חיילים ומפקדים בתותחנים ממשיכים להתריע על ליקויי בטיחות בחיל, גם כעת חודש לאחר התאונה הקטלנית ברמת הגולן במהלכה נהרגו קצין ומפקד בהתהפכות תומ"ת. לוחמים שצפו בכתבה ששודרה שלשום במהדורה המרכזית, במהלכה התראיינו לראשונה חיילים ומפקדים בחיל, החליטו להצטרף ולספר על הליקויים שגם הם ראו במו עיניהם בכל הקשור לנסיעה ברק"מים (רכבים קרביים משוריינים).

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

אלירן, ששירת בעבר בחיל כנהג תומ"ת, סיפר שנתנו לו לנהוג בכלי הכבד למרות שאין לו בכלל רישיון נהיגה. "עברתי הכשרה קצרה וכבר בהכשרה ראו שאין מושג בשיט", אמר. "כאחד שאין לו רישיון, זה לא הזיז לאף מפקד שהייתי נהג גרוע, נתקעתי בסלעים, הורדתי גדרות בגולן, ועדיין נתנו לי לנהוג עוד ועוד".

אלירן המשיך וסיפר כי למרות העובדה שבחיל ידעו על כישורי הנהיגה שלו לא נעשה דבר בנושא: "לא עצרו לעשות עם זה משהו, להכשיר כמו שצריך. בנס לא היה נפגעים בזמן שנהגתי. כסת"ח זה בקטנה לעומת מה שקרה שם. חשוב שאולי מישהו במערכת הצבאית ייתן את דעתו על הדברים הללו - ההכשרה הייתה קצרה מידי, לקויה. עשיתי תאונות, נתקעתי בגדרות ועדיין המשכתי לנהוג".

הלוחמים מתריעים: ההתהפכות הבאה לא רחוקה
ההתהפכות הקטלנית בגולן בחודש שעבר | צילום:

נהג שמשרת בגדוד 411, ששני חייליו נהרגו באותה תאונה קטלנית ברמת הגולן, אמר כי ההכשרה שקיבל הייתה לא מספקת, כמו גם שעות השינה שלו. "בימי האימון היינו שלושה ימים באימון וכמעט ולא ישנו", העיד. "נהגנו כל הלילה, סיימנו אימון ב-10 בבוקר ואז היה צריך להשלים שעות שינה ביום".

הוא הוסיף וסיפר כי החיילים מרגישים עייפים למרות השלמות השינה שלדבריו מתבצעת "בחוץ, בשטח חם מאוד ברמת הגולן ולא באמת ישנים. זה מאוד נכון שהכלים הישנים, הקשר לא עובד וכל תזוזה תוך כדי נהיגה גורמת לכך שהקשר מתנתק. ההסמכה שלי זה קורס של ארבעה ימים שלא באמת מתרגלים שם משהו בפועל וזה לא באמת מספיק".

"זורקים אותך לנהוג, לא הופתענו מהתאונה"

גם מעדותו של א', חייל תותחנים אחר הנוהג בנגמ"ש, עולה בעייתיות בהכשרה הניתנת לחיילי התותחנים הנוהגים באותם כלים כבדים. "ראינו ביחד כל הסוללה את הכתבה וזה פשוט מדויק, ככה נראה השירות שלנו", סיפר. "אני הייתי בהכשרה של 4 ימים בלבד כמעט ולא נהגתי על הכלי ואחרי זה פשוט זורקים אותך לנהיגות ארוכות. חבל לי ממש על התאונה אבל לצערי כששמענו עליה אז אף אחד לא היה מופתע וזה מה שהכי מצער".

א' ציין כי הוא נמצא בתרגיל שנעשה בעקבות התאונה הקטלנית בחודש שעבר, אך הטיל ספק שמשהו ישתנה: "כמעט בכל נהיגה הרגשתי סכנת חיים תמיד יש חשש, קרה הרבה פעמים שהייתי רגע לפני תהום, בטח בתוואי של רמת הגולן שזה מאוד מסוכן".

"לא הזיז שהייתי נהג גרוע". תומ"ת ארכיון (צילום: דובר צהל)
"לא הזיז שהייתי נהג גרוע". תומ"ת ארכיון | צילום: דובר צהל

החיילים הצביעו לא רק על הכשרה לקויה הניתנת לנהגים – אלא גם על העומס המוטל עליהם. "אחת הבעיות המרכזיות היא שאין מספיק נהגים, אין תחלופה", אמר א'. "לכל צוות יש נהג אחד, זה אומר שהוא כמעט לא ישן. הוא שומר עם הצוות בלילה על הכלי ואחרי זה הוא נוהג שעות ארוכות זה יכול להגיע לימים שנוהגים יום שלם".

בחודש שעבר נהרגו קצין ומפקד מגדוד תותחנים 411 כשרכב משוריין מסוג תומ"ת התהפך בזמן אימון ברמת הגולן. בעקבות התאונה החליטו חיילים ומפקדים בחייל להתראיין לראשונה, ולדבר על הסכנה הטמונה בכלי הרכב הכבדים. "לא התפלאתי שדבר כזה קורה", אומר טד רוזמבלום ששירת כנהג תומ"ת בתותחנים. "כי לנהוג ברמת הגולן עם אורות כבויים ואמר"ל שלא עובד - זה מה שקורה, זה אחד פלוס אחד מאוד פשוט".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לכתבה ששודרה במהדורה המרכזית כי "לוחמים בצה"ל המוסמכים לנהיגה עוברים הכשרה בת חמישה ימים במסגרתה, מוכשרים על כלל מערכות הרכב ומתורגלים במגוון תוואי שטח. חיילים אשר לא עומדים בדרישות ההכשרה, אינם מוסמכים לנהיגה. בצה"ל יש הנחיות מפורשות האוסרות על הפעלת כלים בעלי אמצעים לראיית לילה ומכשירי קשר תקולים. שעות השינה הניתנות לנהגים נאכפות בקפידה יתרה לפני כל תרגיל או אימון. כלל תאונות האימונים בצה"ל מתוחקרות והלקחים נלמדים מכל אירוע".