השבוע נרשמה היסטוריה, "פריסה" ראשונה של מערך מטוסי ה"אדיר" 35-F של חיל האוויר מחוץ לגבולות ישראל. עד היום המטוסים החמקנים השתתפו באימונים עם חילות זרים בשמי ישראל ומעל לים התיכון אבל זו הפעם הראשונה שהמערך נפרס לשהייה ממושכת בחו"ל והוצב בבסיס מעבר לים למשך ימי התרגיל.

בחיל האוויר קיבל התרגיל שנערך באיטליה את השם "הכתר החמישי" ובזירה הבינלאומית Falcon Strike 21. לוקחים בו חלק מטוסי 35-F מחילות האוויר ישראל, ארה"ב, בריטניה ואיטליה המארחת. בין דגמי החמקן שטסים בו גם כאלו שאין בארץ.

ליוקרתיות של האימון מוסיפה נושאת המטוסים הבריטית החדשה "קווין אליזבת" לה זו פריסה ראשונה מעבר לים, כשעל סיפונה מטוסי חמקן מבריטניה וארה"ב, כשהאחרונה שלחה גם מטוסי 16-F לתרגיל באיטליה. עוד מופעלים מטוסי תדלוק ובקרה אווירית.

אנחנו ב-mako קיימנו שיחה עם שניים מאנשי הצוות הישראלי, סגן מפקד טייסת וקצין אחזקה, שדיברו איתנו מאיטליה ושיתפו באיך שנראים הדברים משם, סיפרו איך האימון הזה משדרג את חיל האוויר ואותם כאנשי מקצוע.

רס"ן ג', סמ"ט (סגן מפקד טייסת) ב' בטייסת 116, מסביר שבדומה לפעילות המבצעית בגזרות השונות, גם בתרגיל הם פועלים בזירה לא מוכרת מול איומים חדשים.

המטוס (צילום: דובר צה''ל)
"איומים לא מוכרים רחוק מהבית". מטוס אדיר בתרגיל | צילום: דובר צה''ל

"בסוף אנחנו מגיעים למקום חדש ולא מוכר", מציין רס"ן ג'. "מתמודדים עם איומים לא מוכרים רחוק מהבית ונדרשים לבצע משימות בסביבה לא טבעית. זה מאוד מאתגר לטייס בקוקפיט ולטייסת בכלל. זה אתגר גם למטוס עצמו, להיות במקומות חדשים מול איומים חדשים. אני לא אגיד מי יותר טוב, אבל אנחנו מביאים תוצאות מצוינות ומראים רמה גבוה מאוד".

על פי חיל האוויר במהלך האימון טייסי F-35 מישראל, ארה"ב ובריטניה מתרגלים מגוון משימות בזירה לא מוכרת. יחד עם טייסי המארחת איטליה מתאמנים בהגנה על שמי המדינה, משימות תקיפה והתמודדות עם מערכי הגנה אווירית של האויב, קרבות אוויר וגם סיוע לכוחות היבשה.

מה המטרות של האימון המשותף מבחינתכם?
"חלק מהמטרות הן לראות מה טייסות אחרות עושות, איזה חימושים יש ואיך הם מתכננים וטסים במבנה. ללמוד אחד מהשני ולשתף, כשאנחנו לא מתיימרים לדעת הכל. האימון הוא חלק מפיתוח יכולות מבצעיות חדשות. אנחנו מתכוננים פה למגוון משימות שאנחנו מבצעים בסוף".

המטוס (צילום: Airman 1st Class Brooke Moeder)
"אנחנו מראים תוצאות טובות מאוד". חמקן חיל האוויר ממריא לתרגיל | צילום: Airman 1st Class Brooke Moeder

איך נראה יום באימון?
"מבצעים טיסה משותפת עם איטלקים, בריטים ואמריקאים על F-35 כשהאמריקאים הגיעו גם עם מטוסי F-16, יחד אנחנו מדמים טיסות שונות כשמזג האוויר פה שונה וביום שמש מגיעה פתאום סופת ברקים. אלו אתגרים שמתמודדים איתם, כשעצם פריסת החמקן הראשונה לחו"ל מאתגרת בכל דבר קטן ואנחנו כותבים את התורה לבאים אחרינו".

מה שונה בין טייסי החמקן מישראל ומחו"ל?
"הצבאות פה מאוד שונים אחד מהשני, חלק מהמקבילים שלנו הם כבר בעלי משפחות עם ילדים ומעניין מאוד איך הם מנהלים את השגרה והעומס שלהם בטייסות. לא בכל יום יוצא לך לדבר עם מקביל שלך מארה"ב, בריטניה או איטליה. מדברים על החיים האישיים, הזוגיות והתחביבים מחוץ לטיסה".

"התכוננו תוך כדי פעילות בעזה"

לחיל האוויר הישראלי יש ניסיון של שנים באימונים בינלאומיים ופריסות מעבר לים, אולם זאת הפעם הראשונה שעושים זאת עם מטוסי החמקן של טייסות 140 ו-116.

מדובר בפעם הראשונה שהמערך מוציא מערכות מסווגות מחוץ לישראל כמו שרתים ומעבדים, מה שנחשב אתגר גם מבחינה טכנית וכמובן מבחינת הסיווג. צוותי האוויר והקרקע נדרשו לכתוב את התו"ל (תורת לחימה) בעצמם מבלי שיש להם מקורות עבר להסתמך עליהם, בעיקר בתחומים שייחודיים למטוסי החמקן כמו מערכות רשת ותקשוב.

סרן יצחק (צילום: דובר צה''ל)
הוא ואנשיו במשימה ראשונה מסוגה. סרן יצחק | צילום: דובר צה''ל

"נערכנו לפריסה הזאת מזה כחצי שנה כשאף אחד לא עשה את זה לפנינו", אמר סרן יצחק, קצין האחזקה של טייסת 116. במהלך המבצע בעזה עלתה השאלה האם התרגיל יתקיים כמתוכנן ועל כך אמר: "מבצע שומר החומות העלה אצלנו ספקות, אבל ההחלטה הפיקודית הייתה שרצים עם זה קדימה. התעסקנו עם המשימות המבצעיות של הטייסת שעבדה סביב השעון, כשתוך כדי המשכנו להכין את הפריסה לאיטליה".

עבור החיל, היכולת לקחת את מטוסי האדיר לאימון בבסיס מרוחק מעבר לים ושיתוף פעולה עם חילות אוויר זרים, זהו מהלך בעל משמעות גדולה. "אחרי כמה ימים אנחנו כבר משתפים פעולה עם צבאות זרים ואפילו נותנים להם טיפים, כל צד רואה איך הוא מבצע אחזקה שוטפת של המטוסים ובדיקות. מי שלא פה ולא חווה את זה, יהיה קשה להסביר לו איזה משמעות גדולה יש לזה".

חיל האוויר הוציא לאיטליה משלחת אחזקה גדולה של עשרות אנשים. "ברגע שהמטוסים נחתו לא היה אחד שלא עברה לו צמרמורת בגוף. זה פשוט מרגש לראות את ה'אדירים' ממריאים בפעם ראשונה על אדמה זרה", סיפר קצין האחזקה.

לסרן יצחק ניסיון עשיר בעולם האחזקה שהתחיל באוויוניקה בשדה דב, המשיך במטוסי ה"שמשון" ועד למטוסי החמקן. רוב החיילים שלו הם צעירים בני 20-19 ופה אולי נמצא ההבדל הגדול ביחס לאנשי הצוות המקבילים מחילות האוויר הזרים.

תרגיל חמקנים באיטליה (צילום: אתר צה"ל)
"משתפים פעולה עם החילות הזרים ומחליפים טיפים" | צילום: אתר צה"ל

"החבר'ה שלנו צעירים ומוכשרים מאוד עם אינטליגנציה מאוד גבוה כשכל חייל נבחר בפינצטה. בסוף כשאתה מגיע לפה ורואה את האיטלקים למשל, אז מדובר בחבר'ה מבוגרים ובכירים בגיל 30, 35. למרות זאת התוצאה הסופית שלנו לא פחות טובה מזו של האחרים".

על שיתוף הפעולה עם החילות הזרים הוסיף כי: "הם מתרשמים איך אנחנו עושים את העבודה במהירות ויעילות, די בהלם מקצב העבודה שלנו. יחד עם זאת חשוב להבהיר, חיל האוויר אוהב לתחקר וללמוד ולא המצאנו את הגלגל. גם אנחנו לקחנו טיפים מאיטלקים. יש להם ציוד שכבר אמרנו לעצמנו שנרכוש ברגע שנחזור לארץ וייתן מענה לכל מיני דילמות שיש ביום-יום. שני הצדדים מבינים שיש מטרה משותפת, ללמוד ולהשתפר".

"התאמנו עם חימוש על הכנפיים"

ההבדלים בין חילות האוויר השונים ואופן הפעלת מטוסי ה- F-35 מושפעים מהמשימות שיש לכל חיל. בתקופה האחרונה חילות האוויר של ארה"ב ובריטניה, השבוע גם אוסטרליה, דיווחו שמטוסי החמקן שלהם טסו במצב אותו מכנים בעולם "Beast Mode", כלומר חימוש תלוי על הכנפיים ולא רק בגוף המטוס.

מצב זה מאפשר למטוסי החמקן לטוס עם כ-9 טון חימוש, שאמנם פוגע ברמת החמקנות, אולם עדיין בעל חתימה נמוכה משמעותית ממטוסי הדור הקודם. כך הם יכולים לטוס בגובה רב ולחסוך בצריכת הדלק. כמובן שאחרי הטלת החימוש בחזרה לבסיס האם מטוסי ה-F-35 חוזרים לרמת חמקנות המקורית.

חיל האוויר הישראלי לא נשאר מאחור בתחום הזה. סרן יצחק מסביר ש"יש הרבה מאוד תחומים בעולם החימוש שאנחנו מתעסקים איתו וגם לומדים מחילות האוויר איתם אנחנו מתאמנים. בגדול גם בחיל האוויר חמקנים התאמנו עם חימושים על הכנפיים". אמנם לא מדובר במצב הטיסה עליו התאמנו חילות האוויר הזרים, ה"beastmode" הקלאסי, אך הסיבה היא אופי המשימות ולא פערי יכולת בין חיל האוויר הישראלי לזרים.

אדיר על הקרקע (צילום: דובר צה''ל)
טייסי האדיר התאמנו גם בתצורות הזרות. המטוסים בתרגיל | צילום: דובר צה''ל