30 שנה אחרי שהתקיימה צעדת הלסביות הראשונה והפכה למותג בינלאומי המתקיים בכל רחבי העולם בסמוך לאירועי הגאווה, מגיעה הצעדה הנשית הגאה לישראל תחת השם Dyke* March TLV ביוזמתן של האקטיביסטיות שובל שדה ולירון שליש והמפיקות ספיר צבי ואבישג טביב. האירוע יתקיים בתל אביב יום למחרת מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים, יום שישי ה-2.6, החל משעה 10:30 בשדרות רוטשילד 45. 

צעדת הלסביות, צעדת גאווה נשית לטב"קית שנערכת לרוב יום לפני מצעד הגאווה המרכזי, התקיימה בפעם הראשונה ב-24 באפריל 1993 בוושינגטון. מצעד הגאווה שתוכנן להתקיים בעיר למחרת היה בעיקרו אירוע הומואי, ובתגובה לכך קבוצת "הנוקמות הלסביות", שמטרתה הייתה קידום מאבקים נשיים גאים, קראה לנשים לצאת לרחובות יום לפני כן בלי אישורים והיתרים לקיום הפגנה. "שמנו לב שלסביות כמעט ולא הופיעו בתוכניות של הצעדה המרכזית, אז החלטנו לקחת את העניינים לידיים ולארגן צעדה משלנו", אמרה אז קלי קוגסוול, אחת מחברות הקבוצה. 

מארגנות הצעדה קיוו שהאירוע ימשוך כמה אלפי נשים חברות הקהילה הגאה, אבל הופתעו לגלות כי יותר מ-20 אלף נשים צעדו באותו יום לכיוון הבית הלבן. מאז ועד היום מתקיימות צעדות דומות בערים רבות באמריקה ואירופה, בן ניו יורק, ברלין, לונדון, טורונטו וסאו פאולו. בישראל אמנם קיים גרעין אקטיביסטי לסבי-ביסקסואלי שלקח חלק באירועי הגאווה המקומיים עוד מראשיתם, ואפילו לפני כן, עם הפגנות פמיניסטיות כמו "לוקחות בחזרה את הלילה" בשנות ה-70, אבל עד היום מעולם לא הייתה הפגנה או צעדה שכל תכליתה היא מחאה נשית לט"בית. 

עיצוב: אריאל כוכביעיצוב כרזה: אריאל כוכבי

לדברי מארגנות המצעד בארץ, זו אינה מקריות שהצעדה מגיעה לישראל בתקופה פוליטית מורכבת, הן עבור נשים והן עבור להט"ב. "דווקא השנה באקלים הפוליטי הנוכחי, חשוב לנו יותר מתמיד לצאת לרחובות ולהפגין את העוצמה שלנו כקהילה נשית עם אירוע לסביסי מחאתי סביב אירועי הגאווה", אומרת ל-mako לירון שליש. "אחד הדברים החזקים שחווינו ב-Dyke* March בחו"ל הוא תחושת שייכות אדירה, ואת התחושה הזאת רצינו להביא לארץ. במיוחד היום, במציאות פוליטית שבה יש חשש כבד מן הבאות גם עבור נשים וגם עבור להט"ב חשוב לנו למחות, אבל גם לחגוג את עצמנו - להשמיע את הקול שלנו ולהביא את הקהילה הנשית הגאה על כל גווניה". 

"האגודה למען הלהט"ב גאה לתמוך ביוזמה נשית קהילתית, ששואפת ליצור נראות של נשים גאות במרחב הציבורי", אומרת יו"ר האגודה למען הלהט"ב הילה פאר. "חלק מתפקידה של האגודה הוא לתמוך ביוזמות מהשטח. נשים גאות מופלות מצד המדינה פעמיים - גם בתור נשים וגם כחלק מהקהילה הגאה. במיוחד בימים בהם האיומים על להט"ב ונשים בשיאם אנחנו כאן כדי לומר בקול ברור: לא יחזירו אותנו אחורה, אנחנו כאן כדי להיאבק בכל הכח עד לשוויון מלא. זהו מצעד של אור, סובלנות, שוויון, ואני גאה שהקהילה הנשית הגאה מובילה אותו".

לעמוד הפייסבוק של צעדת הלסביות