>> לקבוצה של mako גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?

מצעד הגאווה בתל אביב 2012 11 (צילום: שי בן נפתלי)
מחכים לכם. אירועי הגאווה בתל אביב | צילום: שי בן נפתלי
תייר גאה משאיר בישראל סכום ממוצע של 1,500 דולר – לא כולל מלונות (כ-600 דולר בממוצע). על פי ההערכות צפויים להגיע בחודש הגאווה הקרוב, הלוא הוא חודש יוני, למעלה מ-25 אלף תיירים – מה שאומר שהכלכלה הישראלית תרוויח מחודש הגאווה לפחות 52 מיליון דולר. אז נכון, אולי תודות לנתניהו, שטייניץ ויאיר לפיד, רובנו לא נזכה להרשות לעצמנו להיות תיירים גאים בזמן הקרוב, אבל מצד שני, בקרוב נוכל לשטוף את העיניים ולחגוג עם שלל לירדים תוצרת חוץ, שיגיעו למסיבות, לאירועים ולמצעד הגאווה התל אביבי.

>> גאווה 2013: המדריך הגדול של mako גאווה

שי דויטש (יח``צ: זיו שדה,  יחסי ציבור )
שי דויטש | יח``צ: זיו שדה, יחסי ציבור
"יש מפות גאות חדשות של תל אביב, והן מופצות בכל העיר", מספר יו"ר האגודה למען הלהט"ב, שי דויטש, מי שמהווה חוד החנית של פרויקט התיירות הגאה. "המפות יחולקו במהלך השבוע במוקדי הבילוי ואתרי התיירות".

דויטש מספר על שורה של תכניות ופעולות שנעשות, על מנת לוודא שהתיירים הגאים יזכו לגוד טיים בארץ. "אם היום משרד התיירות מטפל בלהביא את התיירים לפה, אנחנו עוסקים בעיקר בלהנגיש להם את המידע ולסייע להם", אומר דויטש. "אנחנו עובדים עם כל גופי התיירות וכל סוכני הנסיעות שמגיעים מהארץ ומחו"ל. זאת העבודה המרכזית שלנו היום".

הסיור הגאה של העיר העברית הראשונה

כמו כל עיר גאה המכבדת את עצמה, גם תל אביב מציעה לתיירים את ה"Tel Aviv Gay City Tour", סיור שנבנה בשיתוף עם עמותת התיירות של תל אביב, בו יסופר סיפורה של העיר העברית הראשונה בשילוב עם סיפורה של קהילת הלהט"ב.

הסיור מתחיל בבית עקיבא וייס, הבית הראשון של אחוזת בית, עובר דרך העיר הלבנה והיכל העצמאות בשדרות רוטשילד. המפגש הראשון עם הקהילה עובר בנחמני, שם מסופר על תחילתה של תנועת המחאה הגאה בישראל בשנות ה-70' והקמת האגודה לזכויות הפרט (כיום האגודה למען הלהט"ב).

שלוקים בהילטון (צילום: רועי ברקוביץ')
כמדי שנה, יהנו התיירים מחוף הגאווה | צילום: רועי ברקוביץ'

משם מגיעים התיירים לגינת שינקיין ולכיכר מגן דוד, ושומעים על היציאה הגדולה מהארון של שנות ה-90', שהגיעה לשיאה עם ניצחונה של דנה אינטרנשיונל בתחרות הזמר של האירוויזיון ברמינגהם 1998. הסיור מסתיים בגן מאיר, שם יבקרו התיירים במרכז הגאה ויקבלו סקירה על שנות ה-2000.

"תל אביב מציעה לתייר הגאה את כל מה מה שהוא מחפש"

"כל נושא התיירות הגאה הוא בעיניי מהפכה תפיסתית בנוגע לעוצמות הכלכליות של הקהילה", אומר יניב ויצמן, מחזיק תיק התיירות בעיריית תל אביב-יפו. "לפני חמש שנים, כשנכנסתי לעירייה ואמרתי שתיירות גאה זה יעד, אנשים אמרו: 'מה תיירות גאה עכשיו? יש כל כך הרבה דברים שצריך לפתור בעיר הזאת'. אנשים לא הבינו את הפוטנציאל הכלכלי העצום בזה.

יניב ויצמן (צילום: ליאל בומברג )
יניב ויצמן | צילום: ליאל בומברג
"השקענו מעט משאבים בהתחלה, הבנו שאפשר להפוך את תל אביב לבירת הגאווה הבינלאומית. תל אביב מציעה לתייר הגאה את כל מה מה שהוא מחפש: קהילה תוססת, מסעדות וחיי לילה סוערים".

ויצמן מוסיף: "היום אנשים כבר מבינים כמה העסקים המקומיים והכלכלה הישראלית מרוויחים מהתיירות הגאה. כל כך הרבה עסקים גאים צמחו בעיר בשנים האחרונות, החל ממלונות בוטיק, סוכנויות נסיעות גאות, ברים, מסעדות ועוד. אני מאוד גאה בעשייה ובתוצאות".

לדבריו של ויצמן, קמפיין התיירות המשותף לעיריית תל אביב-יפו, משרד התיירות והתאחדות המלונות בישראל הוא בהיקף של מיליון שקל, ולפי שעה, יותר מ-200 אלף תיירים נכנסו לאתר Tel Aviv Gay Vibe שהוקם בשיתוף עם האגודה ועם אטרף.

"יש הרבה מאוד באז סביב האירועים שלנו השנה"

כאשר נשאל דויטש על מספר התיירים הצפויים להגיע ארצה, הוא אומר בבדיחות הדעת: "מה שאני יכול להבטיח בוודאות זה שיהיו פה 1,300 תיירים של הספינה הבלגית La Demence. כל הכרטיסים לגיי קרוז של הספינה סולד אאוט".

אין תמונה
שיט התענוגות הבלגי La Demance יביא אלפי תיירים לאירועי הגאווה

אגב, למי שרוצה לפגוש את המפליגים, ביום חמישי הקרוב, 6 ביוני, האוויטה יפתח את שעריו כבר בשעה 15:00 לקוקטייל חגיגי לכבודם נוסעי La Demence. תהיה זו הזדמנות של המקומיים למינגלינג עם כמות גדולה של תיירים, גם למי שאין זמן לבלות בלילה.

עם זאת, דויטש מציין כי ההערכות מדברות כבר על 25 אלף תיירים המתכננים לבוא ארצה. "אנחנו גם צופים סחף של הרגע האחרון", הוא אומר. "אני שומע על חברים מרחבי אירופה שעולים על טיסות של הרגע האחרון. יש הרבה מאוד באז סביב האירועים שלנו השנה".

לסיכום, אומר דויטש: "אתה בהחלט יכול לראות את השינוי האדיר שהתיירות הגאה חוללה בשנים האחרונות. אתה רואה שגם המדינה וגם הקהילה העסקית פתאום מסתכלים על הקהילה. התיירות הגאה היא יוזמה מובהקת למקום שבו הקהילה תורמת לכלכלת ישראל בצורה פנומנלית.

"בתי קפה בתל אביב שבחיים לא חשבת שיתלו דגלי גאווה, תולים היום דגלי גאווה כדי למשוך את התיירים. כל בתי העסק רוצים את התיירים הגאים. אם היית מדבר עם מישהו לפני שבע שנים, מי היה מאמין שנגיע לזה?".