אוסף צילומים נדיר שהוצג בחודש האחרון בגלריה רייט בניו יורק, מתעד את אורחיו של אתר הנופש קאסה סוזנה שפעל בשנות ה-50 ואפשר לאורחיו לחקור את המגדר שלהם ולהתארח באתר כשהם לבושים בבגדי נשים.

האוסף מכיל 340 תמונות, המציגות בצורה ויזואלית מרשימה ואינטימית, גברים הלובשים את דמותן של מגוון דמויות נשיות סטריאוטיפיות. מעבודות הבית ועד פוזות לעדשה, התמונות הללו חושפות נקודה בזמן בעולם שכבר נשכח.

אתר הנופש בו צולמו התמונות קיבל את שמו מבעליו, סוזנה, אשר מחוץ למחנה הנופש נודע בשם טיטו ולנטי. אשתו של ולנטי, מארי, ניהלה חנות פאות בעיר ניו יורק. מאמצע שנות החמישים ועד שנות השישים המוקדמות, נהגה לפקוד את אתר הנופש קבוצה של גברים הטרוסקסואלים, רבים מהם נשואים ובעלי משפחות, אשר בילו את סופי השבוע בקאסה סוזנה כשהם לבושים בבגדי נשים. למרות שהם שמרו את פעילותם תחת מעטה של ​​סודיות, נראה כי הם שמחו לתעד את זמנם שם, אולי בגלל שהצילומים הפכו את הניסיון שלהם מוחשי ואמיתי באופן ברור.

 קרוס דרסינג בשנות ה-60 (צילום: קאסה סוזנה)
קרוס דרסינג בשנות ה-50 | צילום: קאסה סוזנה

אוסף התמונות נמצא בשוק הפשפשים בניו יורק על ידי האספנים רוברט סוופ ומישל הרסט. בזמן שביקרו בשוק בחיפוש אחר רהיטים עתיקים, הם נתקלו בקופסה ובה התמונות והחליטו לרכוש אותה. "הרגשנו שמדובר באוסף מאוד אישי ואינטימי, שאף אחד חוץ מהמצולמים לא היה אמור לראות", אמר סוופ.

מאז גילויין שימשו התמונות השראה לספר ולמחזה בברודווי בשם קאסה ולנטינה. וכעת הן מוצגות בגלרייה רייט לקראת מכירה פומבית של האוסף שהתקיימה בסוף השבוע.

הריאליסטיות של התמונות מעניקה להן גוון קל של תמימות, הן רחוקות מלהיחשב מיניות או שובבות ונוטות יותר לכיוון מתוקות וביתיות.

"העובדה שהן לא מיניות היא חלק גדול מהעניין", אומר סוופ. "זה מצביע על משהו יותר מסתורי וחשוב שהתמונות האלה מעבירות. הציבור בשנות ה-60 לא היה רואה את התמונות הללו, הן מעולם לא היו אמורות להיות חשופות למי שמחוץ לקבוצה. אבל הציבור של שנת 2014 פתוח יותר ללמוד ולחקור כל מיני זהויות שונות. תופעה של זהות מגדרית היא רלוונטית היום כפי שהיה תמיד, והדיון בה יותר גלוי".

מסקרן לשער מי היו האנשים האלה? היכן הם היום? האם הם ידעו מה יקרה לתמונות הללו ולמה הם לא שמרו אותן? מה קרה לקהילה הזו? האם הם שומרים על קשר? האם הם תוהים לגבי זה במשך עשרות השנים?

האוצרים החליטו לשמור על התמונות יחד ולא למכור אותן בנפרד, למרות הקושי במכירת אוסף גדול כל כך. ההחלטה נבעה מהרצון שהצפייה בתמונות תעשה בקונטקסט הנכון ושהעולם המתועד בצילומים ישמר במידה מסוימת בשלמותו.

 קרוס דרסינג בשנות ה-60 (צילום: קאסה סוזנה)
קרוס דרסינג בשנות ה-50 | צילום: קאסה סוזנה
 קרוס דרסינג בשנות ה-60 (צילום: קאסה סוזנה)
קרוס דרסינג בשנות ה-50 | צילום: קאסה סוזנה
 קרוס דרסינג בשנות ה-60 (צילום: קאסה סוזנה)
קרוס דרסינג בשנות ה-50 | צילום: קאסה סוזנה

 קרוס דרסינג בשנות ה-60 (צילום: קאסה סוזנה)
קרוס דרסינג בשנות ה-50 | צילום: קאסה סוזנה

סרטון על האוסף:

Casa Susanna from Wright on Vimeo.