פרויקט ספינות הטילים סער 6 של חיל הים הישראלי מתקדם במרץ. הספינה הראשונה שהגיעה לישראל, אחי" מגן, עוברת תהליך מבצוע שיקפיץ את יכולות החיל דור קדימה, גם באוויר וביבשה.

לאחרונה העביר מפקדה הראשון של הספינה, סא"ל ברוך חביב את הפיקוד לידיו של סא"ל עומר כרמי, מי שתחת פיקודו תהפוך אח"י מגן לספינה מבצעית. בראיון ראשון מאז מונה לתפקיד סא"ל כרמי מספר ל-mako על משמעות הספינה עליה הוא מפקד עבור חיל הים, צה"ל וביטחונה של מדינת ישראל.

הוא משרת כקצין בחיל הים מאז 2009, אז סיים את קורס חובלים מספר 119 במגמת שיט. מאז טיפס בדרגות כשהוא מבצע מספר רב של תפקידים בשייטת 3, בין השאר היה קצין גנ"ק (גילוי, ניווט וקשר) של היחידה ופיקד על הספינות אח"י יפו, חץ וקשת, ספינות ותיקות מסוג נירית. לפני כשנה לערך נודע לו שסוכם לתפקיד מפקד אח"י מגן, הסער 6 הראשונה שהגיעה לישראל.

"אנחנו חווים כאן נקודה בהיסטוריה של חיל הים שלא קלט פלטפורמה חדשה כבר כמה עשורים", משתף סא"ל כרמי, "מתחילים תהליך שייזכר לדורות. בהתחלה ראינו סרטונים של הספינה מפליגה וחשבנו שזו רק הדמיה מרוב שהיא חדשנית. רק כשהגיעה לישראל הבנו באמת מה זרוע הים קיבלה".

מהשיחה איתו אפשר להבין שסער 6 היא כמו ארבע ספינות בספינה אחת. "ספינות הטילים שיש לחיל הים כיום שוקלות 480 טון. סער 6 שוקלת 2,000 טון, ודי בנתון הזה כדי להבין את ההבדלים. מדובר על מערכות לחימה שהחיל ושייטת 3 קולטים לראשונה, מכ"ם, כמות גדולה של מיירטים ויכולות תקיפה מרשימות ביותר".

הפלגה ראשונה בדרך

הספינה הגיעה מגרמניה כשהיא "עירומה" לחלוטין. ההתקנה של מערכות הספינה מתבצעת בימים אלו ממש וסא"ל כרמי הוא האיש שדואג שכל זה יקרה בצורה חלקה.

"הספינה מגיעה לישראל כגוף עם מערכות הנעה. מהרגע שהיא הגיעה לנמל חיפה מגיעות כל התעשיות הביטחוניות ומתחילות להתקין כל אחת בתחומה את התשתיות, ארונות מחשוב ועד מערכות לחימה. הצוות מלווה את כל התהליך הזה כשאנחנו פסע קטן מהפלגה ראשונה של הספינה, כשזה יקרה עוד במאי הזה".

למרות שצוות אח"י מגן מעולם לא הפליג על ספינת סער 6 מבצעית, כבר עכשיו הם מיומנים בהפעלה שלה. זה קורה בזכות ה"לגונה". מדובר במתחם יבשתי שמדמה את הספינה אחד לאחד ובו כל המערכות שיהיו עליה כשהן כבר מקושרות בניהן ולמערכות צה"ל השונות.

"כל המערכות עובדות ומתקשרות בניהן כבר למעלה משנה. זאת ההכנה של חיל הים לקלוט אותן. יש פה ריבוי של תעשיות כאשר החיל לקח על עצמו את השילוב בין כל המערכות. והרעיון שעומד מאחורי זה היה לקצר את לוחות הזמנים ולצבור ניסיון שמקל את התהליך בספינה עצמה".

הוא מוסיף בהקשר הזה כי: "בין היתר אלו מערכות שליטה ובקרה, קשר, מחשוב ולוחמה אלקטרונית שכולן צריכות לעבוד יחד, בסינרגיה מלאה כדי שנוכל לבצע את המשימה שלנו בהגנה והתקפה".

הפיקוד על ספינה בלב ים מאוד מיוחד ולא שגרתי, מהסוג שמייצר משפחה של ממש. כשמדובר במשימה ברמה הלאומית המשפחה הזו מלוכדת מאי פעם.

"מגן נבנתה וערוכה לשהייה ארוכה בלב ים מבחינת הלוגיסטיקה, מגורים, כמות האנשים שהיא מכילה", הסביר סא"ל כרמי. "זאת ספינה שיש בה הרבה יתר מהכל. יותר מפלסים, יותר מערכות לחימה, מדורי לחימה, כפול מיטות ואפילו המטבח כפול. הכל פה הרבה יותר גדול".

ספינת אח"י מגן (צילום: דובר צה"ל)
ערוכה לשהייה ארוכה בלב ים. אח"י מגן | צילום: דובר צה"ל

חיל הים בנה ספינה חדשנית שבליבה מכ"ם מתקדם מסוג "אדיר" מתוצרת אלתא של התעשייה האווירית כדי להגן על נכסים אסטרטגיים של מדינת ישראל.

"בשונה מהמצב כיום, המכ"ם של ספינות הסער 6 נבנה גבוה. זה כי עד היום ספינות חיל הים לא היו צריכות להתמודד עם הגנה על אתרים גדולים במים הכלכליים. תחום ההגנה הזה קיים פחות מעשור והעובדה שכבר יש פה ספינה שמתעסקת בזה בחיפה מדהימה בעיניי, כי לוקח הרבה מאוד זמן לבנות כלי שיט חדש".

המשמעות של מכ"ם גבוה על ספינה מאפשר טווח גילוי גדול משמעותית מהקיים כיום. יחד עם שאר המערכות זה אומר הגנה ולא פחות חשוב, יכולת לתקוף יעדים שנמצאים עמוק מאוד ביבשה.

"המטרה של הסער 6 לקחת מכ"ם גבוה שיבנה תמונה מרחבית ולא רק לספינה. המיירטים צריכים להגן על כל המרחב. כדי לעשות את זה אתה חייב גוף גדול. צריך לומר ש-2000 טון לכלי שיט עבור ציים אחרים זה קטן אבל מנגד, הכניסו לגוף שלה הרבה יותר אמל"ח ממה שיש למשל על כלי שיט מקביל של הגרמנים".

לא רק בים

חיל הים כיום הוא חלק מרכזי בלחימה של צה"ל הרבה יותר מבשנים עברו, בכל הגזרות, הקרובות והרחוקות. ספינות הטילים של שייטת 3 מספקות אש ומודיעין לצוותי הקרב היבשתיים בכל המשימות שלהם. ספינות הסער 6 רק יעצימו את היכולת הזאת. גם בגנה על המרחב האווירי מפני כלי טיס, טילים ורקטות.

"יש לנו שילוביות עם כל מערך ההגנה, כשהיום מדובר במשימה של חיל האוויר", מסביר כרמי. "עכשיו זאת תהיה משימה משותפת כי חלק מהאמצעים יהיו דומים, העיסוק יהיה דומה ואנחנו רוצים בסופו של דבר להגדיל את כל יכולות ההגנה של מדינת ישראל יחד עם חיל האוויר, כחלק מבניית התמונה והיירוט".

מפקד הספינה סבור שלמסגרת שלו יש הרבה מאוד מה לתרום לצה"ל בהגנה ובהתקפה. "היום אני יכול, לצד המשימות שלי כחיל הים, לסייע לכל מי שצריך. אני יודע להימצא בכל נקודה שיש בים ולהביא יכולות תקיפה וחימושים בהתאם. עם המכ"ם שיש לי אני לא חייב לתקוף רק ביבשה, בטח בשילוביות עם אגף התקשוב, סייבר, חיל האוויר ומשרד הביטחון כשיש פה נגיעה של כל תעשייה ביטחונית בישראל".

ספינת אח"י מגן (צילום: דובר צה"ל)
"רוצים להגדיל יכולות של המדינה". הספינה | צילום: דובר צה"ל

מדובר ביכולות משמעותיות עבור צה"ל. חוץ מהשמדה של מטרות בעומק של מאות ק"מ ביבשה בעזרת הטילים שעל ספינות הסער 6, המערכות שמחוברות למכ"ם שלהן מאפשרות הכוונה של אמצעי לחימה שונים אותם ישגרו מהיבשה או מהאוויר.

כשהיא נמצאת אי שם בלב ים, אח"י מגן ושאר ספינות הסער 6 יסייעו לצה"ל לאתר מטרות ולסגור עליהן מעגל אש מהיר. לחילופין יסייעו למטוס, תותח, טנק או טיל לסגור את אותו מעגל אש. כאשר דובר צה"ל מדבר כיום על יכולת לתקוף אלפי מטרות בלבנון, אם תפרוץ מלחמה, לחיל הים יש משקל גדול מאוד בכך.

בימים אלו ממש מסיימים בגרמניה את הפלגות הניסוי של אח"י עוז, שתהיה ספינת הסער 6 השנייה שתגיע לישראל ביולי הקרוב. בהמשך יגיעו גם אח"י ניצחון ואח"י עצמאות. "בעוד שנים בודדות יהיו לנו ארבע ספינות סער 6 מבצעיות, תהליך לא ארוך יחסית עבור יכולת מרשימה מאוד לצה"ל ומדינת ישראל", סיכם סא"ל כרמי.