אירועי הגאווה בתל אביב תופסים את כל הכותרות בתקשורת הכללית, אבל אירועי גאווה מתקיימים במקומות שונים בארץ. אחד המקומות היא העיר חיפה, שם למרות שמתגוררים רבים מקהילת הלהט"ב, הפעילות המקומית אינה זוכה לתמיכה. הקהילה פועלת ללא מרכז קהילתי וללא מענה לצרכי בני נוער גאים עם תציב נמוך יחסית מהעירייה. למעלה מ-1,000 איש צעדו לפני שנה במצעד החיפאי בדרישה מהעירייה להגדיל את התקצוב לארגונים הקהילתיים ולהקים מרכז לקהילה הלהט"בית.

בעבות המצעד הקימה העירייה ועדה לבחינת המצב בעיר וזו טרם סיימה את הפעילות שלה. במילים אחרות, חודש הגאווה 2014 כבר אוטוטו מסתיים והקהילה הלהט"בית בחיפה ממשיכה עם תמיכה עירונית שאינה עונה על מלוא הצרכים הקהילתיים.

חרף המציאות הזו מתקיימים בחיפה מספר אירועי גאווה. הראשון שבהם ייערך מחר, יום חמישי ה-19.6, בתיאטרון חיפה: ההצגה "מיצ מיצ לימונדה" היא בכורה ישראלית למחזה האמריקאי MilkMilkLemonade של ג'ושוע קנוקל. היא מספרת את סיפורו של ילד בן 11 ושמו אמורי, אותו משחק השחקן גיל רשף, שאוהב לשחק בבובות, לשיר ולרקוד, חולם להשתתף בתוכניות ריאליטי ומתמודד עם הלחץ הסביבתי לגדול לתפקיד המיועד לו - להמשיך את מפעל שחיטת התרנגולות בחווה המשפחתית. "זהו סיפור על התבגרות והתפכחות של ילד מלא באהבה, בחלומות, באור ובאופטימיות, שחי בסביבה מאוד מאוד מדכאת", מספר רשף. "ב-24 השעות בהן מתרחש המחזה הדברים מגיעים לכדי הקצנה והוא מגיע לנקודה בה הוא מוותר. אני חושב שזה מקביל להרבה מאוד סיטואציות שיש לנו בחיי היום שלנו".

מיצ מיצ לימונדה (צילום: אייל לנדסמן,  יחסי ציבור )
מתוך "מיצ מיצ לימונדה" | צילום: אייל לנדסמן, יחסי ציבור

המחזה מדבר על מיניות ועל מגדר כמו גם צמחונות, על יחס לבעלי חיים ועל התיעוש של תעשיית המזון. רשף, צמחוני כבר 20 שנים, אומר כי "אנחנו לא רואים את השניצל בתור תרנגולת אלא שניצל בצורת כוכבים ודינוזאור, משהו תעשייתי לחלוטין. אני אישית צמחוני ולכן קל לי להזדהות עם הילד הזה. יסלחו לי כל האנשים, אבל בסופו של דבר מדובר בחיות מתות על הצלחת".

במבט בתמונות של ההצגה אפשר לרגע להתרשם שמדובר בהצגה לילדים, אך רשף מבהיר כי אין זה כך. "זה מכוון שתהיה תחושה של הצגת ילדים. כל צוות היוצרים שעבד איתנו עשה עבודה מדהימה והכל נראה כמו דברים שמכינים לבד, וזה מתקשר עם התוכן של ההצגה, עם זה ששום דבר אינו באמת כפי שהוא, שאף אחד לא חי את החיים שהוא אמור לחיות. ההצגה מתחילה בנקודה מאוד אופטימית והתפאורה באמת נראית כמו הצגת בית ספר שאנו מכירים מהתרבות האמריקאית. אבל לאט לאט הדברים הופכים להיות מורכבים, קשים, מרגשים, והדבר הטהור, התמים, המשמח הזה, מתנפץ לנו מול העיניים והופך להיות הרבה יותר אכזרי. צריך בגרות כדי להכיל את ההצגה הזו לעומק". ההצגה, אגב, תוצג מדי פעם גם בתל אביב (ב-23.6 בבית ציוני אמריקה, למשל).

מיצ מיצ לימונדה (צילום: אייל לנדסמן,  יחסי ציבור )
מתוך "מיצ מיצ לימונדה" | צילום: אייל לנדסמן, יחסי ציבור

כרטיסים: תיאטרון חיפה, 04-8600500, אתר התיאטרון www.ht1.co.il

ביטוי ממש לא רק בכנסת אלא גם בבית הכנסת

הייחודי במופע של מחר הוא שלאחר ההצגה יתקיים מפגש עם היוצרים והשחקנים כמו גם מפגש עם ח"כ ניצן הורוביץ. יום למחרת, יום שישי ה-20 ביוני בשעה 18:00, תתקיים בחיפה קבלת שבת גאה של התנועה הרפורמית.

בדף האירוע "שבת גאווה" בפייסבוק כותבים המארגנים כי "התנועה הרפורמית גאה על העובדה שבמשך שנים ארוכות היא מהווה את הכוח הדתי והקהילתי המוביל בעולם היהודי במאמץ למניעת אפליה על רקע זהות מינית וקידום השוויון של קהילת הלהט"ב. למאמץ זה פנים ציבוריות ומשפטיות, ואנו גאים בכך שתנועתנו רותמת את כוחותיה בזירות אלו לטובת המאמץ. אך לא פחות חשוב מכך, ואולי אף יותר, היא המחויבות שלנו להעניק למאמץ זה ביטוי ממשי לא רק בכנסת כי אם גם בבית הכנסת".

מצעד הגאווה בחיפה

בליין הוותיק "OverKitsch" תתקיים מסיבת פתיחת ארועי הגאווה בעיר, ביום חמישי, 26.06 החל מהשעה 23:00 בסינקופה, עם די ג'יי מיכל שר, הזמרת דינאלה מלול בהופעת מחווה מרגשת לקהילה והופעות דראג של זוהרה פלטינום, ומיקי קם בהופעת דראג קינג.

האירוע המרכזי יתקיים כמובן ב-27 ביוני, בהפנינג ומצעד הגאווה של חיפה. ההפנינג יתחיל בשעה 10:30 ברחבה שברחוב הנביאים פינת רחוב אחד העם. ההפנינג יכלול הייד-פארק עם מיקרופון פתוח בו אנשים יכול ולדבר, וכן דוכנים של ארגונים קהילתיים שונים. בשעה 12:00 יחל המצעד שיתקיים לאורך רחוב הרצל עד לרחבת בניין העירייה שברחוב חסן שוקרי. בשעה 13:00 תתקיים עצרת על מדרגות העירייה שתכלול נאומים והופעות. לבליינים תתקיים באותו ערב מסיבת הגאווה הראשית במועדון המרתף במסגרת ליין המטרו.

 

עוד ב-mako גאווה: