בעקבות ביטול אירועי הגאווה במתכונתם המוכרת בשל משבר הקורונה, ארבעת הבתים הגאים המרכזיים בארץ בתל אביב, ירושלים, חיפה ובאר-שבע, בשיתוף עיריית תל אביב-יפו והמרכז הגאה, משלבים כוחות לראשונה. לציון מהומות סטונוול לפני כמעט 51 שנה, ב-28.6.2020 תתקיים עצרת גאה גדולה נגד אפליה על רקע זהות מגדרית או משיכה מינית. העצרת תתקיים בארבעה מוקדים שונים באותה השעה: בכיכר רבין בתל אביב, בגן העצמאות בירושלים, ברחבת האודיטורים בחיפה ובמתחם עשן הזמן בעיר העתיקה בבאר-שבע.

המצעד הווירטואלי בבאר שבע יתקיים בשעה 20:00, במעמד רוביק דנילוביץ' ראש העיר ובשיתוף חברת "כיוונים". המצעד ישודר בלייב במספר מוקדים ברחבי העיר וברשתות החברתיות. במצעד יתארחו אמנים מקומיים, מלכות דראג, פעילות אקטיביסטיות ונציגי הבית הגאה, ובמהלכו יוקרנו סרטונים החושפים את אופייה הייחודי של הקהילה הגאה הבאר-שבעית. במקביל, חברי הקהילה יתכנסו לעצרת בפאב עשן הזמן בעיר העתיקה.לאורך חודש יוני יתקיימו בבאר שבע אירועים שונים בהובלת מתנדבי ומתנדבות הבית הגאה וארגוני הקהילה הגאה הדרומיים, במטרה להעלות מודעות לתרבות ולהיסטוריה הגאה העשירה שקיימת בבאר שבע ובדרום.

העצרת בכיכר רבין תכלול נאומים של מובילי דעת קהל ואנשי ונשות ציבור וכן מופעים של אומנים ואומניות מהשורה הראשונה: בין היתר, הופעת בכורה של שיר הגאווה עם סטטיק ובן-אל ונסרין, דנה אינטרנשיונל במופע פתיחה עם ילדי הקהילה הגאה. הליין אפ שייחשף בהמשך.

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב יפו: "השנה גם אם איננו יכולים לקיים את מצעד הגאווה המסורתי, רב המשתתפים והמשתתפות - בהחלט נציין את חודש הגאווה. נקיים סדרת אירועים ששיאה בעצרת כלל ארצית ומרכזה בכיכר רבין. כל עוד חברות וחברי הקהילה הגאה עדיין נאבקים על זכויותיהם ונלחמים באפליה באופן יום יומי - נמשיך לפעול לשוויון. תל אביב-יפו גאה להיות בית לכל אדם באשר הוא ואנו גאים בכך שמכאן צומחת הקריאה לשוויון. אני מאחל לכולן ולכולם אירועי גאווה משמעותיים."

מהמרכז הגאה נמסר: "אנחנו פועלים ליצירת תנועה ארצית, סוחפת ועוצמתית. תנועה שתאפשר גיבוי, סולידריות ומרחב מקצועי לקידום השיח על סוגיות ייחודיות, תוך הבנת האתגרים העומדים בפני כל אחת מהקהילות. נהיה מגדלור של שותפות לכל הקהילות המקומיות בישראל. המאבק לשחרור ולשוויון אינו נקודתי או גיאוגרפי וכוחה של הקהילה הגאה הוא באחדותה".

מצעד הגאווה 2019 (צילום: עופר חן)
המלכות משתלטות על המרחב הציבורי | צילום: עופר חן

אמנות דראג ואמנות קווירית משתלטות על המרחב הציבורי: מהבוקר ועד השעות הקטנות של הלילה ב-25.6, כ-100 מלכות ומלכי דראג ואמנים ואמניות קווירים, יתפרסו ברחבי העיר תל-אביב-יפו, ינכיחו את האמנות הגאה והקווירית במרחב העירוני וינגישו אותה לציבור הרחב. החל ממופעים מתפרצים במקומות פתוחים ומרכזיים ברחבי העיר, דרך הזמנה של עוברי אורח להיכנס לחנויות, מסעדות וברים ועד מופעים על גגות העיר.

כנס החינוך הגאה: כנס החינוך המסורתי יועבר הפעם כולו באופן דיגיטלי לגננות, מורים, יועצות וצוותים חינוכיים. הכנס השנה יתמקד בהתערבויות פסיכו-חינוכיות על ציר ההתפתחות מילדות להתבגרות. לכנס שותפים איגי, מעברים וחוש"ן והשירות הפסיכולוגי החינוכי של עיריית תל-אביב-יפו.

נסרין, סטטיק ובן אל (צילום: נסרין (צלם: אמיר יהל), סטטיק ובן אל (צלם: משה נחומוביץ),  יח"צ)
נסרין, סטטיק ובן אל. ירימו לנו בקליפ הגאווה השנה | צילום: נסרין (צלם: אמיר יהל), סטטיק ובן אל (צלם: משה נחומוביץ), יח"צ

קליפ הגאווה השנתי הרשמי: מאז "תל אביב יא חביבי תל אביב" משנת 2013, שיר הגאווה השנתי הפך ללהיט שכולן מצפים ומצפות לו. השנה, בביצוע סטטיק ובן אל תבורי, יחד עם נסרין, שבאמצעות הקול והקצב המזוהים והאהובים שלהם. המסר של השיר השנה - אהבה היא אהבה והיא חזקה מהכל - לכל בית ובית ברחבי הארץ. בקליפ שילווה את השיר בחרנו השנה לשים זרקור על המגוון הצבעוני והמיוחד שאנחנו. באמצעות קהילות פייסבוק חיות ובועטות, יהיה בקליפ ייצוג של מגוון הקהילות המרכיבות יחדיו את פסיפס הקהילה הגאה, כגון הקהילה הקווירית, הקהילה הטרנסית, קהילת הדובים, משפחות גאות ועוד.

פרויקט זיכרון קולקטיבי של קהילת הלהט"ב: עיריית תל אביב והמרכז הגאה ייצרו מפה גאה, שתפורסם עם פתיחת אירועי הגאווה ב-21.6. המפה תבנה את הנרטיב של הקהילה ושל הזהות שלנו כקבוצה על כל הגוונים השונים, ותיצור ממשק שיאפשר לא.נשים להוסיף את הסיפורים הגאים האישיים שלהם, שישתלבו לצד סיפורי היסטוריה להט"בית מכוננים לאורך השנים. "המפה היא היכולת לספר את הסיפור של הקהילה הגאה על ציר הזמן והציר הגאוגרפי, ללא תלות באירוע חד פעמי ובמימד רחב, שיישאר גם מעבר לאירועי הגאווה לשנת 2020. המפה הגאה תהפוך לזיכרון הקולקטיבי של הקהילה הגאה בישראל ותייצר נראות שבאמצעותה תתחזק תחושת זהות ושייכות בקרב חברות וחברי הקהילה הגאה", מסרו בעיריית תל אביב.

איתי פנקס ארד, חבר מועצת העיר תל אביב-יפו (מרצ) ומחזיק תיק הקהילה הגאה: "להט״בים רבים, ממש כמו שאר חלקי החברה, נמצאים במצוקה כלכלית, חששות בריאותיים ובעיקר סובלים מאי וודאות. לצד כל אלה לא ניתן לחודש יוני לעבור ללא גאווה ונקיים מספר מצומצם של אירועים צנועים יחסית שיתנו ביטוי למאבק על הזכויות, אך גם לסולידריות עם העסקים הרבים שנפגעו ועם הצוותים הרפואיים שנושאים בעיקר הנטל".

לפי ארד, בעירייה ובמרכז הגאה לא ויתרו על האפשרות לצעוד. "אם הדבר יתאפשר נעשה זאת לקראת סוף הקיץ - למיטב ידיעתי זה יהיה המצעד היחיד בעולם. אם  אכן נצליח לקיים אותו, זו תהיה אמירה מאוד חזקה של העיר תל אביב-יפו ולשם אנחנו שואפים".

מרכז התעסוקה לטרנסים מחלק מלגות לחברי וחברות הקהילה הטרנסית יפעל החל מ- 16.6, במטרה לקדם העסקה של א.נשים על הקשת הטרנסית על מנת לדאוג לרווחה כלכלית, לפיתוח אישי, תחושת שייכות, משמעות ומיצוי שאיפות ורצונות. מעסיק.ה ומועסק.ת. במסגרת הפרויקט, יוענקו לא.נשים מהקהילה הטרנסית קורסים מקצועיים במגוון תחומים לבחירתם, כדי להעניק להם כלים חדשניים, להרחיב את הכשרתם התעסוקתית ולתרום להם ברכישת ידע מקצועי רלוונטי.

סיורי גאווה בתל אביב: יפו יוצאת מהארון – עיריית תל אביב והמרכז הגאה מזמינים את הציבור הישראלי לחוות את יפו כפי שלא הכירו מעולם. הסיור יתחיל בחומות העתיקה ויספר את סיפורן של כמה מהדמויות הנשיות והגבריות המיתולוגיות של יפו. הסיור יתקיים ביום חמישי 25.6 בשעות 21:00-19:00 בעלות 60 ₪.

לינק להרשמה- https://www.visit-tlv.co.il/?CategoryID=261&ArticleID=3088

סיור וירטואלי באנגלית דרך ציוני דרך מרכזיים של הקהילה הגאה בתל אביב יפו, שיחקור את ההיסטוריה והתרבות של הקהילה הגאה ויציף שאלות בנושאים הקשורים לחיי הלהט"ב בעיר. הסיור יועבר בזום ביום חמישי 25.6 בשעה 20:00 שעון ישראל. הלינק לסיור: https://visit.tel-aviv.gov.il/Pages/EventLocation.aspx?ListType=Events&ItemId=669

לאור מגפת הקורונה, הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה נדחה לתחילת החורף ויחגוג 15 שנה בין התאריכים 12.11-21.11. לכבוד אירועי הגאווה המסורתיים, ב-24.6 יוקרנו בסינמטק תל אביב 4 סרטים גאים בהקרנות טרום בכורה ארציות: "הנסיך", "שפה משותפת" ו"אמה" שהוקרנו בפסטיבל ונציה 2019 והסרט "שתינו" שהוקרן בפסטיבל טורונטו 2019. כל ההכנסות ייכנסו לקופת הפסטיבל. פרטים נוספים באתר הסינמטק.

מצעד הגאווה בבאר שבע (צילום: טל מגן)
מצעד הגאווה בבאר שבע | צילום: טל מגן

הבית הגאה בבאר שבע חוגג את חודש הגאווה בסימן 10 שנים לאירוע הגאווה הראשון בבירת הנגב: 

15.6 | 20:30 | קוקה ברופאב- לייןTwink. מוגזם – ערבי סטנדראג בכיכובן של מלכות הדראג של באר שבע והדרום סלין לה דיווין, קריסטינה פוקס ואריקה ג'נדריקה מיס אמריקה.

18.6 | 18:30 | סיור על היסטוריה הגאה הבאר-שבעית בעיר העתיקה!

18.6 | 22:00 | Maamul Line ירים את השכונות בעיר עם מלכת עליזה וון ג'ורה!

24.6 | 18:30 | מירוץ שליחים.ות שכולו גאווה בפארק הסופרים בשכונה ב'!

24.6 | 21:00 | עשן הזמן - ליין הג'נדר בלנדר חוזר לערב שכולו יצירה גאה! בואו להציג את הדראג שלכן/ם באופן חופשי וצבעוני שיש על הבמה שעליה כולן התחילו.

26.6 | 10:30 - פיקניק בשיתוף חברותא, בת קול, המעמול, קהילת עליזה של ארגון איגי ובית המדרש הלהט"בי של באר שבע והדרום ברחבת הדשא של מרכז הצעירים בעיר העתיקה.

מצעד הגאווה בירושלים, השנה (צילום: חדשות)
מצעד הגאווה בירושלים 2019 | צילום: חדשות

הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות יקיים שורת אירועים לציון חודש הגאווה. בבית הפתוח ציינו כי חודש הגאווה והסובלנות מצוין לאחר גל אירועי אלימות ואיומים כלפי חברי וחברות הקהילה, כולל אירועי תלישת דגלים ואיומים על להט"בים תושבי העיר. בין האירועים שיתקיימו:

17.6 בשעה 20:30: אירוע הפתיחה המחודשת של הזרם בשיתוף בר "התקליט". האירוע יכלול הרצאה על מגוון נושאים: מהבית הפתוח והמצעדים בעיר הבירה ועד המחאות האחרונות ברחוב הרב ברלין ותמיכה בעסקים ירושלמים בזמן הקורונה.

בשעה 21:00 חוגגים גאווה בפאב הפקטור, במסיבה מרימה בשיתוף האחווה הירושלמית הגאה במעונות גבעת רם.

18.6 בשעה 16:30: סיור וסדנה בגן הבוטני בגבעת רם, על מיניות בצמחים. הסיור ילמד על צמחים שונים, מנגנוני רבייה, האבקה והפצה.

24.6 בשעה 20:00: הקרנת הסרט "ירושלים גאה להציג", שמתאר את ההתרחשויות הסוערות שהיו בירושלים לקראת מצעד הגאווה בשנת 2006. לאחר הסרט תתקיים שיחה עם במאי הסרט ועם נועה סתת, מנהלת המרכז הרפורמי לדת ומדינה ומגיבורות הסרט.

25.6 בשעה 20:00: מופע דראג הורס של יוסל'ה במתחם התחנה.

26.6 בשעה 17:30: קבלת שבת גאה במתחם התחנה בשיתוף קהילת כל נשמה.

עיריית חיפה 2020 (צילום: ראובן כהן,  יח"צ)
עיריית חיפה 2020 | צילום: ראובן כהן, יח"צ

דגלי גאווה הונפו על היכל עיריית חיפה ולאורך שדרות הנשיא ומוריה. רחבת הפסנתר וצמרות העצים שבמרכז הכרמל וגם רחבת בית הקרנות יקושטו בצבעי הגאווה. בית הקהילות יציין את חודש הגאווה במגוון אירועים בעיר: טקס יקירי הקהילה המסורתי, אירוע אומנות חיפאית, מפגשים והרצאות מקוונות שיתפרסמו במהלך החודש.

תבור להט, מחזיק תיק הקהילה הגאה בעיריית חיפה: "הקהילה הגאה היא חלק אינטגרלי בחיפה כמו בכל עיר נאורה. נמשיך לחזק את הקהילה הגאה, להעלות את מודעות התושבים ולפעול להקצאת משאבים נוספים לטובת הקהילה הגאה בכל תחומי החיים".

שבוע הגאווה בחולון 2020 (צילום: צילום באדיבות אתר FREEPIK)
גאווה בחולון 2020 | צילום: צילום באדיבות אתר FREEPIK

שבוע הגאווה בחולון לעידוד שוויון הזכויות והסובלנות יתקיים בין התאריכים 6-13 ביוני. במסגרת זו, יקיימו מחלקת הנוער העירונית ותחום הנוער ברשת קהילה ופנאי שורת פעילויות לבני הנוער: הקרנת סרט בנושא לבני הנוער, קיום מרחב בטוח לשיחות אישיות וקבוצתיות בשיתוף "איגי", "דלת פתוחה" ו"יש עם מי לדבר".

גאים בשכונות - מרכזי הנוער ותנועות הנוער יארחו נציגים מקהילת הלהט"ב לסדנה ולשיחה אישית בנושאים: ילדים להורים להט"בים, דראג קווין, טרנס, דת וגאווה; מרכז ההדרכה העירוני לנוער יקיים סדנאות לצוותי החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי בנושא יצירת מרחב בטוח, הכרות עם קהילת הלהט"ב והזהויות השונות, פיתוח כלים ליצירת מרחב בטוח ללהט"ב במרכז הנוער ובכיתה.

קמפיין העלאת מודעות ברשתות החברתיות ובחוצות העיר – צוותי הנוער יעברו בבתי הספר העל-יסודיים בסוף יום הלימודים ויחלקו סרטי גאווה. צוותי הנוע יתלו שלטי חוצות עם המסר "ואהבת לרעך כמוך". בני הנוער יצבעו ספסלים בצבעי הגאווה בשישה מוקדים ברחבי העיר; תוכנית לייב באינסטגרם בשיתוף הוסטל "אבני דרך", שתענה על שאלות נפוצות של בני נוער בנושאים גאים בגובה העיניים.

גאווה בראשון לציון (צילום: יחסי ציבור)
גאווה בראשון לציון | צילום: יחסי ציבור

בראשון לציון השנה נתלו השנה הכי הרבה דגלי גאווה אי פעם. בהיכל התרבות בעיר יוקרן אחד הפרקים בסדרה "המהפכה הגאה" שיצרו גל אוחובסקי ולירן עצמור. בנוסף, יופקו סרטונים קצרים על המשפחות הגאות בעיר, שיופצו באתר העירייה וברשתות החברתיות. "אנחנו פועלים על מנת שכל תושבי העיר יכירו את המשפחות הנפלאות מהקהילה, וייחשפו לסוגים שונים של משפחות. כך נצליח לקדם ערכי שוויון, הכלה וסובלנות בעיר כי כולנו משפחה אחת גדולה," מספרת אילנית הרוש, חברת מועצה (מרצ) ומחזיקת תיק הקהילה הגאה. היא מוסיפה ומבטיחה: "המצעד אמנם נדחה, אבל נפיק אירוע כשיותר לקיים התקהלות גדולה במרחב הציבורי".

אירועי הגאווה בגבעתיים יתקיימו בין התאריכים 28.6-2.7.2020: בפתיחת השבוע, יתקיים פיקניק משפחות גאות בגינת הסובלנות והקיימות הראשונה בישראל במעמד ראש העייריה רן קוניק. במהלך הפיקניק תיערך שעת סיפור עם דביר כהן, תושב העיר וחבר הקהילה הגאה שפרסם את הספר "אבא ואבא". במקום יהיו מתקנים מתנפחים, פינת יצירה וחלוקת פיצות וארטיקים. ב-30.6.20 יתקיים ערב טד בנושאי רפואה, ייעוץ פסיכולוגיה וגישור בקהילה הלהט"בית. במשך כל השבוע, יתקיימו פעולות תרומה לקהילה בשיתוף בני נוער בעיר גבעתיים וארגון איגי למען בית דרור.

גאווה ברמת גן 2020 (צילום: דוברות עיריית רמת גן,  יח"צ)
גאווה ברמת גן 2020 | צילום: דוברות עיריית רמת גן, יח"צ

עיריית רמת-גן תחלק דגלי גאווה בחינם לתושבי העיר, בצירוף אגרת עם ההאשטאג Love is the Answer#. העירייה תשיק גם קמפיין צילומים של זוגות ומשפחות להט"ב שיוצב במוקדים מרכזיים בעיר. ברמת גן יתקיימו אירועים נוספים להגברת המודעות לשוויון זכויות עבור הקהילה הלהט"בית בעיר:

צובעים את אצטדיון רמת-גן בצבעי הגאווה: ב-28.06 יתקיים אירוע הגרפיטי הגאה הראשון באצטדיון רמת-גן וחניכת הקיר שיצויר ע"י אמן הגרפיטי ארז שמח. הנוכחים באירוע יקחו חלק בפעילות שתכלול פחיות צבע לשימוש המשתתפים. האירוע יתקיים במעמד ראש העיר כרמל שאמה הכהן ומחזיק התיק לקידום הקהילה, ישראל זרי.

פעילויות גאות בבתי הספר ובתנועות הנוער: פעילויות ופאנלים מיוחדים בנושא הקהילה הלהט"בית יתקיימו בבתי הספר בעיר ובתנועות הנוער. האירועים יתקיימו בנוכחות ראש העיר, מחזיק התיק לקידום הקהילה הגאה ונציגים נוספים מקהילה הלהט"בית.

"החיים הם לא שחור או לבן, כל אהבה היא מקור לגאווה": קמפיין להט"ב רמת-גני ברשתות החברתיות: השחקנים שרון אלכסנדר ודקלה הדר ונציגים תושבי העיר וחברי הקהילה, יציגו סיפורים אישיים של חברי הקהילה הגאה העוסקים במגוון רחב של נושאים כמו: פגיעה על רקע שנאה, פגיעה מינית ויציאה מהארון. הקמפיין יפורסם בפייסבוק העירוני ובדף הפייסבוק של ראש העיר

עוז ומנחם מקבלים כתובה גאה (צילום: יחסי ציבור, באדיבות המצולמים)
עוז ומנחם מקבלים כתובה גאה | צילום: יחסי ציבור, באדיבות המצולמים

הכתובה הגאה הראשונה בהיסטוריה: ארגון "משפחה חדשה" חיבר נוסח מיוחד לכתובה גאה וכמחווה מיוחדת לחודש הגאווה, ויעניק כתובה גאה לעשרות זוגות להט"בים שהתחתנו בנוסח אזרחי וקיבלו תעודת זוגיות. לקראת חודש הגאווה, הוחלט בארגון לעסוק בהיבט המשמעותי של הקשר הזוגי. "אף שהכתובה היא מסמך יהודי עתיק יומין של התחייבויות כלכליות, חיברנו נוסח הדומה יותר במהותו להחלפת נדרים בין בני הזוג, המגלים את התחייבויותיהם הרגשיות האחד לשני," אומרת עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת הארגון. "הערך של כינון זוגיות גאה, הוא ערך חברתי חשוב ביותר, אנחנו ביקשנו לבסס אותו, כמסמך אישי מחייב, בנוסף לבסיס המשפטי אותו נותנת להם תעודת הזוגיות של משפחה חדשה. כשחשבנו על הכתובה הגאה, עמדו לנגד עיננו גם המשמעויות השורשיות תרבותיות שלנו כחברה יהודית והרצון לחבר את הקהילה למסורת ולתרבות הוא חלק מטקס הקבלה של הקהילה הלהט"בית בישראל".

ד"ר אלונה פלג מוציאה בימים אלו ספר חדש בנושא אימהות לסביות בישראל, שמסכם עבודת מחקר של שש שנים ועשרות ראיונות עם אימהות במשפחות לסביות בישראל. פלג, חוקרת בתחומי המגדר והחינוך ומרצה במכללת לוינסקי לחינוך, תעביר הרצאה ב-24.6.2020 בשעה 20:30, בנושא "מה מורות וגננות צריכות לדעת על עבודה עם משפחות להט"ביות?" בשיתוף מכללת לוינסקי.

לפי מחקרים שונים שהתפרסמו בשנים האחרונות, להט"ב מעשנים יותר מסטרייטים משום שהם חשופים יותר לסטיגמות, לאפליה, לאלימות ולסטרס לאורך החיים.  לכבוד חודש הגאווה, המרפאה הגאה של מכבי שירותי בריאות, מרפאת כיכר הבימה, פותחים סדנה חינמית להפסקת עישון במיוחד עבור חברי וחברות הקהילה. הסדנה תיפתח ב-23.6 ותכלול שמונה מפגשים ותתקיים בסניף בלפור של מכבי בימי שלישי בין השעות 17:30-19:00. הסדנה, בהנחיית רופא מומחה להפסקת עישון ד"ר גיא זיידנמן, היא ללא תשלום אך דורשת הרשמה מראש. חברי כל קופות החולים מוזמנים/ות. להרשמה לחצו כאן