זה קרה ב-10 בנובמבר 1947. באתו יום הוקם לראשונה כח "שירות האוויר", שהיה הבסיס עליו נבנה חיל האוויר אותו אנו מכירים כיום. באיגרת הקמת כוח חה"א, כתב ראש המטה הכללי דאז, יעקב דורי, ליהושוע אשל, ראש המועצה הכללית לתעופה עברית בארץ ישראל את הדברים הבאים: "מפקדת ההגנה מודיעה לך בזאת על החלטתה להקים כוח אווירי קבוע החל מתאריך מכתב זה, אשר ייקרא 'שירות האוויר'. בזאת גם מתאשרת תוכניתכם שהגשתם להקמת השירות. עליך להגיש מיד את הצעותיך למינויים ותקציב לביצוע מיידי של התוכנית".

מטה שירות האוויר, כפי שכונה אז, עסק בגיוס אנשים לכוח האווירי לתפקידי המטה והחיל. המטה קיים פגישות שבועיות בראשותו של ראש המטה ובהסכם עם העירייה, שדה דב עבר לשליטת השירות האווירי והמטוסים הועמדו לשימוש השירות, אלו היו המטוסים הראשונים בכח שלימים יהיה חיל האוויר. פייפרים שנרכשו ואף נגנבו מכל רחבי תבל, שהפכו למטוסי ה-F-15 או ה-F-35 החמקן של היום. ההתחלה, חייבים להוסיף, הייתה סוערת במיוחד. ב-10 לנובמבר הוקם שרות האוויר. ב-29 לאותו החודש האו"ם קיבל את ההחלטה ההיסטורית על תכנית החלוקה, וב-30 לחודש כבר פורצת המלחמה על ארץ ישראל והחיל החדש כבר יצא למשימות שונות וממגוונות להגנת הישוב היהודי.

לרגל המאורע ההיסטורי נפגש מפקד חיל האוויר היום, אלוף עמיקם נורקין, עם אחד מאותם טייסים ראשונים, סא"ל בדימוס אלכסנדר זילוני. שמע ממנו על הימים הראשונים של טייסי חיל האוויר. ואמר לו, "אני מודה לך שבאת ומאחל לך אריכות ימים, חייבים להגביר את עיסוק החיל במורשת. אי אפשר לחלום קדימה ולפתח דברים חדשים מבלי שורשים עמוקים וידיעה של תחילת הדרך, זוהי המשימה שלנו כמפקדים. שירות האוויר הכניס את חיל האוויר לדרך בה אנחנו הולכים היום".

 לכבוד ציון ה-70, פרסם צה"ל תמונות מהשנים הראשונות של פעילות החיל. לאלה הוספנו תמונות שנאספו במכון פישר לחקר האוויר והחלל. תמונות שמראות את הקפיצה האדירה של העשורים הראשונים של חיל האוויר הישראלי.