לפני שלושה חודשים, כששרת התרבות מירי רגב כבר נכחה באופן קבוע במדורי החדשות, אף אחד לא חשב שיצירת מחול עצמאית היא הדרך הנכונה להביע התנגדות ומחאה, אבל הרקדן גלעד ירושלמי דווקא כן חשב כך. הוא צילם סרטון בן חמש דקות, בו הוא רוקד לצלילי "Grown Woman" של ביונסה בטייטס לבן צמוד, נעלי עקב ירקרקים ועל פניו מסכה של מירי רגב. במהלך הסרטון הוא עושה תנועות ריקוד משעשעות למדי - זוחל על הרצפה כמו כלב, מזיז את הישבן בצורות שונות ומנענע את הגוף ללא הרף.


I AM A GROWN WOMAN from Gilad Jerusalmi on Vimeo.

השבוע פרסם ירושלמי את הסרטון השני בסדרה והפעם בתפקידים הראשיים בנימין נתניהו ואשתו, הגברת הראשונה, שרה נתניהו. בסרטון שנקרא "BIBI & SARA loves CHEAP THRILS" לובש ירושלמי תחתונים כחולים צמודים וג׳קט שחור ורוקד לצלילי "Cheap Thrills" של סיה. בשלב מסוים הוא מחליף את המסכה של ביבי למסכה של שרה ומגיח עם דגלי ישראל ונעלי עקב לבנות, סוג של מחווה, אם תרצו, ליום העצמאות הקרב ובא.

כשצופים בסרטונים של ירושלמי, רקדן ופרפורמר עצמאי בן 26 מתל אביב, אי אפשר שלא לגחך לעצם המראה הסוריאליסטי והמשעשע של גבר חצי עירום על עקבים, הרוקד עם מסכה לצלילי מוזיקת פופ. די ברור שלא מדובר במחווה לפוליטיקאים, אלא יותר בדרך אמנותית להביע התנגדות וביקורת. ירושלמי מצהיר שהרעיון ליצירת הסרטון הגיע מתוך התחושות הקשות שעולם התרבות, ועולם המחול בפרט, חווים בשנה האחרונה: "הסרטון הוא בעיקר חיבוק וירטואלי לכל האמנים והאמניות החשים נרדפים וחרדים כמוני".

גלעד ירושלמי
"הרעיון הגיע מצורך, צורך להביע את עצמי ולהשתמש בכלים"
אולי באמת יש סיבה שהם ירגישו נרדפים. רק לאחרונה משרד המשפטים הורה למשרד התרבות שלא להעביר תמיכות כספיות לגופים שאין בהם תבחיני תמיכה (בחינות נאמנות למדינה), ביניהם עמותת הכוריאוגרפים, אשר עתרה לבג"ץ נגד משרדי התרבות והמשפטים בנושא. אולי זו אחת הסיבות שירושלמי בחר להביע את התנגדותו דרך האמנות. "הרעיון הגיע מצורך, צורך להביע את עצמי ולהשתמש בכלים, ביכולות ובהומור שלי כדי לתת קצת הקלה לי ולחברים המקיפים אותי", הוא מספר ומוסיף: "רעיונות יש לי בשפע, רובם נעלמים מזיכרוני כמו שעלו וחלקם מקבלים במה כמו שני אלו".

מה אתה מעוניין שיעבור לקהל שצופה בסרטון?
"יש סיבה שהעשייה שלי היא פיזית וחזותית ולפחות לעת עתה לא מילולית או מתורגמת, ובא לי להשאיר את זה ככה כרגע. כולם וכולן מוזמנים ומוזמנות להיסחף לפרשנויות שונות משלהם ומשלהן, או גם, רק ליהנות הנאה פשוטה מהצפייה בסרטונים".

אתה מתכנן מראש את הכוריאוגרפיה או שהריקוד נעשה באופן ספונטני?
"הריקוד הוא ספונטני לגמרי וזה גם מה שגורם לי הנאה. אני יודע מה סגנון התנועה שאני רוצה, איזה לבוש, שיר, או דמות ציבורית אני רוצה להציג - כל השאר נוצר במקום. חשוב לי לשמור על אפקט ה״התפרצות״. אני פשוט מגיע יום אחד לסטודיו, לוקח אייפון או טאבלט של חבר, מניח אותו על הכיסא ומתחיל לצלם. אני אוהב שהתוצאה יוצאת חלטוריסטית ולא מלוטשת מדי".

גלעד ירושלמי
"אוהב שהתוצאה יוצאת חלטוריסטית ולא מלוטשת מדי"
בשני הסרטונים אתה לובש בגדי ריקוד צמודים עם עקבים וחובש מסכות. למה בחרת דווקא במראה הזה?
"כי אני חולה על הנש, חולה על עקבים וחולה על משחקי מגדר. אין שום תזה עמוקה שכתבתי על זה - זה פשוט מי שאני, ואני משתמש במה שאני כדי להביע משהו ממני".

כשעשית את הסרטון הראשון עם מירי רגב ידעת שיהיה לזה המשך עם דמויות נוספות?
"כבר כשצילמתי את מירי היו לי בראש עוד לפחות שבעה סרטונים נוספים שרציתי לעשות, היום יש לי עוד 100. אני לא לוחץ על עצמי לצלם סרטון חדש או שם לעצמי דד ליין, אני פשוט נהנה מלהשתעשע בדמיונות וברעיונות עד שמגיע הרגע שבו אני אומר לעצמי: יאללה חמודה, מתוקה - שימי את הסליפ ועלי על העקבים".

גם רגב וגם נתניהו תומכים על פני השטח בקהילת הלהט״ב. מה דעתך על זה?
"אני לא מייצר את הסרטונים האלה כנציג הקהילה הלהט״בית, אלא כגלעד שהוא אדם, הומו, אזרח ישראלי, יהודי, תומך בזכויות אדם - כאלו שלא נשארות רק 'על פני השטח' אלא יוצאות לפועל - וכאמן בישראל 2016".

ומי יופיע בסרטון הבא שלך?
"מסכות גזורות עם גומי מחובר אליהן יש הרבה, תלבושות נוצצות יש בשפע, שירים עם מילים מעניינות וביט טוב יש אינספור - מי זה יהיה? באיזה הקשר? ומתי? וואלק לא יודע".

גלעד ירושלמי (צילום: בן פלחוב)
"לתת קצת הקלה לי ולחברים המקיפים אותי" | צילום: בן פלחוב

>>החבילה היומית: הביבר של ג'סטין מכה שנית - ובגדול!

>> אחרי 4 שנים: רן דנקר והחבר נפרדו

>> 20 אלף שיתופים: סופר-אבא הגיי שורף את הרשת. צפו