מסוקי היסעור של חיל האוויר הישראלי טסים כבר משנת 1969 ובמקור, היו אמורים לצאת משירות בשנת 2009. כעת מתברר כי החלפת המסוקים הוותיקים בחדשים עשויה להידחות עד לאמצע העשור הבא, מה שאומר שכניסתם המלאה לשירות צפויה רק לקראת שנת 2028.

את המידע החדש סיפקה בכירה בייצרנית המסוקים "לוקהיד מרטין-סיקורסקי" במפגש עם כתבים צבאיים בישראל. אותה בכירה בשם בת' פרסיליה היא מנהלת פרויקט מסוקי ה-K המועמדים לחתימת עסקה עם חיל האוויר הישראלי.

"אנחנו מעריכים שהצפי לחתימת העסקה והגעת המסוקים לישראל הוא רק באמצע העשור הבא", ציינה פרסיליה, שהעריכה גם כי מחיר המסוק הנחשב ליקר ירד עד אז. עוד ציינה כי: "מהרגע שישראל תחליט לחתום באופן סופי על העסקה, ניתן יהיה לספק את המסוקים הראשונים תוך 36 חודשים".

מסוק ה-K לא לבד בתמונה ומתחרה מול ה"צ'ינוק" של בואינג על הכבוד להיות המסוק הבא של חיל האוויר. היתרון של בואינג הוא במחיר זול יותר, אך מנהלת הפרויקט של לוקהיד אמרה בנושא: "המחיר כרגע הוא 87 מיליון דולר למסוק, ואנחנו פועלים להפחתה שלו".

בייצרנית מאמינים כי ככל שקצב הייצור יגבר, המכירות לצבאות זרים יעלו והמחיר פר מסוק ירד משמעותית. "אם חיל האוויר הישראלי יחליט לרכוש המחיר ירד", ציינה פרסיליה בלי להיכנס למספרים, המוערכים בכ-70 מיליון דולר.

מסוקי יסעור בפעולה (צילום: חזי שמואלי)
מסוקי יסעור בפעולה | צילום: חזי שמואלי

מעבר להתמקדות הישראלית במחיר, מה שמעניין את חיל האוויר הוא עלות מעגל החיים של המסוק, כלומר כמה יעלה לחיל להפעיל אותו לאורך 40-50 שנות שירות לפחות. "מחיר עלות החיים שווה לזו של המתחרים ואפילו פחות מכך", טוענת נציגת לוקהיד.

למסוק המדובר יש מערכת ממוחשבת לניהול התחזוקה והטיפולים הדרושים, ומדווחת לצוותי הקרקע על חלקים שצריך להחליף וטיפולים שצריך לבצע. עד היום חלקים הוחלפו וטיפולים נעשו כל מספר שעות טיסה, בלי קשר למצב ועל פי הגדרת יצרן. מערכת זו מאפשרת להשתמש בהם זמן ארוך יותר, מה שהופך אותה לחסכונית.

יש לציין כי בחודש אפריל האחרון פרסם מבקר המדינה דו"ח חמור על מצב מערך המסוקים בחיל האוויר והצביע על שורת ליקויים, כולל בכל הקשור למצב האחזקה של המסוקים הוותיקים. לאחרונה פרסמנו ראיון עם מפקד טייסת יסעור בו התייחס לנושא.

"מאז שהכינו את הדו"ח נעשתה עבודה מאוד משמעותית. שעות על גבי שעות של עבודה בה בחנו מה צריך, מה יש בשוק וכל הפרמטרים. הכל מביאים למפקד חיל האוויר והרמטכ"ל יחד עם המלצות, במסגרת התקציב".

סא"ל ב' שאמר את הדברים היה שותף לצוות שבחן את המתחרים והתרשם שבחיל רואים בשני המסוקים ראויים וכאלו העומדים בדרישות: "שני המסוקים מביאים איתם יכולות שאין היום לחיל האוויר", ציין סא"ל ב'.