מטוסים של צבא רוסיה וכוחות נאט"ו מתעמתים לא פעם באוויר, טסים קרוב מדי זה לזה בצורה מכוונת, מתעדים ומפרסמים את התקריות הללו. אבל בין יום שבת לראשון האחרונים נרשמה תקרית אווירית חריגה בין מטוסי מודיעין רוסים למטוס 35-F חמקן.

מה שהופך את התקרית לחריגה והיסטורית היא העובדה שבפעם הראשונה באזור צפון האוקיינוס האטלנטי מבצע מטוס חמקן 35-F "יירוט" - סוג של התקרבות אווירית מרתיעה ומאיימת לצורך הרחקה מהמקום - של מטוסי חיל האוויר הרוסי.

מדובר בשני מטוסי ענק של הרוסים, מסוג Tu-142 אחד לסיור ואיסוף מודיעין ושני ללוחמה נגד צוללות כשלצדם טס מטוס קרב מסוג מיג 31 כמלווה. חיל האוויר הנורווגי שהפעיל את מטוסי החמקן של נאט"ו מנגד, הודיע ש"מערך הבקרה איתר את הטיסה ושיגר לעברה מערך מתוגבר של מטוסי F-35".

החמקנים של נורבגיה טסו לצד המבנה האווירי הרוסי בנתיב הטיסה שלו כולל תיעוד שלאחר מכן פורסם בעמודים הרשמיים של חיל האוויר. בהמשך "מסרו אותם" להמשך טיפול מטוסי טייפון של חיל האוויר הבריטי.

עוד בשנת 2007 הכריז נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, על חידוש טיסות המפציצים שלו ומטוסי הריגול לצד הגבול של מדינות נאט"ו. לא פעם המטוסים הרוסים אפילו מפרים את המרחב האווירי של אותן מדינות.

חלק מהטיסות של הרוסים מגיעות גם לאזור קנדה וארה"ב עצמה. אלו זוכות למענה של מטוסי קרב שמוזנקים ליירט אותם, מה שמייצר בשמים דיפלומטיה של שרירים ומאבק לא-אלים.

הבעיה שלא פעם טיסות יירוט כאלה כמעט והסתיימו בהתנגשות באוויר, בגלל תמרון חריף שנועד להרחיק את המטוסים המיירטים או הפוך. החשש הוא שאירוע לא אלים שכזה יסתיים בתקלה לא צפויה שתביא להסלמה בין הצדדים.

לנורבגים יש כיום 15 מטוסי חמקן מסוג F-35 כאשר סך ההזמנה שלהם עומד על 52 יחידות. מטוסי ה- F-35 אמורים להחליף את צי מטוסי ה- F-16 של נורבגיה שנמצאים בשרות מאז שנות ה-80.