בסוף השבוע הודיע משרד הביטחון כי מסוק ה-CH-53K תוצרת לוקהיד מרטין-סיקורסקי נבחר בתום תהליך ממושך כמחליף של מסוק היסעור שמשמש את חיל האוויר כבר יותר מ-50 שנה וסובל בשנים האחרונות מתקלות רבות.

ה"סופר יסעור" כפי שהוא מכונה ניצח את ה'צ'ינוק' של בואינג בזכות מספר יתרונות של המסוק ובעיקר בזכות הטכנולוגיה, שתפתח עולמות חדשים בעולם מסוקי הסער בחיל האוויר, בדומה לשינוי התפיסה שהביאו מטוסי ה"אדיר" 35-F חמקן.

אלו כמה מנקודות המפתח על השיקולים בבחירת המסוק והיישום של אותן תכונות בצבא עצמו.

המארינס יקדמו עניינים?

ישראל מתכוונת לחתום על רכש של 10 עד 12 מסוקים בשלב הראשון ובעתיד להשלים ל-20 מסוקי CH-53K בסך הכל.

ההערכה היא כי המסוקים הראשונים יגיעו לישראל בשנת 2026, אלא אם כן האמריקאים יאשרו לה מספר מסוקים מההזמנה של המארינס, מה שיקדים מעט את המסירה.

מה היה בטיסות הניסוי

ל-CH-53K יש מערכת 'טוס-על-חוט' שלא קיימת במסוקים אחרים כך שכמעט כל הטיסה אוטומטית. בחלק מטיסות הניסוי שבוצעו הטייסים כמעט ולא נגעו בהגאים. מערכות המסוק עשו את הכל לבדן מה שאפשר לטייסים את הזמן לנהל את המשימה באופן יעיל ובטוח יותר.

המסוק טס לבד לפי הגדרות שהוטענו מראש או במהלך הטיסה. מבחינת הטייסים זה לא משנה אם הם טסים באור יום או בחושך, בערפל או באבק כבד. המערכת מונעת מהם להתנגש באחרים, לא משנה מה קורה בחוץ.

מה שעשינו במטוסים

הטכנולוגיה שהמסוק מביא איתו פותח עולם מבצעים חדש עד כדי שינוי התפיסה וארגון בתחום הפעלת מסוקי הסער. ממש כמו בחמקן, חיל האוויר ימשיך ללמוד את יכולות המסוק אחרי שיגיע לישראל וסביר שיעדכנו את תורת הלחימה ויוסיפו לה משימות.

בנוסף, יאפשרו למסוק לנהל באופן שונה את המשימות הקיימות כבר היום, כך שיהיו יעילות הרבה יותר ולא פחות חשוב גם בטוחות יותר. על טיסת מסוק ללא טייס עוד מוקדם לדבר בחיל האוויר, אבל מבחינת טכנולוגיה הדגם שנבחר בהחלט שם.

יקר אך חסכוני

השינוי שהמסוק יביא איתו לא שייך רק לתחום של הטייסים. המסוקים של הדור הנוכחי עוברים תחזוקה סדורה והחלפת רכיבים כל מספר שעות טיסה כפי שנקבע על ידי היצרן.

ב-CH-53K זה ישתנה: מערכת ממוחשבת (IVHMS) תנהל את התחזוקה ותדווח לצוותי הקרקע על חלקים שצריך להחליף וטיפולים שצריך לבצע, כך שעלות "מחזור החיים" של המסוק תפחת משמעותית.

למעשה, מחקר שנערך בעבר קבע כי עלות הפעלתו של המסוק לאורך 50 שנה זולה יותר משל מסוקי הדור הנוכחי. כך שאומנם מדובר במסוק יקר, 87 מיליון דולר ליחידה לא כולל תוספות ישראליות, אולם עלות מעגל החיים שלו נמוך וזה המרכיב הקריטי בפן הכלכלי. מדובר גם במרכיב משמעותי מבחינת בטיחות המסוק וחיי אנשי הצוות.

CH-53K (צילום: שי לוי)
יקר אך משתלם לאורך זמן. המסוק באוויר | צילום: שי לוי