עיצובים של ג'ניפר קים (צילום: בן גל )
פרופרס המיידים של כל אחד מאיתנו. עיצוב של ג'ניפר קים | צילום: בן גל
מאז ומתמיד נקשרו חברי הקהילה הלהט"בית עם עולם האופנה. למרות שלכאורה מדובר באחת הקלישאות היותר סטריאוטיפיות, סקירה של מעצבי האופנה הגדולים והמצליחים בעולם תוכיח כי סטיראוטיפית ככל שתהיה, היא אינה רחוקה מהמציאות. מה גורם לקהילת לקהילה הלהט"בית (ובעיקר לגברים) להיות כל כך מחוברת לאופנה?

סהר שלו, עיתונאי אופנה ב״הארץ״ וחוקר אופנת גברים, מציע את משחקי הזהות כפתרון לשאלה. "אני לא יודע אפילו אם היא נכונה סטטיסטית. אבל לצורך הדיון, אפשר להמר על השערה פרועה שקשורה בארון ובמשחקי זהויות שתמיד היו חלק מהזהות ההומוסקסואלית: מי אני, איך אני נראה ואיך אחרים רואים אותי, ובמיוחד שאלות כמו מה גברי, מה נשי ואיך אפשר לשחק עם התוויות האלה".

אין תמונה
"אופנה היא דמוקרטית והרבה יותר מתקדמת מפוליטיקה". סהר שלו
"במובן הזה בגדים הם חלק מהזהות שלך - הם תמיד מגדירים מי אתה, מי אתה רוצה להיות ומה אחרים רואים בך. אלה מסוג השאלות הרגילות שכל בן אדם שואל, והומואים בעיקר. ברגע שנולדו ההגדרות החברתיות האלה, נוצר גם הקשר בין הומואים לאופנה: אם אני לא כולם, אז אני או אתאמץ להסתיר את זה או אחצין ואשחק עם זה - והבגדים, כמו תמיד, הם הפרופרס המיידים של כל אחד מאיתנו". 

מה התפקיד של אופנה בניפוץ או חיזוק תפיסות מגדריות, שונות והפרדה מגדרית?
"אופנה תמיד היתה צומת של צרכים, כוח ועוצמה, שייכות לאומית ומגדרית. בגדים הם הכלי החברתי הראשון, בטח לפני דיבור, שמגדיר מי את/ה (וכמו שצויין, מי את/ה רוצה להיות). אני לא יודע מה תפקיד האופנה צריך להיות, יש לה מטרות ופונקציות רבות. היא תמיד סימנה גבולות בין נשי, גברי, הטרוסקסואלי, הומואי, לסבי, עשיר, עני, בעל טעם או אחר - וכבר חמישים שנה שהיא גם מבלבלת ביניהם".

זאת אומרת שאנשים בעצם מנצלים את האופנה לצרכיהם?
"כל אחד צריך לעשות את השימוש שלו באופנה, שמציעה מנעד רחב של אופציות, מחצאיות עור אוואנגרדיות לגברים כמו אלו שמעצב ריק אוונס ועד חליפות שלושה חלקים לנשים, של המעצב האמריקאי תום בראון. אני חושב שאופנה היא דמוקרטית והרבה יותר מתקדמת מפוליטיקה או מתפיסות ציבוריות רווחות. החליפות לנשים של איב סן לורן אולי שחררו נשים אבל הן גם היו חלק מהלך רוח ציבורי גדול יותר. אופנה, במובן הזה, היא רק חלק מהפאזל. אם אתם רוצים, היא יכולה לעזור".

עיצובים של ג'ניפר קים (צילום: בן גל )
מבלבלת בין נשים וגברים כבר 50 שנה. עיצוב של ג'ניפר קים | צילום: בן גל
עיצובים של ג'ניפר קים (צילום: בן גל )
אופנה מעבירה מסרים ומספרת סיפור. עיצובים של ג'ניפר קים | צילום: בן גל

אופנה וביגוד נותנים חופש ודרור לומר מי אתה

גם המעצבת ג'ניפר קים, שתציג את עיצוביה במתחם האופנה של אקספו גאווה, סבורה שהעיסוק של הקהילה הגאה באופנה נובע מהעיסוק בעולם הפנימי: "שאלות הזהות העצמית, ההתמודדות עם הרצון להגיע אל ליבת העצמי ולחיות בשלום עם העצמי חוזרות ונשנות אצל להט"בים. ייתכן שלאור נורמות חברתיות מגדריות מסוימות אצל גברים הומואים הקונפליקט חזק יותר ואופנה היא כלי ביטוי באמצעותו ניתן להביע ולהגיד מבלי לדבר".

ג'ניפר קים (צילום: איתן טל,  יחסי ציבור )
מאושרת ליצור מתוך אמת. ג'ניפר קים (איפור ושיער: שי הללי זיו) | צילום: איתן טל, יחסי ציבור
למה דווקא אופנה ולא צורת אמנות אחרת?
"העיסוק בעולם הפנימי, בקונפליקטים ובשאלות זהות ושייכות שמעסיקות להט"בים מגיל מוקדם מוביל במקרים רבים אל עולם האמנות: קולנוע, תיאטרון, ספרות ועוד. נוצר עולם דימויים עשיר שמפתח את האישיות ומהווה משענת, נחמה ומענה לשאלות וגם מסייע בשחרור האינדיבידואל. אבל אופנה וביגוד נותנים חופש ודרור לומר מי אתה, לבטא את החלקים השונים באישיותך ואת האמת שמשתנה ללא החסמים והמסננים שמילים שחברה, נורמה יכולים ליצור כלפי חוץ או פנים". 

לאופנה בלבד יש כוח לגרום לאנשים לשנות מגדר?
"היופי, העוצמה והכוח של אופנה טמון בכך שבאמצעותה ניתן לבטא רחשי לב, להעביר מסרים ולספר סיפור כשהחוקים היחידים הם אמת ויופי באמצעות צבע, בד, גזרה ותעוזה. אני חושבת שבדור שבו אנחנו חיים, כשהחופש לבחור והרצון לחיות בשלמות ובאחדות רלוונטיים ואפשריים מתמיד, האופנה משמשת יותר כמנפצת תפיסות מגדריות מאשר מחזקת ויש יותר אחדות מגדרית מאשר הפרדה מגדרית כאשר האינדיבידואל הוא ערך חשוב ואולי עליון".

עיצובים של ג'ניפר קים (צילום: בן גל )
האינדיבידואל הוא ערך חשוב ואולי עליון. עיצוב של ג'ניפר קים | צילום: בן גל

"באופן אישי אני יכולה לומר שלאינדיבידואל שאני, לאמירה האישית שלי בעניין שחרור הגוף מכבלי הגדרות והסכמות חברתיות ולרצון שלי להאיר ולהדגיש את היופי והאמת ששונה מאינדיבידואל לאינדיבידואל יש צורך במציאת מכנה משותף מחמיא וסקסי באמצעות הבדים שאני בוחרת והגזרות שאני מעצבת, ואני מאושרת ליצור מתוך האמת הזאת ומודעת לכך שיש עוד הרבה עבודה עד שנקבל את עצמנו כמו שאנחנו".

מהו מבחינתך השילוב האידיאלי בין אפנה לאמנות?
"אופנה היא חלק ממקשה אחת ושמה אמנות. אמנות היא כלל הכלים, האמצעים והבמות באמצעותם ניתן לבטא את עצמך, את הליבה שלך. לספר סיפור, להעביר מסר, להביע רחשי לב, לשרטט תקופה וזמן. היא משחררת, גורמת לחשוב, להתפתח, להשלים, להתפייס, להזכר ולזכור מי אתה ובעיקר להיות בתנועה. אני יכולה להגיד שבעולמי האמנות נמצאת במצב אבסטרקטי בבטן, עוברת תהליך הפשטה בראש ומשתחררת לכדי אופנה כשהיא יוצאת דרך האצבעות בכף היד שלי שמשרטטות סקיצות, מודדות, תופרות ולבסוף מלבישות".

עיצובים של ג'ניפר קים (צילום: בן גל )
חופש ודרור לומר מי אתה. עיצוב של ג'ניפר קים | צילום: בן גל

_OBJ

שמרנות והפרדה – Out ; טשטוש גבולות בין המינים - In

סהר שלו ישתתף בפאנל Passion for Fashion, שיתקיים גם הוא במסגרת אקספו גאווה בדיזינגוף סנטר, לצד מפיק האופנה מוטי רייף והמעצב הבינלאומי אלון ליבנה. את הפאנל ינחה דוד עדיקא - אמן / צלם בוגר בצלאלמרצה במחלקה לצילום בצלאל ובמחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, ועומד בראש המגמה לאמנות פלסטית בבית הספר לאמנויות - בתל אביב.

במסגרת אקספו גאווה יציגו מעצבי אופנה רבים את העיצובים שלהם במתחם האופנה של מיזם ה"שפגאט סטור", החוגג את האירוע ה-10 עם חנות אופנה ללא מגדר ומהדורת יוניסקס חדשנית עם פריטי אופנה שיכולים להתאים לכל המינים, כחלק מטרנד עולמי שדוגל בטשטוש הגבולות בין המינים.

לרוב, עולם האופנה הישראלי שומר בקפדנות על ההפרדה הברורה בין נשים ובין גברים. "שפגאט סטור" מתחבר למציאות המגדרית של היום בה הגבולות מטשטשים ואלמנטים אופנתיים נשיים משפיעים על העולם הגברי ולהיפך. ה"שפגאט סטור" פונה לגברים ונשים כאחד, אבל לא לכל אחד. רק למובילי הדרך: החדשנים, הנועזים, הבטוחים בעצמם, אלו שמוכנים לנסות ולהתנסות. כל זאת תחת מסר של החופש להיות מי שאני.

ה"שפגאט סטור" מציע תמהיל מבטיח ומעניין של מיטב מעצבי האופנה בתחום היוניסקס, ללא הגדרה מגדרית, אך עם מאפיינים תרבותיים ברורים וייחודיים. 30 מעצבים ישראלים בתחומי האופנה, אקססוריז והתכשיטים יציגו באופן אישי את קולקציות הקיץ שלהם במהדורות מיוחדות והנחות לרגל האירוע. בין המשתתפים: נווריש דוג (של מעוז דהן) , אלירן נרגסי, JUD (רועי יצחק), ליזה רג'ואן, נורמן ובלה (טל ארבל), אדריאן ברקוביץ, סלון ברלין, מיה ליטמן, ליאת דדוש, טייטס, יואב מאיר ועוד.

Passion for Fashion - יום א' 8.6, בשעות 18:00-19:30, מתחם הסלון

מתחם ה"שפגאט סטור" יפעל במשך חמישה ימים (8/6-12/6) בין השעות 10:00-21:00

עוד ב-mako גאווה: