בשבועות האחרונים הסתיים המחזור הראשון בפרויקט חדש ומיוחד באגף המודיעין. מטרתו – להעניק הזדמנות שניה למלש"בים, רבים מהם מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית ש'נפלו' במהלך שלבי המיון האחרונים לשירות באגף. בצה"ל הבינו כי ישנם מלש"בים אשר עומדים בדרישות, אך לעיתים הדבר לא מתבטא בהליך המיון שעברו.

אחת ממסיימות החזור הראשון של אותה מכינת "אביבים" של יחידה 9900 וחטיבת המחקר באמ"ן היא טוראית א' מטבריה. בראיון ל-mako היא מספרת על ההזדמנות השנייה שקיבלה, מה מחפשים במועמדים לאגף המודיעין ועד כמה היא מרגישה הזדמנות שווה כמי שמגיעה מעיר בפריפריה.

"עשיתי מיונים לקורס "אתרוג", עברתי את המבחנים ממש טוב ואת הראיון האישי לא הצלחתי לעבור", שיחזרה א' את הרקע לכך שהייתה זקוקה לאותה הזדמנות נוספת. "בחוויה האישית שלי לא הצלחתי להביע את היכולות האמיתיות שלי, משהו התפקשש שם. כנראה שבגלל שלא נפלתי בגלל משהו קריטי הסתכלו שוב פעם על הנתונים והבינו שכנראה היה איזשהו קצר בתקשורת. החליטו לא לתת לי ולעוד כמה מועמדים הזדמנות נוספת כדי שלא יתפספס לנו".

מדברים הרבה עכשיו על שוויון הזדמנויות לפריפריה באמ"ן, איך זה נראה מהמקום שלך?
"האמת שלא הרגשתי שמסתכלים על זה, לא שאלו אותי מאיפה אני בארץ ואני כן רואה שיש גיוון ומשקיעים מאמצים שתהיה הזדמנות שווה לכולם. יכול להיות שבעבר מבחינה סטטיסטית היו יותר אנשים מהמרכז שמגיעים מרקע דומה וזו אולי הסיבה שרצו לעשות את המכינה הזו ולוודא באופן קצת יותר ממוקד שיש גיוון. אבל אני לא חושבת שמרגישים ביומיום איזה חוסר גיוון בולט".

טקס סוף קורס באמ''ן (צילום: דובר צה"ל)
סיום המחזור הראשון של מכינת אביבים באמ"ן | צילום: דובר צה"ל

מטרת המכינה שעברה א' הנמשכת כחודש, היא להכין את החניכים לדרישות ומאפייני העבודה המודיעינית התכנים מתחלקים לשני נושאים עיקריים: מודיעיניים-מקצועיים, וערכיים-חינוכיים. "עברנו לו"ז עשיר בהמון תחומים, עמידה מול קהל, הבעה עצמית, באו לחזק נקודות כמו אלו שהתפספסו אצלי במיונים. עשו לנו היכרות עם אמ"ן שהרגיעה אותנו, ריככה לנו את הנחיתה והסבירה לנו לאן באמת אנחנו מגיעים, זה מועיל מאוד".

ראשית עוברים החניכים תכנים מקצועיים שמטרתם להכין אותם לשירות באגף והתמודדות עם מצבים מאתגרים מקצועית שצפויים להם בתפקיד האינטנסיבי. במהלכם ישנה היכרות עם מבנה האגף והעבודה ביחידות השונות - במיקוד על יחידה 9900 וחטיבת המחקר.

החניכים מתנסים במיומנויות הקשורות לעולם הפענוח והשטח וכן מיומנות מחקר על שאלות מודיעיניות. לדוגמה, במהלך הקורס הם מתחלקים לקבוצות וצריכים לחקור בנושא מודיעיני, לנתח את מרכיביו ולהציג עבודה בפני סגל המפקדים.

בנוסף לתכנים המודיעיניים, מועברים תכני העשרה חינוכיים הנוגעים בנושאי מנהיגות, אסטרטגיות למידה עצמית, ניהול זמן, בניית תוכן והעברתו, שליטה במערכות מחשוב ומורשת האגף. החניכים עוברים סדנאות על ידי גורמי חוץ וסגל המפקדים בנושאים שונים וכן סיורים לקבלת השראה מאירועים היסטוריים ודמויות משמעותיות.

אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: דובר צה"ל)
הצעד הבא. החיים בתפקיד באמ"ן | צילום: דובר צה"ל

לשאלה מה מחפשים באגף ואיזה רקע צריך כדי להתקבל ולהגיע א' משיבה שדרושים: "בעיקר סקרנות, מוטיבציה והבעת עניין בנושא. ממה שאני ראיתי בתפקיד שאני הולכת אליו בעיקר צריך לדעת להבין סיטואציות ולהיכנס לשורש העניין".

א' נמצאת כרגע בקורס ובחודש פברואר אמורה לסיים ולהתחיל בתפקיד. "שובצתי בתפקיד שרציתי והתמיינתי אליו – חוקרת בחטיבת המחקר. זה מרגש, בקורס מכינים אותנו לתפקיד עצמו וכשנגיע לשם נתחיל לחקור".

זה תפקיד עם עתיד מבטיח באזרחות או יותר כזה שמתקדמים בו בצבא?
"ממה שאני יודעת ההתפתחות היא באמת בצבא ובקבע. באופן אישי התמקדתי יותר בהווה ובלהבין את התפקיד כדי לעשות אותו הכי טוב שאפשר ולא הסתכלתי רחוק מדי, כן שמעתי שאנשי קבע שמשרתים בחטיבה מרוצים מאוד ונהנים מהאתגר".