קטאר, המדינה הערבית העשירה שמעבירה מימון לארגון חמאס בעזה, לה קשרים טובים עם טורקיה וגם עם איראן, הגישה לאחרונה בקשה רשמית לממשלת ארצות הברית במטרה לרכוש את מטוס החמקן המתקדם F-35.

השבוע ציינו גורמים בארץ כי ישראל תתנגד לעסקה שאם היא והמכירה הצפויה לאיחוד האמירויות יתממשו עליונותו של חיל האוויר באזור עשויה להתערער במידה מסוימת.

לא ברור האם העסקה הזו תתממש בסופו של דבר, למרות כמויות הדולרים שיוכלו לזרום לארה"ב, אולם הדבר שם פוקוס על הנסיכות הקטנה, שבשנים האחרונות בונה את אחד מחילות האוויר המתוחכמים בעולם.

שיתוף הפעולה האווירי (צילום: USAFCENT, Twitter)
שפע של מטוסים. חילות האוויר של קטאר וארה"ב באימון | צילום: USAFCENT, Twitter

לחיל האוויר הקטארי יש כיום כמעט מאה כלי טיס שונים. קרב, מסוקים, תובלה, אימון ועוד. הזרוע הקרבית של החיל נחשבת לקטנה במיוחד. היא כוללת רק 24 מטוסי קרב מסוג ראפאל, עוד 9 מטוסי מיראז' 2000 ו-9 אלפא-ג'ט לאימון ותקיפה קלה. לזה יש להוסיף 3 מסוקי קרב מסוג AH-64 אפאצ'י ו-13 מסוקים מתיישנים מסוג גאזל.

באופן מסורתי הקטארים רוכשים את עיקר האמל"ח שלהם מצרפת ובהמשך מארה"ב, שממנה תגיע עיקר ההתעצמות שלהם בשנים הקרובות. בכוונתם להגדיל באופן די חריג את הזרוע הקרבית שלהם, על פי הדיווחים על שלל עסקאות נשק עליהן חתמו לאחרונה, בשווי מיליארדי דולרים.

מגדילים את הזרוע הקרבית פי 3

בכוונת חיל האוויר של קטאר להוציא משירות את מטוסי המיראז' 2000 והאלפא ג'ט. לצד מטוסי הראפאל, ישרתו בקרוב מאוד 36 מטוסי קרב מסוג F-15QA, הדגם המתקדם ביותר בגרסה שיוצרה במיוחד עבורם. עסקה בשווי 6.2 מיליארד דולר.

המטוס הזה ישדרג משמעותית את יכולות חיל האוויר שם עם תא טייס דיגיטלי ומכ"ם AESA המאפשרים לטייסים לנהל לחימה מול מספר רב של מטרות בטווחים ארוכים. בנוסף, על פי נתוני החברה למטוס יכולת לשאת חימוש במשקל של 13.4 טון.

ממשלת קטאר חתמה עם הבריטים על עסקה לרכש של 24 מטוסי יורו פייטר טייפון, מטוס קרב מדור 4.5 המקביל האירופאי למטוסי ה- F-16. בימים אלו טייסים ואנשי צוות קרקע של חיל האוויר הקטארי משולבים בטייסת קרב של חיל האוויר הבריטי וצוברים ניסיון על המטוס.

טייפון בריטי (צילום: Stephen Pond/Getty Images)
המקביל האירופי ל-F-16 בדרך לקטאר. יורופייטר טייפון | צילום: Stephen Pond/Getty Images

על פי הדיווחים מטוסי הטייפון הראשונים יגיעו לקטאר בשנת 2022. מדובר באחד ממטוסי הקרב המתקדמים בעולם עם טווח של כמעט 3,000 ק"מ, מהירות מרבית של 2,100 קמ"ש ויכולת לשאת 9 טון חימוש מגוון. במסגרת העסקה עם הממשלה הבריטית הקטארים רכשו גם 9 מטוסי הוק לאימון הטייסים שלהם.

בנוסף, הם רכשו מארה"ב 24 מסוקי קרב מסוג AH-64E, הדגם החדש והמתקדם ביותר של המסק"ר הזה. שלושה מסוקים כבר הגיעו לבסיסים והשאר יגיעו במהלך השנתיים הבאות. בין היתר, המסוק הזה מגיע עם מנוע חזק יותר ואף יכולת לשלוט על כלי טיס בלתי מאוישים ומערכת שתסייע לטייסים בקבלת החלטות.

עם סיום תהליך הרכש, הזרוע הקרבית של חיל האוויר הקטארי תשלש את כוחה, מ-35 כלי טיס תגדל ליותר ממאה מטוסי קרב. במקביל לרכש האדיר, הטייסים הקטארים יוצאים על בסיס קבוע להתאמן בארה"ב ובחלק ממדינות אירופה. בנוסף הם מתאמנים עם הטייסים האמריקאים שמוצבים בקטאר.

מטוס הרקולס C-130 (צילום: Fiona Goodall, gettyimages)
לא מזיניחים גם את מטוסי התובלה. הרקולס | צילום: Fiona Goodall, gettyimages

הקטארים משקיעים הרבה מאוד כסף בזרוע התובלה של חיל האוויר, זאת כדי לשמור על עצמאות ויכולת לפעול גם במשימות מסווגות שרק המערך הכבד הזה יודע לעשות.

לצורך זה הם רכשו 8 מטוסי C-17 שכל אחד מהם מסוגל לשאת 71 טון ציוד לטווח של כ-5,000 ק"מ. מטוס כזה אפילו מסוגל לשאת טנק מערכה. לצד זה הם גם רכשו 4 מטוסי C-130J, סופר הרקולס.

קורס טיס – הגרסה הקטארית

יש לציין שהטייסים הקטארים זוכים לראות איך חילות אוויר זרים פועלים כבר משלב קורס הטיס. ההכשרה של הטייסים שם מתחילה בקטאר אולם אחרי שלב ראשון שנמשך כחצי שנה, הם עוברים להמשך הקורס בחיל האוויר הסעודי, כולל הדרכה של טייסים אמריקאים.

אחר שהם מקבלים שם את כנפיים הם נשלחים להכשרה מבצעית בחיל האוויר הבריטי. בקטאר מנסים כבר לא מעט שנים להעביר את כלל ההכשרה למדינה, אולם הדבר עדיין לא קרה באופן מלא.

מדובר בטייסים שזוכים לשעות אימון רבות שגם צברו ניסיון מבצעי. אולם מנגד, כמו בסעודיה, כדי לקבל דרגת לוטננט-קולונל ומעלה צריך להיות שייך למשפחת המלוכה. מה שגורם ללא מעט מרמור וסביר להניח שגם חוסם כמה קצינים טובים.

הצבא של קטאר קטן, אפילו זעיר במושגים של המזרח התיכון. רק 22,000 חיילים בכל הזרועות מהם כ-5,000 חיילים בחיל האוויר.

שיתוף הפעולה האווירי (צילום: MOD_Qatar, Twitter)
טייסי חילות האוויר של קטאר וארה"ב באימון משותף | צילום: MOD_Qatar, Twitter

הבעיה שלהם היא שאין להם מספיק אזרחים שיכולים להתגייס לצבא, אבל כידוע כשיש כסף, יש גם פתרונות. את השורות הם ממלאים באזרחים זרים שמתגייסים בתשלום. מדובר במעט אמריקאים, בריטים וצרפתים אבל בעיקר בפקיסטנים.

בעבר מספר הטייסים הפקיסטנים ששרתו בחיל האוויר הקטארי עמד על 60 אחוז מסך הטייסים, אולם בעשור האחרון הם מנסים לתקן את המצב ולהגדיל את מספר האזרחים הקטארים שישרתו בצבא, שאכן עלה מאז תחילת הפרויקט באופן משמעותי.

מערך "כיפת הברזל" של הנסיכות

ביחס לגודל המדינה, יש לקטארים מערך הגנה אווירי גדול בעל יכול ליירט מגוון רחב של כלי טיס וגם טילים. מדובר ב-11 משגרי טילים מסוג פטריוט PAC-3 שכל אחד מהם נושא 16 טילים.

בנוסף הם מפעילים 12 משגרים של טילי "תאאד", מערכת טילים-נגד-טילים אותה רכשו בשנת 2014 מארה"ב. המערכת יודעת לגלות טילים ומטוסים מכל הסוגים ולעקוב אחריהם מטווח גדול מ-2,000 ק"מ.

הטילים עצמם משמידים את המטרה בטווחים של כ-200 ק"מ. זה גם הטיל שארה"ב שלחה לישראל כחלק ממספר תרגילים משותפים כאשר את המכ"ם של המערכת האמריקאים מציבים כאן באופן קבוע.

מערכת THAAD (צילום: US_Stratcom@Twitter)
מערכת ההגנה המתקדמת THAAD מתוצרת ארה"ב | צילום: US_Stratcom@Twitter

לקטארים יש עוד עשרות משגרים של טילים נגד מטוסים אותם רכשו מבריטניה וצרפת. מדובר בטילים מסוג "ריפר" ו"רולאנד" ואחרים שיכולים ליירט מטוסים שמנסים לחדור בגובה נמוך במיוחד. בנוסף לכל אלה ישנם חוליות של נושאי טילי כתף מסוג סטינגר.

הצבא הקטארי זעיר אך עשיר, כשנבנה שם כוח מתוחכם עם חיל אוויר חזק שאמור להגן על מדינה עם שטח די קטן. השאלה מה עוד קטאר מתכננת לאור הקשרים האזוריים שלה. במערב צריכים לזכור שבמזרח התיכון דברים עלולים להשתנות בקיצוניות ובמהירות.