למעלה משנה אחרי שביצע נחיתת אונס שגרמה לנזקים, מטוס F-22 "ראפטור" של חיל האוויר האמריקאי חוזר לטוס. בינואר 2020, סמוך לשעה אחת בלילה חזר המטוס, מספר זנב #85 לנחיתה אחרי שסיים גיחת אימון שגרתית. בעת המגע עם המסלול הוא פגע בקרקע, חלק אחורי ימני שלו קרס ונגרמו נזקים משמעותיים לגוף המטוס.

חיל האוויר האמריקאי פתח בחקירת נסיבות התאונה והמטוס עבר בשנה האחרונה תהליך שיקום, שכלל מלבד תיקון נזקי הגוף גם ציפוי מחדש של החומר המסווג המקטין את חתימת המכ"ם שלו וכך מקשה על האויב לאתר אותו.

המטוס (צילום:  Tech. Sgt. Lucretia Cunningham)
המטוס בתהליך לקראת ההמראה המחודשת | צילום: Tech. Sgt. Lucretia Cunningham

לאחרונה המריא המטוס מבסיס לנגלי לטיסה ראשונה מאז התאונה. זו הייתה למעשה טיסת ניסוי שבחנה את תוצאות התיקון ובטיחות המטוס שלאחר מכן הועבר בחזרה לידי הטייסת שמפעילה אותו.

בארבע השנים האחרונות היו לפחות ארבע תאונות מהסוג הזה, האחרונה בהן רק לפני חודש כאשר מטוס F-22 חזר לנחיתה בתום גיחת אימון וכן הנסע שלו קרס על המסלול, מה שגרם לנזק כבד לגוף המטוס.

בתאונה נוספת וחמורה יותר התרסק מסוג מסוג זה כשהטייס הצליח לנטוש בשלום. מבחינת חיל האוויר האמריקאי כל תאונה של F-22 היא אירוע משמעותי. זאת משום שמספר המטוסים מוגבל והם פועלים באופן נמרץ כדי להגדיל את הסד"כ ולהגיע לאחוזי שמישות גבוהים.

כל מטוס חמקן 22-F ראפטור עולה כ-160 מיליון דולר ולאור המחיר הגבוה פס הייצור נסגר לפני שנים ולארה"ב, המפעילה היחידה בעולם של המטוסים מסוג זה, יש רק 184 מטוסים כאלו, 17 מהם לא מבצעיים ושייכים לטייסות אימון. נתון נמוך משמעותית מהכמות שתכננו להזמין במקור, שעמדה על 400.

המטוס (צילום: Alex R. Lloyd/USAF)
F-22 מסדרה שעברה שיפוץ, בפעולה | צילום: Alex R. Lloyd/USAF