>> לקבוצה של mako גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?

אין תמונה
קריוס ובקטוס נוסח סינגפור

כשמדברים על מדינות דמוקרטיות, סינגפור רחוקה מלהיות בראש הרשימה (ויסלח לנו חיים הכט). מפלגת השלטון רודפת את מפלגות האופוזיציה, התקשורת כולה נשלטת על ידי הממשלה ואיזור בחירה שהממשלה לא ניצחה בו מקבל עונש של הזנחה וחוסר טיפוח למשך קדנציה שלמה.

על הפגנות או מחאות אין על מה לדבר. מי שיארגן אותן ימצא עצמו תחת מתקפה של חוק לשון הרע, שהוא מהדרקוניים ביותר בעולם. בקרוב אצלנו.

אז איך בכל זאת אפשר לקדם אג'נדה להט"בית ולהביא לשינוי התפיסה החברתית כלפי לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים?

בשבוע שעבר, בפאנל בסינמטק ירושלים שהתקיים במסגרת הוועידה הבינלאומית למנהיגות צעירה גאה שהתקיימה בישראל, הציגו הנציגים הסינגפורים את "הנקודה הוורודה" – הדרך המתוחכמת בה נכנסה האג'נדה הגאה אל לב לבה של התקשורת.

למה ורוד? כי זה השילוב של אדום ולבן – צבעיו של דגל סינגפור

סינגפור היא מדינה שמרנית למדי, אולם כיוון שאנגלית היא אחת מארבע השפות הרשמיות במדינה ומאוד דומיננטית בה, האוכלוסייה יודעת על קיומם של מצעדי גאווה בעולם. אלא שהמצעדים הללו נתפסים כאחד משניים: אירוע שבא לאיים על האופי השמרני של המדינה או כהפגנה – פעילות שרוב האזרחים נרתעים ממנה.

הנקודה הוורודה (צילום: תומר ושחר צלמים)
מעורר השראה. הנקודה הוורודה בסינגפור | צילום: תומר ושחר צלמים

האופי השמרני של סינגפור גורם לתקשורת להתעלם מנושאים להט"ביים, ואם להתעסק בהם - אז רק במובן השלילי.

הדרך לפצח את השיטה הסינגפורית, הצריכה מחשבה ויצירתיות. אז התארגנה חבורה של אנשים מוכשרים, בהם סופרים, אנשי קולנוע, עיתונאים ואנשי רוח, ומצאה נוסחה שתעקוף את הנושא. במקום מצעד ומחאה, קבלו חגיגה של אהבה, של החופש לאהוב את מי שרוצים.

הרעיון פשוט: מביאים אנשים לפארק הונג לים, אחד המקומות המרכזיים בסינגפור, ומבקשים מכולם ללבוש ורוד. יחד, הם ירכיבו מעגל של אנשים שיצולם מהאוויר, ויהווה נקודה ורודה אנושית. זאת, כמובן, במטרה להגדיל את הנקודה מדי שנה ושנה.

ולמה ורוד, אולי תהיתם? לא בגלל שהם נשיים או מעריצים את פנינה רוזנבלום. ורוד זה השילוב של אדום ולבן – צבעיו של דגל סינגפור.

"בואו עם המשפחה והחברים"

מכאן החלו לצאת הפרסומות לקראת האירוע. את דגל הגאווה המאיים החליפו בנקודה הוורודה, החמודה והבלתי מאיימת. הוסיפו לה שתי צ'ילבות, שדומות במראה שלהן לקריוס ובקטוס: לאחת קוראים פחד, ולשניה בורוּת.

גם סרטון הפרסומת לאירוע יצא במסר החוזר והנשנה בכל הקמפיין: "זוהי אינה הפגנה או מצעד, זוהי רק קריאה פשוטה לסינגפורים עם פתיחות לבוא יחדיו, וליצור נקודה ורודה אנושית, שתצולם מהאוויר. הנקודה הוורודה מייצגת סינגפור שבה כל הסינגפורים, לא משנה מהי נטייתם המינית, חופשיים לאהוב ולהיות נאהבים. אז בואו עם המשפחה והחברים".

וכך, בשנת 2009, יצא לו לדרך האירוע הראשון, שהיה להצלחה יחסית: 2,500 איש הגיעו לפארק כדי להביע תמיכה.

הורים ובתם הטרנסג'נדרית מדברים על ערכי המשפחה

שנה לאחר מכן, במטרה "להמציא את עצמם מחדש", החליטו המארגנים להתמקד בנושא המשפחה ועל כמה שחשובה התמיכה המשפחתית, כפי שניתן לראות בסרטון הבא, בו מביעים שני הורים מבוגרים תמיכה בבתם הטרנסג'נדרית:

האירוע השני הוכיח כי הפרויקט מצליח לגדול, ו-4,000 איש הגיעו אל הפארק, כדי ליצור נקודה ורודה – כמעט כפולה בגודלה.

גם הסיקור התקשורתי החל להיות יותר ויותר אוהד. אמנם הקהילה עוד לא נכנסה אל המיינסטרים, אבל אתרי אינטרנט שוליים כבר החלו לכתוב על האירוע, כמו גם כתבות צדדיות בעיתונים.

שנת 2011: תקדים היסטורי משולש

השנה, שנת 2011, התמקד הקמפיין דווקא בקהילה עצמה – בעידוד יציאה מהארון ובעידוד הסביבה ליצירת אקלים שבה ניתן יהיה לצאת מהארון:

האירוע של הנקודה הוורודה לשנת 2011 עשה היסטוריה משולשת: ראשית, יותר מ-11 אלף איש הגיעו לאירוע. שנית, מדובר בהתכנסות הציבורית הגדולה ביותר בתולדות סינגפור שאינה מטעם הממסד.

שלישית, והכי חשוב, מהדורת החדשות בטלוויזיה דיווחה אודות האירוע – ובנימה חיובית. בפעם הראשונה בתולדות הרפובליקה, נשמע המונח LGBT (להט"ב) בטלוויזיה. עכשיו צריך רק לחכות ולראות מה תביא שנת 2012.

>> צפו: כך נראית משפחה לסבית

>> למבזקים קצרים נוספים מהעולם

>> היכנסו ותיהנו מכתבות נוספות בערוץ הגאווה