בסוף החודש עומדת להגיע תקופה ארוכה לסיומה, עם סגירתו של "בית השואבה", בר הלסביות היחיד בתל אביב.

פז גלזר (צילום: אפרת ויידברג)
ערב הצדעה לבית השואבה. פז גלזר | צילום: אפרת ויידברג
כחלק מאירועי הסגירה, יתקיים ביום שני הקרוב (19.12) אירוע שזכה לשם הראוי "מצדיעות ומנגנות" שכולו הופעות של זמרות יוצרות, המגיעות לתת כבוד אחרון למקום הכל כך חשוב הזה.

באירוע יופיעו שני רחל, ג'ודי ענתבי, מיטל מיכאלי, ליעד שר ושיר קונקי, מעיין סימונה, שרון טובה לוי, מור ספורטה והמנהלת המוזיקלית – פז גלזר.

הפעם הראשונה במקום - חוויה משנת חיים

גלזר (26), היא מוזיקאית ומפיקה שהחליטה להביע את הערכתה לבית השואבה כמו שרק היא יודעת. "עד לפני כמה חודשים ידעתי שהמקום עומד להסגר, וממש הדחקתי את זה", היא מספרת. "רק בחודש האחרון זה היכה בי שהמקום הזה באמת לא יהיה קיים יותר, פיזית".

ברגע שהבינה, התחילה לבלות במקום שלושה ערבים בשבוע. "דיברתי עם קייזרמן (עדי – הבעלים ומנהלת המקום, ש.ק.), וראיתי את העצבות בעיינים שלה ובעיניים של העובדים, שהם גם חברים שלי. תהיתי מה אני יכולה לעשות כדי להיפרד, לתת מתנה למקום שנתן לי ולקהילה כל כך הרבה".

כאשר הוציעה קול קורא לזמרות יוצרות, התגובה לא איחרה לבוא. "ההיענות הייתה מדהימה, סגרתי ליין אפ תוך יומיים".

בהסתכלות אחורה, גלזר יודעת לספר על בית השואבה – המינרווה של אז, כנקודה משמעותית בחייה כלסבית שגדלה מחוץ לתל אביב. "הזכרון הראשון שלי ממה שהיה אז המינרווה הוא מגיל 14 וחצי. הגעתי בפעם הראשונה לעיר הגדולה, וכבר הייתה לי בת זוג. לקחו אותי לראות, בפעם הראשונה, מקומות בהם זוג גברים יכול לשבת ולשתות קפה או זוג נשים יכול לשבת ולשתות בירה – זה ברור וידוע לכולם שאנשים שם אוהבים אחד את השני, והכל בסדר. זה משהו שלא ראיתי אף פעם".

כדרכה של חוויה משנת חיים, גם ההפתחות לתרבות הלסבית הייתה מורכבת עבורה. "כשהייתי במינרווה בפעם הראשונה, זה היה לי ממש מוזר לא נכנסתי לשם אחר כך במשך תקופה. זה עד כדי כך עוצמתי, סוג של הלם תרבות. כשעברתי לתל אביב בגיל 19 וחצי, המקום הפך להיות הבית שלי. אני חושבת שכמו כל הנשים בקהילה, היו תקופות שלא רציתי להתקרב לשם, היו תקופות שזה היה המקום היחיד שרציתי ללכת אליו".

אין תמונה
קייזרמן בימים השמחים של בית השואבה
את חשיבותו האמיתית של מקום המקום, הבינה גלזר רק השנה. "זה בעיקר משתי חברות טובות שלי, שיצאו מהארון בגיל עשרים פלוס. הן לא ידעו מה לעשות ולאן ללכת, אז הן הלכו וישבו לבד בבית השואבה. הן ידעו שזה המקום אליו הן יכולות ללכת. זה היה הדבר הכי מפחיד שהן עשו בחיים שלהן, אבל המקום חיבק אותן, הוא נתן להן מענה לצורך בבית. זה מאין "הום בייס" לנשים שאוהבות נשים, שיכולות להרגיש בנוח לאהוב ולהיות מי שהן, בלי לספוג שום תגובה מהסביבה. זו אולי סוג של בועה, אבל לדעתי זו בועה חיובית, מבוקשת ומתבקשת. אני לגמרי בעד שילוב, אבל צריך גם את המקום הזה".

בתגובה לשאלה האם הנשים שיופיעו בערב כולן לסביות, או נטייה מינית הייתה קריטריון להופעה, היא מספרת שלאו דווקא: "בקול הקורא פרסמתי שהמופע הוא לכבוד בית השואבה, מקום שחשוב לכולנו ועומד להסגר, והזמנתי את כל מי שרוצה לבוא באהבה לשים ולנגן. אין פה איזו יציאה קולקטיבית מהארון, פשוט תמיכה ואהבה".

מקורית: פרויקט יצירה נשית

מעבר לערב המחווה לבית השואבה, גלזר מקדישה את זמנה לפרויקט יצירה נשית גדול בשם "מקורית". במסגרת הפרויקט היא גיבשה קבוצה של זמרות ונגניות, שעבדה יחד על יצרתה המקורית של כל אחת. הפרויקט כלל מופע משותף, ערוץ יוטיוב ואלבום להורדה חינם ברשת. השתתפו בו בין היתר זמרות כמו יוצאות כוכב נולד מיקה שדה ונעה בן שושן, ירונה כספי ועוד.

פז גלזר (צילום: לירן ברשדסקי )
הקימה פרויקט יצירה נשית. פז גלזר | צילום: לירן ברשדסקי
בימים אלו עובדת גלזר על בחירת היוצרות לסבב השני של המופע, במטרה להפוך אותו לפרויקט גדול אפילו יותר, עם חשיפה ארצית רחבה. "אני מוצאת את העבודה בחברת נשים כמשהו מאד טבעי, אבל מעבר לטבעיות שבדבר, יש בזה משהו שבאמת עובד. בהרכב נשי יש סוג של הקשבה, התנהלות ושיח שיוצרים משהו נהדר. אני חושבת שיש שפה משותפת שהיא כבר עמוקה מראש, יש הרבה דברים שאפילו לא צריך להגיד כי כולנו דומות, למרות שכולנו שונות. נשים מאד נותנות ומקבלות, וברגע ששוברים להם את הקרח הראשוני יוצאים דברים מדהימים".

גלזר רואה את "מקורית" כמשהו שיכול לשנות סדרי עולם מוזיקליים. "קודם כל, המטרה היא באמת להפוך את הפרויקט לסדרת הופעות, וגם לצאת מתחומי אזור המרכז – אם משהיא מופיעה לבד בפאב באבן יהודה, אף אחד לא יבוא לראות אותה. אבל אם תצרפי אליה עוד 10 יוצרות, כבר נוצר עניין. אני רואה אותו מביא לידיעת הקהל הרחב יוצרות חדשות וגם משלב בתוכו יוצרות ותיקות ומוכרות שישמשו כמנטוריות".

גלזר לא שוללת הצטרפות של יוצרות מוכרות ל"מקורית", אבל מעדיפה לשלב אותן עם משנה זהירות ומחשבה. "אקבל אותן בשמחה אם ירצו להשתתף, אבל המטרה היא לתת מקום ליוצרות הפחות מוכרות או אלו שנמצאות על סף פריצה. יחד עם הכוונה להכניס יוצרות מוכרות, אני תמיד אשמור על אחוז גדול וידוע מראש של זמרות לא מוכרות".

>> עצבות בית השואבה: עדי קייזרמן נפרדת מהבר הוותיק

>> לקבוצה של mako   גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?

>> היכנסו ותיהנו מכתבות נוספות בערוץ הגאווה