סין מפתחת מטוס קרב חדש לנושאות המטוסים שלה, אחרי שהתאכזבה ממטוסי ה-J-15 "כריש מעופף" אותו בכלל העתיקו מהרוסים ללא אישור. ההחלטה לחפש מחליף למטוס הקרב הגיעה אחרי מספר התרסקויות, תאונות רבות כתוצאה מכשלים טכניים וביצועים גרועים.

הכריש המעופף מבוסס על מטוס הקרב הרוסי סוחוי 33 שפותח עבור נושאות המטוסים של רוסיה. הפיתוח של מטוס הקרב הסיני החל אחרי שהשיגו את תוכניות ה-SU-33 מאוקראינה, ביצעו "הנדסה לאחור" ואז ייצרו את ה-15-J שלהם.

המטוס עלה לאוויר לראשונה בשנת 2009 והייצור הסדרתי החל כארבע שנים לאחר מכן. בשנת 2015 הוא נכנס לשירות כמתחרה הסיני מול ה-F-18 האמריקאי, רק שכבר בתחילת דרכו סבל המטוס מפופולריות נמוכה, בעיקר בקרב הטייסים שהפעילו אותו.

בניגוד לארה"ב, נושאות המטוסים של סין קטנות יותר והמסלול מסתיים בסוג של מקפצה. שיטה זו הביאה לכך שהמטוס לא יכול להמריא עם כמות גדולה של דלק וחימוש. בנוסף התברר שמערכת בקרת הטיסה סובלת מבעיות רבות, מה שהביא להרבה מאוד אירועי בטיחות, תאונות וגם התרסקויות. אפילו בתקשורת הסינית, שלא נחשבת לביקורתית, כינו את המטוס "דג צף" (מת).

ההתרסקות הראשונה הייתה בשנת 2016, כשמטוס 15-J התרסק בזמן שניסה לנחות על נושאת מטוסים בשל כשל במערכת בקרת הטיסה. הטייס הצליח לנטוש אולם מת מפצעיו בבית החולים. התרסקות נוספת הייתה כשנה לאחר מכן, גם אז בגלל מערכת בקרת הטיסה ושוב הטייס הצליח לנטוש אולם נפצע קשה. ארבעה חודשים לאחר מכן עוד מטוס שהוטס על ידי קצין בכיר התרסק, אם כי זה קרה בגלל התנגשות עם ציפורים.

דיווחים בסין חשפו גם שמספר המטוסים שהחברה הצליחה לייצר היה נמוך מהמתוכנן, שאחוז השמישות שלהם עמד על פחות מ-50, שיש גם בעיות עם מנוע המטוס ובקיצור, שמדובר בכישלון מהדהד.

גניבת ידע ובנייה של כלים ללא רישיון סיפקו לא מעט מידע לסינים, אבל נראה שבמקרה הזה מדובר בהרבה מאוד כסף שירד לטמיון וגם בזבוז זמן. מנגד, ברוסיה מומחים מקפידים לציין שאין קשר לתכנון שלהם ומי שקונה את מטוסי הסוחוי יכול להיות רגוע.

"הסינים החליטו לחסוך קצת כסף ובמקום לקנות כמה מטוסי SU-33 הם העתיקו", צוטט מומחה רוסי לנושא, "בגלל זה פיתוח ה- J-15 לקח להם יותר זמן וכסף מהצפוי. עוד זמן וכסף יתנו להם מטוס אמין בסופו של דבר", העריך המומחה, אך כאמור נראה שהסינים לא מתכוונים להמתין ויעברו, אולי, לחיקוי הבא.