מטוס החמקן F-22 "ראפטור" של חיל האוויר האמריקאי מתוצרת חברת "לוקהיד מרטין" נחשב לאחד ממטוסי הקרב הטובים בעולם. המטוס האימתני רווי טכנולוגיה בשווי רבע מיליארד דולר לאחד, שיודע לטוס רחוק ומהר מרוב היריבים שלו ובעיקר לחמוק ממכ"ם האויב.

מבחינת הפנטגון וחיל האוויר האמריקאי החמקן שמשימתו העיקרית עליונות אווירית אמור להתגבר על יריבים גם כשיש להם יתרון מספרי גדול.

לארה"ב יש מספר קטן יחסית של מטוסי F-22, ככול הידוע 185 מטוסים מהם 160 מבצעיים, כאשר בימים אלה הם פועלים להגדיל את הצי על ידי השבחת מטוסי אימונים. בנוסף גם מבצעים להם הארכת חיים וחיזוקי מבנה כדי להאריך להם את החיים. מבחינת ארה"ב, מדובר במטוס קרב שאסור לו להפסיד בקרב, אפילו לא בקרב אחד. אבל האם זה המצב?

בנובמבר 2009 התקיים באיחוד האמירויות אימון אווירי משותף לארה"ב, ששלחה את מטוסי ה-22-F הנחשבים מהדור החמישי, לצרפת עם מטוסי ראפאל מדור 4.5, בריטניה עם מטוסי טייפון גם הם מדור 4.5 וחיל האוויר האמירתי, עם מטוסי מיראז' 2000 מדור 4.

אחרי האימון המשותף, משרד ההגנה הצרפתי פרסם סרטון ממצלמת כוונת של מטוס ראפאל שמראה קרב אוויר מול F-22 ולטענת הצרפתים מה שרואים בסרטון זו "הפלה", בתרגיל כמובן, של מטוס החמקן הטוב בעולם. באימונים, הטייס המפיל מצלם ו"נועל" על המטוס היריב, כשבגדול מי שהצליח לצלם אותך - הצליח להפיל אותך.

הטייסים האמריקאים טענו שלא היה ולא נברא, שהצרפתים לא הצליחו להפיל את החמקן שלהם. למעשה הם טענו שהמצב היה הפוך ומטוסי ה- F-22 הפילו את מטוסי הראפאל בשישה קרבות אוויר של אחד על אחד.

לא ברור אם מה שפגע באגו האמריקאי זה העובדה שמישהו טען שהצליח להפיל להם F-22 או שאולי העובדה שהיו אלה הצרפתים, שההיסטוריה הצבאית שלהם מאז מלחמת העולם השנייה אינה מרשימה וכוללת הפסדים רבים.

מה שהאמריקאים הסכימו להודות בו הוא הפסד אחד בקרב אוויר בין מטוס 22-F לטייס מיראז' מאיחוד האמירויות ש"הפיל" אותו.

"כל טייס יכול לעשות טעויות"

ב-18 ליוני 2009 האמריקאים פרסמו סרטון ארוך יותר של מצלמת כוונת ושם ניתן לראות בברור שטייס הראפאל הצרפתי תמרן לעמדה טובה, ממנה ניתן לשגר טיל אוויר-אוויר מונחה מסוג "מיקה" אם הקרב היה אמיתי.

כן צריך להיות הוגנים ולציין שלא ברור מה היה התרחיש של קרב האוויר ובאיזה מגבלות בוצע. לא פעם קרבות אוויר מתחילים באופן כזה שנותן יתרון לאחד מהצדדים ואולי זה היה המקרה לטובתו של המטוס הצרפתי.

כך או אחרת, זאת לא הייתה הפעם הראשונה שמטוס F-22 נוצח בקרב אוויר. כבר בשנת 2006 אז מטוסי החמקן האלה השתתפו לראשונה בתרגיל אווירי גדול, מטוס F-16 של חיל האוויר האמריקאי הצליח להפיל F-22 בקרב אוויר. זה קרה שוב שנתיים לאחר מכן כאשר טייס EA-18G, דגם לשיבוש מערכות מכ"ם אויב של הצי, הצליח לעשות זאת גם כן.

המטוס (צילום: Steve Thorne, GettyImages)
מטוס חמקן אמריקאי F-22 ראפטור | צילום: Steve Thorne, GettyImages

יש לציין שכל הדיווחים האלה על אותן הפלות לא אושרו מעולם באופן רשמי. אבל מי שהיה אז מפקד טייסת F-22, לוטננט קולונל (כיום גנרל) דירק סמית', אמר ש"לא משנה עד כמה זה מטוס קסום, כל טייס יכול לעשות טעויות".

כאמור, מדובר במטוס קרב חמקני לעליונות אווירית בעלות עצומה ויש ממנו במספרים קטנים. אסור לו להפסיד בקרבות ומבחינת האמריקאים אם F-22 מפסיד בקרב אוויר ועוד למטוסים מדור קודם, הרי שהדבר מערער את התפיסה שלהם.

מצאו את נקודת התורפה?

שנת 2012 הייתה בלי ספק אחת השנים הקשות לחמקן האמריקאי. באותה שנה התנהל באלסקה ארה"ב תרגיל אווירי שנתי גדול, "דגל אדום". באימון השתתפה גם טייסת טייפון של חיל האוויר הגרמני.

לטענת הגרמנים, הם הצליחו לעלות על הדרך להפיל את מטוסי החמקן האלה, על ידי נטרול היתרון של החמקן כשמתקרבים אליו לטווחים קרובים מאוד. באימון הזה הם הצליחו להפיל לא פחות משמונה חמקנים כאלה.

במהלך האימון אחד הטייסים אף צוטט כשאמר "אתמול אכלו סלט ראפטורים לארוחת צהריים". הציטוט הביא למיני תקרית דיפלומטית וקצין גרמני בכיר אמר שהמשפט הוצא מהקשרו. אבל הגרמנים הכניסו אצבע לעין של האמריקאים כאשר ציירו סימני הפלה של F-22 על מטוסי הטייפון שלהם שהפילו את החמקנים האמריקאים.

הגנרל הגרמני מארק גרונר אמר אז בריאיון שהיה יותר דיפלומטי ש"צריך להתקרב למטוסי ה- F-22 כמה שיותר ולהישאר שם. והם לא ציפו שנהפוך את היוצרות בצורה כל כך אגרסיבית". הוא הסביר שהיתרון של הראפטור נמצא בלחימה מעבר לטווח הראייה, עם מכ"ם מתקדם וטילים ארוכי טווח המאפשרים להפיל את היריב לפני שהוא רואה אותו בכלל.

בקרב צמוד שמתנהל במהירויות נמוכות, מה שהטייסים הגרמנים מכנים "התמזגות", החמקן האמריקני מאבד חלק מהיתרון שלו. על פי הגנרל הגרמני, "ברגע שאתה מגיע להתמזגות מטוסי הטייפון לא צריכים לחשוש מ- F-22".

כמובן שכדי להגיע לאותם טווחים קצרים, התמזגות כפי שמכנים זאת הגרמנים, צריך קודם כל לגלות את ה- F-22. משימה לא פשוטה כשלעצמה. אבל במלחמה הכל יכול לקרות, במיוחד מול אויב עם מספר גדול של מטוסים אותם ניתן לשלוח כנחילים שמחפשים חמקנים.

סביר מאוד שהאמריקאים היו מאוד מודאגים מההפסדים של החמקן שלהם, בין אם זה למטוס F-16 עם ותק של שלושים שנה, הפסד למטוס שיבוש של הצי או מטוס ראפאל צרפתי משנות ה-90.

הם מודאגים כי ברור להם שיתכן וגם הרוסים או הסינים מצאו את הדרך לא לדאוג ממטוסי ה- F-22. פומבית האמריקאים טוענים שהראפטור שלהם יודע לתמרן מעולה בזכות מנועים שמשנים את זוויות הפליטה של הסילון, אבל מאחורי הקלעים, נראה שיש להם בכל זאת סיבות לדאגה.

המטוס (צילום: Alex R. Lloyd/USAF)
F-22 משודרג על הקרקע. יש סיבה לדאוג? | צילום: Alex R. Lloyd/USAF