שעת בוקר מוקדמת בבסיס חיל האוויר פלמחים. בית הספר למכונאים מוטסים עבר לכאן רק לפני שנה מבסיס חצרים, וכשמולי הנוף של הים, ברור לי שמדובר בהחלטה נבונה.

ארבע שנים עברו מאז שביקרתי בבית הספר הזה בפעם הקודמת, ולא רק המיקום השתנה אלא גם שלבי הקורס, האורך שלו וכמובן שגם התכנים. ועדיין, ברור לי שהשם הזה עושה להם עוול ופשוט חוטא למציאות. "שמונה שנים אני מכונאי מוטס, ומעולם לא יצא לי לתקן מסוק באוויר", אומר לי בחיוך סרן מ', האיש שלי להיום.

אז מה הם כן עושים? מדובר בלוחמים שהם חלק מהצוות האווירי שמפעיל את המסוק באוויר, ולפעמים צריך שלושה מהם כדי לבצע את המשימה. הם מפעילים חלק ממערכות המסוק, מפקדים על תא הלחימה, יורים כשצריך ומשמשים כעיניים של הטייס. גם זה רק על קצה המזלג, ויש עוד כמה משימות מסווגות שספק אם נשמע עליהן אי פעם. בעזרתו של סרן מ' עשיתי סיור בליין המסוקים וקיבלתי סקירה מפורטת על כל שלבי הקורס. כבר עכשיו אני יכול להבטיח - אין דבר כזה שמסוק יצא למשימה בלי המ"מ (מכונאי מוטס בשם המקצועי).

הישרדות במדבר וקורס יוקרתי בארצות הברית

בכניסה למבנה בית הספר מביט עליך מסוק, סוס העבודה של חיל האוויר שמדגמן בתמונות כאילו היה מינימום דוגמנית צמרת. בתמונות ניתן לראות את המכונאי המוטס מפעיל את המנוף, מעלה את לוחמי 669 או סתם מוציא חצי גוף מחוץ לחלון הכלי.

מכונאים מוטסים (צילום: שי לוי, באדיבות הטייסת)
מכונאי מוטס על יסעור. מכל עבר "מדגמנים" המסוקים | צילום: שי לוי, באדיבות הטייסת

הדבר הראשון שמפתיע אותי בסיור הוא כמות המ"מ שמשרתים בחיל האוויר: חובה, קבע ומילואים יחד. לא ניכנס למספרים, אבל הייתי בטוח שהמספר גדול פי שלושה או ארבעה. גם כמות האנשים שמסיימים את הקורס נמוכה באופן מפתיע, והם מוגדרים כלוחמים ואנשי עזר אוויר דרג א' - הגבוה ביותר. "יחידי סגולה בחיל", מגדירים אותם כאן.

לחיל האוויר יש שלושה סוגים של מסוקי סער - יסעור, ינשוף ועטלף - ואין משימה במערך הזה שהמ"מ לא שותף לה. הם חלק חיוני מהמשימה, החל מהטסה של חיילים לאי שם ועד להטסת מטען, חילוץ ועוד כמה דברים שנדבר עליהם בהמשך.

מטיסה רגועה לרכבת הרים של ממש

מכונאים מוטסים (צילום: שי לוי)
כחלק מההכשרה: עוברים קורס בקונטיקט שבארצות הברית | צילום: שי לוי

אז מה זה בעצם מכונאי מוטס, ולמה השם חוטא לתפקיד? סרן מ', 12 שנים בשירות, מראה לי מצגת שמסבירה מה זה מ"מ. אנחנו מתמקדים בשלב הראשוני, שכולל כמה עשרות טיסות יום ולילה רגילות ורגועות, להתרשמות. בתחילת הטיסה יושבים המכונאים בצד, מרגישים את המסוק, שומעים מה קורה בטיסה ורק מעט לפני סוף הגיחה נותנים להם לעשות פעולות פשוטות כמו לדבר בקשר.

בהמשך הם עולים בסולם המאמצים ויוצאים למה שנקרא "טיסות טקטיות": המסוק מתמרן והמכונאי לומד לעבוד כשהוא מטולטל מצד לצד. רק מי שראה מסוק סער טס במהירות בין הרים וגבעות מבין כמה הסיפור הזה מטורף. "בדרך כלל הטייסים הם מהקא"מ (קורס אימון מבצעי) והם לומדים בשלב הזה לטוס אגרסיבי. יש כאן הרבה תמרונים וה-G כל הזמן משתנה. בפעם ראשונה הם מרגישים טיסה טקטית ובדרך כלל, זה השלב שבו אנשים מקיאים ופורשים מהקורס כי הם מבינים שזה לא מתאים להם", מסביר לנו סרן מ'.

השלב הבא כולל "טיסת אבק", אז המסוק נוחת בשטח פתוח רווי אבק. במצב כזה, המ"מ הוא העיניים של הטייס, זה שמכווין אותו ואומר לו אם אפשר לנחות או לא. משם הם עולים לטיסות מבנה, טיסה של כמה מסוקים, אז המ"מ אחראי גם על המסוק שלו וגם על הקשר עם המסוקים האחראים במבנה.

בעבר, לסרן מ' יצא לצאת לטיסת מבנה של מסוקי יסעור בעצמו, כשלאחד מהם הייתה תקלה בגלגלים - אחד מהם פשוט לא יצא. הפתרון היה משעשע על גבול המטורף: "המסוק הנמיך כמעט לנחיתה, ואז מ"מ ותיק עמד מתחת למסוק עם מוט ודפק עד שהגלגל יצא. לא פשוט לעמוד מתחת למסוק יסעור, אתה עף, אבל זה עוד אחד מהתפקידים של מ"מ".

בהמשך לומדים המכונאים המוטסים את "הספרים של המסוק". הם מכירים כל בורג, יודעים מה להעמיס על המסוק ויודעים כמה כוח יהיה לו בזמן הטיסה. משם הם מתרגלים תקלות באוויר, לומדים איך מסוק נוחת בלי זנב ועוד כמה דברים לא נעימים שיכולים לקרות באוויר. למ"מ יש תפקיד קריטי בסיפור הזה: הוא יודע לזהות את התקלה, לנתח אותה ולתת לטייס את הפתרון. "זה לא מקום לסוליסטים, המ"מ הם אנשים מאוד נעימים", אומר לי מ'. ממה שראיתי, אני בהחלט מסכים.

איך זה מרגיש לחלץ פצוע

מ' ממשיך ומספר שהמכונאים לומדים לנחות עם מסוק בשטח: בהתחלה במנחתים מסודרים ולאחר מכן בשטחים הרבה פחות נעימים, כמו שטח עם אבנים, בזנטים או עצים. סרו מ' מספר: "במלחמת לבנון השנייה הטייסת הוזנקה לחילוץ של חייל שנפצע קשה, וכשהמסוק הגיע לשם ראינו שהמקום מלא בעצים, שאין בעצם איפה לנחות. בהחלטה של כל הצוות, הוחלט ללכת על נחיתה בכל זאת. המכונאי המוטס הוציא ראש מחוץ למסוק וכיוון את הטייס הצורה מדויקת. זה שלב קריטי, כי הטייס לא רואה כלום. הם ממש גילחו את העצים שם והעמיסו את החייל כשהמסוק בגובה של מטר וחצי, ומשם טסו לבית החולים".

עוד משימה מסוכנת היא חילוץ. בתחילה מתאמנים המכונאים על חילוצים מסודרים, ובהמשך לומדים לחלץ ממקומות מסוכנים - ממקומות גבוהים למשל, או מתוך קניון עמוק. מ': "במקרה שאני באופן אישי הייתי בו, יצאנו לחלץ מטייל שנפל למקום עמוק וצר. הגענו לשם והורדנו בהתחלה רופא, לאחר מכן גם את הקשר של 669". על החלק הזה אחראי המ"מ, שמתפעל את המנוף שדרכו משתלשלים לוחמי 669 מהמסוק. הוא זה שמכווין אותם, ובמקביל גם את הטייס.

מכונאים מוטסים (צילום: שי לוי)
מ' מסביר על המנוף. "כשיש לך לוחמים או אפילו פצועים, זו אחריות גדולה" | צילום: שי לוי

אני וסרן מ' יוצאים ביחד למסוקים, שם הוא מסביר לי על האמצעים שמפעיל המ"מ. המנוף נשלט באמצעות שלט שאני מחזיק ביד, והוא מראה לי איך לוחצים כדי להוריד ולהעלות, איך שולטים במהירות ועוד. "כשיש לך לוחמים או אפילו פצועים, זו אחריות גדולה", הוא אומר.

חוץ מסיור בליין זכיתי לראות גם סרטונים שצולמו ממצלמת קסדה של מכונאי מוטס, אחד מהם של טיסה במהלך מבצע צוק איתן. המכונאי בתא האחורי מתקשר עם הטייס ובשלב מסוים רואים את המסוק טס נמוך, חזק ומהר, חולף בצמוד לקבוצת בתים בעזה. "אפשר לשמוע את הירי, כי בבתים האלה מתנהל קרב", מסביר מ'. כשהמסוק נוחת המ"מ קולט את הפצועים, מסדר את האלונקות כמו שצריך ומהר, וכמובן שגם נחשף לזוועות המלחמה. "היו פעמים שמסוקים חזרו והיינו צריכים לשטוף אותם מדם".


קשה לפספס את העובדה שסרן מ' מאוהב במסוק, ובעיקר בתפקיד. וכמו בכל סיפור אהבה טוב, יש לו זיכרון מהרגע שבו התברר שזה אכן שידוך לחיים: שבועיים לפני סוף הקורס שלו הוא יצא לטיול יחידה באילת. אחרי כמה ימים של בטן-גב, החניכים חזרו למרכז ובדרך נתקלו בסיטואציה אכזרית. "בדיוק הייתה התראה על חדירת מחבל, אז הייתי מקדימה עם נשק כשעמדנו בפקק. בהמשך ראינו נהג מונית עומד המום בחוץ, עם ידיים על הראש. במדרון שלצד הכביש ראינו אוטובוס אחד בצד ושני הפוך, כשהגלגלים שלו עדיין מסתובבים. צעקנו לנהג שיעצור, יש פה חובשים וכל מה שצריך. ירדנו אני, מפקד ועוד חבר שהוא חובש שהגיע לקורס מסיירת מטכ"ל".

מכונאים מוטסים (צילום: שי לוי)
נוחתים בכל תוואי שטח, מחלצים בכל מצב | צילום: שי לוי

זה קרה ב-16 בדצמבר 2008, והאוטובוס מוכר לנו כיום כ"אוטובוס התיירים". הם ראו במקום 24 גופות במצב קשה ועוד עשרות פצועים, רבים מהם בדרגות מאוד קשות. "אני זוכר שחציתי את הכביש, קפצתי למטה והתגלגלתי כשבסוף אני קולט שנשכבתי על משהי שמסתכלת עלי".

חניכי הקורס שעמד לסיים היו הראשונים להגיש עזרה ראשונה, וגם הכווינו את המסוקים הרבים שהגיעו לחלץ את הנפגעים. "אני בסוף קורס ועוד לא ראיתי דברים כאלה. אספנו חלקי גופות עוד לפני שזק"א הגיעו. זה היה אירוע מטורף. שם גיליתי שאני יודע לתפקד טוב במצבי לחץ".

זה היה מבחן סיום מציאותי ואכזרי במיוחד. בשמונה השנים שעברו מאז, סרן מ' וחבריו לקורס השתתפו בעשרות ואף מאות מבצעים מיוחדים וראו הרבה מאוד דם. בעוד שבועיים הוא ישתחרר מצה"ל, אבל שבוע אחרי הוא כבר יגיע למילואים. בממוצע, אגב, המכונאים המוטסים עושים כמאה ימי מילואים בשנה. כמה אתם עושים?

 

בית הספר הוא מקור ידע, סוג של מוח בתחום בחיל האוויר, והיום אנחנו כבר יכולים לספר שבעוד שנה מהיום יוקם במקביל לבית הספר מרכז הדרכה שיהיה אחראי על כל מי שסיים את הקורס, יטפח אותו לאורך כל השירות ויהיה מקור מידע להתייעצויות - כולל בזמן אמת. מדובר בתפקיד אטרקטיבי, אבל מאוד תובעני. מכונאי מוטס יכול למצוא את עצמו מוזנק לאוויר בתוך שניות.

קורס מכונאים מוטסים נמשך שבעה וחצי חודשים ומתחלק לשלושה שלבים (יש שלב נוסף שלא נחשב לחלק מהקורס). כדי להתקבל צריך להיות מכונאי קרקע, ורק אז המועמד יוצא לשלב ה"טרום מכין". בכל דצמבר בוחרים את המועמדים (מצטיינים בעלי נתונים לקצונה), ושולחים אותם לגיבוש שנערך ביחידת 669. מי שעבר את התהליך הולך לעוד ועדות, ומי שסומן כמועמד לקורס יוצא לטירונות קרבית, כולל שבוע ניווטים וקורס מילוט יבשתי וימי ובהמשך גם אימון נטישה, מילוט, חילוץ והישרדות. כל זה - והם בכלל עוד לא התחילו את הקורס.

מי שמגיע לקורס מתחיל את השלב המכין, חודש וחצי של לימוד עיוני על המסוק, נתיבי טיסה וכל מה שקשור. משם הם ממשיכים לשלב הראשוני שנמשך ארבעה חודשים. אותו הם עושים יחד עם חניכי קא"מ, הקורס שאחרי קורס טיס, אז נפגשות לראשונה שתי האוכלוסיות המיוחדות הללו. פה הם טסים בפעם הראשונה במסוקים, בהתחלה טיסות עדינות ובהמשך פרועות למדי. משם הם עוברים לשלב המתקדם, שלושה חודשים, אז הם מחולקים ליסעורים וינשופים ועוברים טיסות מורכבות ומסובכות. כשכל זה מסתיים, הם זוכים לענוד את כנפי המכונאי המוטס. אז טסים החבר'ה לקונטיקט שבארה"ב ועוברים קורס מילוט ימי, ללא ספק השוס של התפקיד.

חיל האוויר מאתר בימים אלה מועמדים שיתגייסו ישירות לתפקיד, ולא כפי שקורה כיום - אחרי תקופת שירות במערך הקרקע. הקורס יישאר במתכונת דומה, אבל השלבים יתארכו ומשכו יהיה שנה (השלב האחרון לבדו יתארך לחמישה חודשים). מי שעבר בתיכון את כל המיונים יתגייס לקורס טכנאים של חיל האוויר, ישרת שנה בטייסת כטכנאי דרג א' ואז יצא לקורס מכונאים מוטסים. פה חשוב לציין שהוא נבחן בשנה הזו, ואם לא יעמוד בתנאים - לא יצא לקורס למרות שיועד לכך. הקורס החדש יתחיל בעוד כשנה וחצי.