חוקרים בארה"ב החליטו לבדוק ערכת הישרדות חדשה לטייסי חמקן F-35 ועד כמה טייסים יכולים לשרוד בתנאי קור קיצוניים. אז הם לקחו ארבעה והכניסו אותם למקפיא.

לא פחות מחמש שעות הם שהו שם עד שקיבלו את האישור לצאת וכנראה שגם להפשיר. החוקרים לקחו ארבעה טייסים מטייסות הקרב 354 ו- 356 יחד עם עוד כמה יחידות ואז הכניסו אותם לתא מיוחד שמדמה את התנאים הקיצוניים של אלסקה.

גם מפקד הטייסת, לוטננט קולונל ג'יימס כריסטנסן, נכנס לתאים שבהם דחסו את אנשיו. בתא אחד כיוונו את הטמפרטורה לקור של מינוס 29 ובשני כיוונו את הקור למינוס 40 מעלות צלזיוס. אחר כך נתנו להם לחכות שם כחמש, שש שעות.

אחרי חמש שעות הבחינו חלק מהטייסים הקפואים שמד החום לא תקין והוחלט להוציא אותם מהתאים. רק אז התברר שהתנאים היו הרבה יותר קיצוניים ממה שאמרו להם ומה שהחוקרים התכוונו לבחון.

התברר שהתא של מינוס 29 הגיע עד למינוס של 46 צלזיוס והתא השני הגיע עד ל-56. "הבנתי שהשגנו הרבה יותר ממה שקבענו במקור", אמר גארט רייט אחד מהטייסים שהחוקרים הקפיאו.

החוקרים מצדם היו מרוצים. הטייסים שהם הכניסו למקפיא שרדו בתנאי קור הרבה יותר קיצוניים ממה שכיוונו. וזה אומר שציוד ההישרדות שאותו הם בחנו הרבה יותר טוב ממה שחשבו, שהוא עמיד לתנאים קיצוניים במיוחד.

החוקרים רצו מוצר שיאפשר לטייסים לשרוד בתנאי קור של 40-, ונראה שהם קיבלו משהו שיגרום לשרידות במינוס הרבה יותר גדול", הוסיף רייט. כלומר גם באזורים הכי קרים בעולם.

אגב, אם נראה לכם שטייס ישראלי לא צריך להכיר את התנאים האלו אז נספר לכם שגם הטייסים והמכונאים שלנו נשלחו להתאמן באלסקה. זה קרה ב-2018 ובשנת 2019.

חוץ מהמראה ונחיתה על משטחי קרח, טיסה נמוכה בין פסגות בגובה 4,000 מטרים וביצוע משימות מבצעיות בעננות כבדה, הם גם היו צריכים לתפקד בקור של מינוס 20 מעלות וזה קרה באחד מתרגילי Red Flag שבעיצומו אף תדלק חיל האוויר לראשונה מטוסי קרב אמריקאיים.

אם תשאלו טייסים, בטח כאלה שמטיסים מטוסי קרב או מסוקים צבאיים שעושים דברים מטורפים, הם יגידו לכם שיש להם את העבודה הטובה בעולם. כך או אחרת מה שבטוח, זה שבדרך הם היו צריכים לעבור מסלול מאוד קשה כולל לא מעט נקודות קיצוןשפוגשות אותם גם במהלך הקריירה, גם אם לא במינוס 50 מעלות. אימוני חילוץ, סדנאות שבי, טיסות במתארי טיסה מורכבים וזו רשימה חלקית בהחלט.

דוגמה למשהו שכלל אינו טבעי לרוב בני האדם, אפשר לקבל מסרטון ביוטיוב שהכינו חניכי קורס 0829 האמריקאים (ראו בהמשך הכתבה). בסרטון ניתן לראות בין השאר אימון חילוץ ממסוק שנופל לים. באימון הזה קשרו אותם לכיסא טייס והכניסו לבריכה כאשר הם היו צריכים לפתוח את החגורה ולהימלט. היו שם עוד כמה דברים לא פשוטים. וכל זה קורה אגב בשלב הקרקע בכלל, שנמשך שישה שבועות בטרם התחילו את השלב האווירי.

אימון נוסף אותו טייסים צריכים לעבור, נועד ללמד אותם להתמודד עם כוח ה- G. כוחות המופעלים על צוותי האוויר במהלך טיסה ועלולים לגרום לאיבוד הכרה, טשטוש הראייה ועוד תופעות לוואי.

חוץ מפרטי לבוש מכניסים אותם לתאים בהם מדמים תנאי טיסה בגובה ולכל מני מתקנים שנראים כאילו נלקחו מלונה פארק על סטרואידים או לפחות מתקן עינויים של האינקוויזיציה. שם מסובבים אותם, מנערים אותם, מוציאים את האוויר מהתא ואז גם מבקשים מהם לעשות כל מני פעולות.

טייסי חיל האוויר הישראלי גם נשלחים לצורך כך להתאמן בסימולטור מיוחד שנמצא בהולנד ומדמה את כוחות ה- G.

טייסים בישראל ובעולם עוברים גם סדנת שבי. אם תנסו להבין מה קורה שם סביר שתתקלו בשתיקה רועמת שלא ברור אם היא בגלל הסיווג הביטחוני או מחוויה טראומטית.

בישראל פרחי הטייס צריכים להימלט מפני כוחות שרודפים אחריהם בתנאים לא פשוטים, מזג אוויר קשה וכמעט בלי אוכל ומים. האמריקאים אגב נוהגים לשלוח את הטייסים שלהם להימלט בג'ונגלים של מזרח אסיה ובמדבריות אפריקה. גם הצרפתים אוהבים את האזורים האלה.

הסכנה כמו גם תנאי הקיצון ממש לא עוזבת אותם כשהם עולים לאוויר. למשל במקרה של טייסי מטוס הריגול האייקוני, ה-U-2 של ארה"ב שטס בגובה של 70,000 רגל.

בגובה הזה התנאים קיצוניים אפילו ביחס לעולם התעופה. למעשה, כדי לשמור על הטייס בגובה הזה נדרשת חליפת טיסה לגובה רב כמו זו של אסטרונאוטים שהעלות הממוצעת שלה נעה בין 120 ל-250 אלף דולר.

בטיסה בגובה רגיל, הדיחוס בקוקפיט והחמצן מגנים על הטייס. בגובה רב, האמצעים האלה ממש לא מספיקים והחליפה היא למעשה קוקפיט בתוך הקוקפיט. הבעיה עם החליפה הזו, שהיא מקשה עוד יותר על ההטסה של המטוס שגם ככה קשה מאוד בגבהים האלה.

מה שנראה כמו סגנון הטיסה הכי מטורף אבל כנראה שגם מסוכן זו טיסת ניווט מהירה בגובה נמוך. מטוס קרב שטס מהר ובגובה נמוך מאוד, בין ההרים, יכול להתחמק ככה מהמכ"ם ומערך ההגנה של האויב. אבל טיסה כזו דורשת יכולת טיסה טובה מאוד ומקצועית מהטייס.

בארה"ב נהוג לאמן את הטייסים ב"עמק המוות" שהפך למקום הכי חביב על הספוטרים, צלמי התעופה. נקודה כזו קיימת גם בבריטניה שם זה נקרא "מאך לופ". לראות מטוס קרב טס בין הרים במהירות של 400-500 קמ"ש זה מרשים באוגוסט האחרון הגיעה תזכורת עד כמה זה מסוכן, כאשר מטוס F/A-18E של הצי האמריקני התרסק בעמק המוות.