתרסקות הייתה בשל כשל טכני חמור.

כשנתיים אחרי האירוע השמועות על מה שקרה באיראן החלו לדלוף החוצה, ומגזין התעופה "theaviationist" פרסם לראשונה כי יתכן וסוללת טילי נ"מ של משמרות המהפכה הפילה את המטוס בטעות, כשחשבה שמדובר במטוס קרב אמריקאי שמתקרב לכור הגרעיני.

עוד נטען בפרסום כי: "קציני ההגנה האווירית של משמרות המהפכה לא מכירים בכלל את סוגי המטוסים שיש לאיראן עצמה. הם יורים באופן חופשי על כל דבר שמפחיד אותם". הציטוטים האלה מלמדים גם לא מעט על הפער שבין קציני הצבא המקצועיים לבין קציני משמשרות המהפכה הרדיקליים.

מטוסי הקרב (צילום: ATTA KENARE/AFP via Getty Images)
"הם לא מכירים את המטוסים של עצמם" | צילום: ATTA KENARE/AFP via Getty Images

מטוס ה- F-14 משמש עד היום כמטוס יירוט העיקרי של חיל האוויר האיראני שהוא היחיד בעולם שמטיס אותם. מדובר בטוס קרב שהאיראנים קיבלו לפני המהפכה האסלאמית, אחרי המהפכה היחסים בין המדינות נותקו וארה"ב הטילה אמברגו שכלל גם את חלקי החילוף של המטוס.

די מהר מצב צי המטוסים הזה החמיר ומסך כולל של 80 מטוסים הם נשארו עם פחות מ-40. לאורך השנים איראן הצליחה לשמר את הצי שלה בעזרת ייצור חלקים בעצמה כמו גם סחר לא חוקי של חלקי חילוף.

כל ינואר מפילים מטוס

חיל האוויר האיראני הצליח להחזיק כך את הצי הזה, אבל במחיר כבד. לא מעט מטוסים אבדו כתוצאה מכשלים טכניים, כולל בגלל חלקים לא מתאימים, מה שעלה בחייהם של טייסים ונווטים רבים ממערך מטוסי ה- F-14.

נראה שבאירוע המדובר מ-2012 האיראנים האמינו שאם יטענו שמדובר בעוד כשל טכני של מטוס מסוג זה יאמינו להם לאור הרקורד המפוקפק שלו, אולם ככל שחולפות השנים עוד מידע דולף מחוץ למדינה ומלמד על כשל חמור שהפך לפארסה של ממש.

ניתן למצוא לא מעט דמיון בין האירוע המדובר ובין הפלת המטוס האוקראיני שהמריא מטהרן בשנת 2020. ב-8 לינואר מטוס בואינג 737 של חברת "יוקריין אינטרנשיונל איירליינס" המריא משדה התעופה אימאם חומייני בטהרן לנמל התעופה בקייב. כמה דקות אחרי ההמראה המטוס התרסק וכל 176 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על סיפונו נהרגו.

גם במקרה הזה האיראנים טענו תחילה שמדובר בתקלה טכנית והכחישו קשר שלהם לאירוע. אולם לבסוף נחשף שטילי נ"מ שוגרו לעבר מטוס הנוסעים שנחשד כמטוס ריגול אמריקאי.

מערכת הנ''מ (צילום: צילום: Camille_TDy@Twitter)
שרידי הטיל שפגע במטוס האוקראיני באיראן | צילום: צילום: Camille_TDy@Twitter