בעקבות המצב הפוליטי בישראל ובמשבר הקורונה, במערכת הביטחון הבינו שצפויה דחייה נוספת של רכש עבור צה"ל. לכן דחפו שם באישור שר הביטחון בני גנץ לסגירת הרכש הנחשב ל"דחוף ביותר" בניסיון להעביר את המהלך עוד בזמן לפני הבחירות.

לדברי גורם במשרד הביטחון, בפני ועדת השרים להצטיידות שבראשה עומדים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון גנץ, תונח בקשה לאשר רכש מידי של 10 מטוסי F-35 נוספים לחיל האוויר, כולל אישור עקרוני ל-15 מטוסים נוספים מבלי שיהיה צורך לכנס את הוועדה בעתיד. בכך תשלים ישראל רכש של 75 מטוסים מסוג זה, כפי שנקבע בתחילת הפרויקט.

היכולת החדשה (צילום: לוקהיד מרטין, יח"צ)
מסוק ה- CH-53K | צילום: לוקהיד מרטין, יח"צ

עוד מאשר גורם במשרד הביטחון שהמלצת חיל האוויר היא לרכוש מסוקים מסוג CH-53K מתוצרת חברות "לוקהיד מרטין-סיקורסקי". גם במקרה זה מדובר ברכש הנחשב לדחוף במיוחד לאור מצבם של מסוקי היסעור של חיל האוויר, שמנסה להחליף אותם מאז שנת 2009.

לדברי הגורם, המלצת הצוות שמינה חיל האוויר הייתה לטובת מסוק ה-K למרות הפערים במחיר שבינו לבין המתחרה, מסוק הצ'ינוק מתוצרת חברת בואינג. "נאלצנו לבלוע צפרדע לא קטנה", אמר הגורם בנושא אך הוסיף, כי בטווח הארוך העניין מתאזן בשל מה שנקרא 'עלות מעגל חיים' של המסוק.

על פי הגורם הביטחוני הושג סיכום עקרוני בין ראש הממשלה לשר הביטחון והכוונה היא לכנס במהירות את ועדת ההצטיידות בכדי שזו תאשר את הרכש הדחוף של החמקנים ומסוקי הסער, מתוך תקווה שכלל ההליך יסתיים לפני הבחירות שנקבעו לחודש מרץ.

חיל האוויר מעוניין לרכוש גם את דגם X המתקדם של מטוסי ה-15-F. מדובר ב-25 מטוסים, כמות של טייסת אחת, אולם בשל לוחות זמנים הוחלט לרכוש קודם את מטוסי ה-35-F.

חוסר בהירות ישנה לגביי רכש של 8 מטוסי תדלוק מתוצרת חברת בואינג עליו כבר הצהירה ישראל. ייתכן שעם כינוס הוועדה יהיה ניסיון להעביר החלטה גם לגביהם.

מטוס התדלוק (צילום: חיל האוויר ארה"ב)
מטוס התדלוק מתוצרת בואינג | צילום: חיל האוויר ארה"ב