מזכיר ההגנה של ארצות הברית ג'יימס מאטיס הורה על בחינת הדור הבא של המטוס הנשיאותי, ה"אייר פורס 1", תוך רצון ברור לקצץ בעלויות התכנית. במזכר מהשבוע שעבר, מאטיס הודיע שמשרדו יחל בעבודה משותפת עם הבית הלבן במטרה "לזהות הזדמנויות לקיצוץ בעלות התכנית, תוך אספקת כלל היכולות הנדרשות מהמטוס". במזכר, מאטיס הזכיר תכונות שניתן לקצץ בהן – כמו מערכות המיזוג של המטוס, היכולות האוטונומיות שלו ועוד.

"אנחנו מברכים על ההזדמנות להמשיך את ההתקשרות שלנו גם עם ממשל טראמפ", מסר דובר מטעם חברת בואינג, יצרנית ה"אייר פורס 1", ל-Business Insider. רק בחודש דצמבר האחרון, הנשיא הנבחר טראמפ צייץ בטוויטר שהמטוס המדובר "יקר מדי" ואיים לבטל את התכנית כולה, שעלותה מוערכת בכ-4 מיליארד דולר.

האייר פורס 1 (צילום: Dan Kitwood, GettyImages IL)
הנשיא אובמה עולה לאייר פורס 1 | צילום: Dan Kitwood, GettyImages IL

אך על פי דו"ח ממשלתי מחודש מרץ 2016, המטוסים החדשים שישמשו כמטוסים הנשיאותיים יעלו לארה"ב 3.21 מיליארד דולר. התכנית כוללת את התכנון, הניסוי וכמובן הבנייה של שני מטוסי בואינג 747-8 חדשים – אבל אלה ייכנסו לשירות רק בשנת 2024. כלומר, גם אם בואינג תעמוד בלוחות הזמנים השאפתניים של התכנית – ספק אם לנשיא טראמפ תהיה ההזדמנות בכלל לטוס במטוס הזה. על פי נתון אחר שפורסם ב-CNN, התקציב התכנית עומד על 2.9 מיליארד דולר, והמטוסים יהיו מוכנים לשימוש כבר בשנת 2021.

בנוסף לכך, מאטיס הורה גם על בחינת תכנית ה-F-35. נזכיר שבחודש דצמבר האחרון, בתזמון מקרי עם הגעת המטוס לישראל, מתח הנשיא טראמפ ביקורת נוקבת על עלות הפרויקט שלטענתו "יצאה משליטה". התכנית הוכרזה כבר כפרויקט הביטחוני היקר ביותר בהיסטוריה של ארה"ב, עם תג מחיר שהגיע כבר ל-400 מיליארד דולר.