מערכת ADA להגנה מפני שיבוש מערכות ניווט GPS/GNSS, שולבה ב"פלטפורמות מתקדמות" של חיל האוויר הישראלי, בהם מטוסי קרב ומטוסים ללא טייס. כך הודיעה יצרנית המערכת, חברת תעשייה אווירית לישראל (IAI) בהודעה שעוררה עניין באתרים ביטחוניים זרים.

המערכת אף הוכיחה את עצמה לאחרונה בהגנה על מערכות GPS כאשר סיכלה ניסיונות שיבוש, במהלך מבצע "שומר החומות".

מערכות ניווט לווייני נמצאות כיום בכל חלק של משימה אווירית (קרקעית וימית). החל מהדרך בה הטייס מוצא את המטרה שלו, דרך הכוונה של מערכות בקרת כלי טיס ועד לאמל"ח כמו פצצות JDAM או חימוש משוטט.

כל אלה תלויים במערכות ניווט לווייני. אמנם חיל האוויר מאמן את הטייסים שלו לטוס גם כאשר המערכות האלה מושבתות, אולם הדבר דומה לחזרה של כמה עשורים לאחור והשבתה של מערכות המבוססות על GPS. מכאן גם החשיבות בהגנה עליהן.

דיווח על רכש מערכת הגנה מפני שיבוש ADA לחיל האוויר הופיע כבר בשנת 2017. כמעט ארבע שנים אחרי, המערכת של התעשייה האווירית כבר מבצעית בחיל האוויר ואף הוכיחה את עצמה במספר אירועים שרובם טרם הותרו לפרסום, בהם כאמור גם ב"שומר החומות". יש לציין שהמערכת נמכרה גם לצבאות וגופים מחוץ לישראל.

בשנים האחרונות דווח על מספר מקרים בהם הצבא הרוסי הפעיל מערכות לשיבוש GPS במזרח הים התיכון, כחלק מהמלחמה בסוריה ויתכן שאף כמסר למדינות האזור. ככל הידוע, אירועים אלו השפיעו על התעופה האזרחית ויתכן כי בזכות המערכת הזו, ההשפעה על חיל האוויר הייתה פחותה.

"בעולם של לוחמה אלקטרונית קיים איום מתפתח והולך על מערכות הניווט הלווייניות", ציין מנהל מפעל מלמ בתעשייה האווירית, יעקב גליפת. בהודעת החברה מהימים האחרונים הוא הוא טען כי שילוב מערכת ADA "מהווה מרכיב קריטי במערך המבצעי של כל צבא מודרני", והוסיף כי התעשייה האווירית "גאה לספק את ADA לחיל האוויר הישראלי וללקוחותינו ברחבי העולם". הוא סיכם ואמר כי בחברה ממשיכים לעבוד על התאמתה גם לעולמות היבשה והים. 

קרון המפעילים (צילום: דובר צה''ל)
שולבה גם בו. מערך הכטב"מ של חיל האוויר, ארכיון | צילום: דובר צה''ל