משבר הקורונה דורש מכולנו לרכוש את הכישורים המתאימים כדי להמציא את עצמנו מחדש בחיים שאחרי. למצוא עבודה זה לא תהליך פשוט, בטח לא בתקופה הזו, אבל לאנשים מסוימים הוא מאתגר במיוחד. לפי דו״ח של משרד הכלכלה ונציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה, חברי וחברות הקהילה הטרנסג׳נדרית חוו אפליה בשיעורים גבוהים הרבה יותר מכל אוכלוסייה אחרת - בין מחצית לשני שלישים (!) - בתהליך חיפוש וקבלה לעבודה, פיטורים או איום בפיטורים ובנושאי קידום בעבודה.

זו הסיבה שבשנה שעברה הקים המרכז הגאה בתל אביב את מרכז התעסוקה הטרנסי. ״המטרה שלנו היא להעניק להם כלים להתמודדות - מבניית קורות חיים, דרך חיפוש מקום עבודה ועד התכוננות לראיון״, אומרת נופר שדה, העומדת בראש המרכז. ״וגם כשכבר נמצאה עבודה, התהליך לא נגמר: אנחנו נשארים בקשר הן עם העובד.ת והן עם המעסיק.ה כדי ללוות ולהעניק תמיכה במידת הצורך״.

קיים מסלול נוסף למחפשי ומחפשות עבודה, ארוך ומעמיק יותר, הכולל פגישות ועבודה בעזרת שיח ותרגילים לפתירה ולהתמודדות עם חסמים תעסוקתיים שונים, כמו ביטחון עצמי נמוך, קושי בהצגה עצמית, התמודדות עם טרנספוביה, חרדה וכו', הכול בהקשר התעסוקתי. הליווי המעמיק מתבצע על ידי רכזת התעסוקה הפועלת במרכז, מתנדבי מרכז התעסוקה שבאים מרקע רלוונטי (אימון: קואצ׳ינג, ליווי תעסוקתי וכדומה) או מופנים לגורמים חיצוניים, כמו עו״ס תעסוקה של מרכז ״הזדמנות״ או ארגונים אחרים בהתאם לצורך.

המרכז הגאה בתל אביב (צילום: יחסי ציבור,  יח"צ)
"המטרה שלנו היא להעניק להם כלים להתמודדות" | צילום: יחסי ציבור, יח"צ

בנוסף, המרכז יצר שיתוף פעולה עם הקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת תל אביב, המאפשר התייעצות עם עורכי דין. הקליניקה אף חיברה חוברת זכותון לקהילה הטרנסית שקשורה לזכויות עובדים ועובדות טרנסים בשוק העבודה. 

מציאת עבודה היא לא רק דרך לספק רווחה כלכלית, אלא גם פיתוח אישי

המרכז עצמו עובד בשני רבדים: האחד הוא טרנסים וטרנסיות שמחפשים עבודה, והשני הוא עסקים תל-אביביים שמחפשים עובדים. ״יש לי רשימה של עסקים טרנס-פרנדלי, ואני פונה למודעות ולעסקים שאני חושבת שיכולים להתאים כדי להרחיב אותה״, מספרת שדה. ״הקישור בין שתי החוליות נעשה בהתאם לרצונות ולצרכים שלהם - הכוונה היא שזו תהיה עסקת win-win לשני הצדדים. אנחנו לא רוצים רק למצוא לאנשים עבודה, אלא ליצור שידוך מוצלח ומדויק שיחזיק מעמד במבחן הזמן״. מציאת עבודה היא לא רק דרך לספק רווחה כלכלית, אלא גם פיתוח אישי ותחושת שייכות ומשמעות.

כדי לעזור לטרנסים ולטרנסיות למצוא עבודה בתחום שמתאים להם, נוצר שיתוף פעולה בין מרכז התעסוקה לבין וודקה ABSOLUT, התומכת כבר עשרות שנים בקהילת הלהט"ב. לרגל חודש הגאווה, מותג הוודקה משיק מהדורה מוגבלת של ABSOLUT Rainbow, בקבוק המעוטר בקשת צבעי הגאווה כאות תמיכה בקהילת הלהט״ב. אבל התמיכה היא לא רק סמלית, אלא גם מעשית: במסגרת שיתוף הפעולה, שזכה לשם ABSOLUT Rainbow Community, יוענקו מלגות לימודים לא.נשים המזדהים כעל הקשת הטרנסית, בתחומים שמאפשרים הכשרה מעשית להשתלבות מידית בשוק העבודה, שדה מונה כדוגמה את תחומי התכנות, עריכת וידיאו, תפירה, שיווק וספרות. ״הקורסים מיועדים לטרנסים ולטרנסיות, אבל גם מי שמעבירים אותם הם אנשים מהקהילה - הרעיון הוא לעשות הכול בתוך הקהילה״, היא מסבירה.

״הקורסים מעניקים הכשרה מקצועית, ייעוץ וידע חשוב על העבודה בפועל, כלהט״בים וכאנשי מקצוע״. תהליך ההרשמה לקבלת המלגות יתבצע על ידי מרכז התעסוקה הטרנסי במרכז הגאה בגן מאיר. מקבלי המלגה ייבחרו על סמך קריטריונים שיקבעו מראש ובהתאם לדרישות לכל תחום.

המרכז העירוני לקהילה הגאה, השוכן בגן מאיר בתל אביב, הוקם ב-2008 ביוזמה של חבר מועצת העיר תל אביב איתי פנקס. פעילות המרכז כוללת אירועי תרבות וחברה ופעילויות העשרה ופנאי, לצד שירותי ייעוץ ותמיכה לחברי הקהילה הגאה ולבני משפחותיהם, מרפאה של שירותי בריאות כללית ובדיקות HIV. המרכז מוביל את אירועי הגאווה בתל אביב, ומשמש בית לכמה מארגוני הקהילה הגאה בישראל: חוש"ן, איג"י ומעברים. המרכז פתוח בימים א’-ה’ בין השעות 10:00-22:00. ניתן ליצור קשר גם בוואטסאפ 052-2247697.

להרשמה למלגות השונות לחצו כאן.

מאחורי הפרויקט ABSOLUT Rainbow Community עומדים המותג ABSOLUT ומשרד הפרסום לירלור. יריית הפתיחה בפרויקט היא מענק המלגות לקהילה הטרנסית בשיתוף המרכז הגאה.