מרץ 2003, מלחמת עירק השנייה. יחידת התחזוקה 507 עושה את דרכה לכיוון החזית במסגרת שיירת אספקה ענקית. אותה שיירת אספקה נעצרת בדרך באירוע לא צפוי שגבה את חייהם של לא מעט לוחמים. על פי דו"ח חקירת האירוע, השיירה הותקפה ממארב אויב והתפתח במקום קרב שנמשך שעה וחצי, שתוצאתו – 11 חיילים הרוגים, תשעה פצועים וחיילת אחת, ג'סיקה לינץ, שנפלה בשבי. אבדות אלה היו תוצאה של "תשישות, בידוד ותנאי שטח קשים באזור מדברי", נכתב בדו"ח.

שמונה שנים לאחר מכן, אפריל 2011, אפגניסטן. שיירה של צבא ארה"ב וכוחות נאט"ו עושה דרכה בהרים לעברי הבסיסים והמוצבים שבקו הלחימה. הכוחות שמצויים בנתיב תנועה בוואדי נופלים למארב של מחבלים של הטליבן, מה שמסתיים רע מאוד. עשרות משאיות מושמדות ומספר לוחמים וחיילי תובלה נהרגים. הטליבן טוענים ל-40 אבל המספר נמוך הרבה יותר.

הוויכוח הזה על מספר ההרוגים כלל אינו משמעותי. המקרה הזה יחד עם סיפור השיירה מעירק מספק לנו הצצה על עקב האכילס של הכוחות הלוחמים בחזית – שיירות האספקה. בימים בהם שדה הקרב סוער בעורף לא פחות מאשר בחזית, חיפשו בצבאות רבים את הפתרון לבעיה. השבוע קיימה חברת לוקהיד מרטין יחד עם חיל ההנדסה של צבא ארה"ב ניסוי מוצלח במרכז שליטה ובקרה חדש ששולט על מספר רכבי אספקה שפועלים ללא נהג וזה מבלי שיש אף חייל על כלי הרכב. נראה שהם בדרך הנכונה לפתרון ואם ההצלחה הזו תתורגם לשירות מבצעי הרי שסביר להניח שחיילים רבים בעולם, מצבאות שונים, יקבלו את האספקה שלהם מרכבים לא מאוישים.

בסרטון שפורסם על ידי החברה ניתן לראות שיירה של כלי רכב משוריינים כבדים נוסעים על ציר מפותל, פונים מתי שצריך, מסתדרים גם בשטח עירוני ומגיעים ליעד. בסרטון ניתן לראות שהרכבים אפילו יודעים לעצור כשיש תמרור עצור ולציית לחוקי הדרך – כל זה מבלי שיש נהג על ההגה וכשאין נהג, גם לא צריך מאבטח ומלווים.

הניסוי שבוצע בבסיס פורט הוד שבטקסס הציג את היכולת של המערכת לשלוט על שיירות באזורים שונים תוך התגברות על מכשולים בדרך. לא פחות, חשוב המערכת יודעת לשלוט במספר סוגים של רכבי אספקה, משאיות כבדות, משוריינים ורכבים קלים, או במילים אחרות – מסוגלת לתת מענה לכל סוגי האספקה.

>> נושמים צבא? לסיפורים הכי מעניינים, הצטרפו לפייסבוק של פז"ם

"החומרה והתוכנה במערכת AMAS (Autonomous Mobility Appliqué System) תפקדה בדיוק כפי שתוכנן, התמודדה בהצלחה עם כל המכשולים שיהיו גם בעולם האמיתי ובהם יכולה להיתקל שיירה אמתית", אמר דיוויד סיימון, מנהלת תכנית AMAS בלוקהיד מרטין וראש מחלקת טילים ובקרת אש בחברה, לאתר Defence Update.

תוכנה והחומרה של אמאס מתוכננת לשלוט באופן אוטומטי בכל רכבי השיירה. בכל רכב התקינו קופסת מכשירים ובה מערכת GPS, סנסורים רגישים ואף פותחו אלגוריתמים בעזרתם מרכז הבקרה הממוחשב שולט על סוגי רכבים שונים. למעשה ניתן להפוך כל רכב אספקה צבאי לפלטפורמה שנשלטת על ידי המערכת.

יש לציין כי המערכת יודעת לנתח את השטח ואת האיומים ועל פי הניתוח שלה, שניתן לעשות באופן אוטומטי מלא או בהתערבות של גורם אנושי, היא מחשבת את מסלול השיירה. ממש כמו wase, היא יודעת לשנות מסלולים, לעקוף איומים ואף לעביר מידע רלוונטי בין שיירות שונות ומפקדות שפועלות באותה הגזרה. שיירה שהותקפה, יכולה ליידע את האחרות שפשוט ייסעו במסלול חלופי ובעצם הנזק היחיד שיכול להיות זה רק לציוד, וכמובן שלא לחיי אדם. מעבר לזה, גם פגיעה ברכב אחד מאפשרת נסיגה של שאר הרכבים למסלולים בטוחים יותר.

אין ספק שמדובר ברעיון טוב, בל לא שימושי בכל המקרים כי לא כל אספקה ניתנת להובלה באמצעות רכבים לא מוגנים – אמצעי לחימה, אמצעי קשר וחומר מסווג יהיה חייב לעבור בשיירה מאובטחת, כך ששיירות ימשיכו להיות חשופות גם אחרי כניסת המערכת לשימוש.

"אנחנו מאוד מרוצים מתוצאות ההדגמה, כי זה מוסיף משמעותית ליכולת של הצבא לקבל לידיו מערכות רובוטיות שיופעלו יל ידי החיילים". הניסוי הבא מתוכנן לעוד מספר חודשים ואם זה יצליח יתקיים ניסוי נוסף בו ישולבו גם רכבים לא מאוישים שידעו לנטרל את הציר ממטענים ומכוניות תופת. במידה והכל יתקדם כמו שצריך, אנחנו נראה את השיירות האלה נעות כבר במהלך 2018.

סיכוי גבוה שאחרי צבא ארה"ב נראה את השיירות האלה בצבאות נוספים בהם גם צה"ל.

>> נזק בלתי הפיך: הקליע הקטלני שמתפצל לשמונה חלקים