מערכת BrightNite החדשה מתוצרת חברת אלביט מערכות הישראלית הוכרזה כמבצעית על מסוקי פומה של חיל האוויר במדינה החברה בברית נאט"ו. זאת בתום שנים של פיתוח וניסויים שנערכו לאחרונה וזכו לפידבק חיובי כולל מהטייסים, שתיארו אותה כ"משנה את כללי המשחק" וכ-"פורצת דרך בטיסה בחושך מוחלט".

המערכת נועדה להתגבר על מגבלות ראות ולאפשר הטסה של מסוקי סער באופן בטוח ויעיל, בחשיכה מוחלטת ובתנאי ראות לקויים הכוללים מזג אוויר ירוד, סופות אבק, חול או תנאי לחות קשים.

יש לה שדה ראייה רחב מאד, 190 מעלות אל מול 30 מעלות במכשירים הישנים, והיא מציגה תמונות חדות וברורות של פני הקרקע, ללא קשר לתנאי הראות ומאפשרת טיסה עם "ראש בחוץ". כלומר לאן שהטייס מסתכל, המערכת מספקת לו את התמונה ישירות לעין. וגם אם הוא מסתכל דרך רצפת המסוק, ממש כמו הקסדות של מטוסי ה-F-35.

תוואי השטח והמכשולים של מסלול הטיסה נטענים מבעוד מועד ומוצגים בתמונה תלת ממדית אינטואיטיבית, המשולבת עם האיומים שהמערכת קולטת מהסנסורים שלה, ומאפשרים למספר אנשי צוות במטוס לסרוק בו זמנית את השטח, יכולת שמשפרת משמעותית את התקשורת והבטיחות בקוקפיט.

יסעור (צילום: דובר צה"ל, חדשות)
מסוק יסעור בחיל האוויר הישראלי | צילום: דובר צה"ל, חדשות

כפי שניתן לראות בסרטון המצורף, ללילה כמעט אין משמעות. המערכת מסמנת בקווים ובצבעים שונים את המכשולים, החל מעמודים וחוטי חשמל ועד להרים. בנוסף, המערכת מסמנת לצוות את מסלול הטיסה, מה שאומר שהם לא צריכים להתעסק עם מפות. גם בנחיתה היא מסמנת את המקום המוגדר והגישה.

בכל שנה נהרגים טייסי מסוקים בעולם אחרי שהתרסקו בנחיתה, בגלל ראות לקויה או שהתנגשו בהרים שלא ראו. רוב מסוקי הסער שטסים כיום בעולם, מסוגלים לטוס פחות מ-50 אחוז מלילות השנה. הסיבות הן בעיקר מכשירי ראיית הלילה הקיימים שמתקשים להתמודד עם תנאי אבק, ערפל כבד, או חושך מוחלט. כל עמוד חשמל יכול להפיל את המסוק, בטח הר שלא רואים בזמן.

זכורה היטב התרסקות מסוק היסעור הישראלי מטייסת "דורסי הלילה" בהרי הקרפטים של רומניה. ביולי 2010, כחלק משיתוף פעולה עם חיל האוויר הרומני, המריאו שני יסעורים ישראלים מבסיס חיל האוויר בובוק (Boboc) לאימון באזור הקרפטים. מזג האוויר היה קשה והם טסו בגובה רב בזמן ערפל כבד, כתוצאה מכך פגע מסוק בהר, התרסק ושישה אנשי צוות ישראלים יחד עם טייס רומני נהרגו.

למקום הזה בדיוק נכנסת המערכת שנועדה להתמודד עם אותם תנאי ראות ובנוסף תציג לטייסים מידע מעובד מול העיניים בשונה מהקיים עד כה. היצרנים מקווים כי היא תוכל לשמור על חיי הטייסים יחד עם הכפלת היכולת של חילות האוויר לפעול בלילה