חיל האוויר האיראני חשף כמה פרויקטים חדשים בהם מל"טים משודרגים, מכ"ם אבל בעיקר - שדרוג נרחב למטוסי הקרב שלהם מסוג פנטום. שדרוג שיכלול ייצור חלקים מחדש, מכ"ם ואפילו סימולטור מתקדם, שיאפשר לטייסים שלהם להתאמן בשיטות חדשות וכנראה שגם בטוחות יותר.

"מספר דוגמאות של שדרוגים למטוסים ללא טייס, אמצעי הנחייה, סימולטור למטוסי F-4 נבחנו על ידי מפקד הצבא מייג'ור גנרל עבד אל-רחים מוסאווי, בבסיס בבושהר", דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית.

על פי הדיווח, הסימולטור לטייסי הקרב של מטוסי ה- F-4 יאפשר להם לבצע טקטיקות חדשות ומתקדמות. בנוסף הציגו לבכירי הצבא גם את המכ"ם שמייצרים באיראן עבור מטוס הקרב הוותיק.

במהלך שנות ה-60 וה-70 איראן רכשה מארה"ב 225 מטוסי F-4 פנטום המוכרים היטב לקורא הישראלי כמטוסי קרב מוצלחים שחתומים על שורה של ניצחונות. אבל אז הגיעה המהפכה האיסלאמית וארה"ב הטילה אמברגו על איראן, כולל עצירה של כל האספקה וחלקי החילוף למטוסי הקרב שמכרה להם.

די מהר מצבו של צי הפנטומים האיראני התדרדר ואפילו הפך למסוכן. מטוסים רבים התרסקו בגלל תקלות, אחרי הושבתו בגלל מחסור בחלקי חילוף. בלא מעט מקרים האיראנים פירקו מטוסי פנטום תקינים כדי להשתמש בהם כחלקי חילוף.

מטוס פנטום של חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
גם לחיל האוויר הישראלי היה. פנטום | צילום: אתר חיל האוויר

בהמשך האיראנים החלו לייצר את חלקי המטוס בעצמם, או שהם הצליחו לשים את היד על כל מני חלקים שהסתובבו בעולם דרך רשת הברחות פלילית. הערכה היא שכיום יש להם רק 60 מטוסים במצב טיסה אבל עם אחוזי שמישות נמוכים.

מצב דומה נרשם גם עם מטוסי ה- F-14 שאיראן היא האחרונה להטיס אותם. ככל שחלפו השנים מטוסי אלו התרסקו או פשוט החלידו בדת"קים. איראן רכשה כ-80 מטוסים מסוג זה והערכה היא שכיום רק 20-25 מהם במצב טיסה.

כל ארבע שנים בממוצע צצים גם מטוסי F-5 איראנים אותם הם משדרגים ולהם מייצרים את חלקי החילוף בעצמם. האיראנים נוהגים להציג אותם בתור מטוס קרב חדש מייצור עצמי, אחרי ששינו לו את הפח ולפעמים רק את הצבע.