בשנת 1882 יצא לאור הספר הקומי Vice Versa: A Lesson to Fathers - או בתרגום חופשי "היפוכו של דבר: שיעור לאבות". עלילת הספר התרחשה בלונדון הוויקטוריאנית ותיארה את סיפורם של אב ובן שנתקלים באבן הודית מכושפת שגורמת להם להחליף את גופם, כך שהם נאלצים כל אחד לחיות את חייו של השני, ובזמן הזה הם לומדים להעריך ולהבין זה את זה יותר.

אם העלילה נשמעת לכם מוכרת, סימן שכנראה ראיתם את אחד העיבודים הקולנועיים לסיפור זה, שמקורם למעשה בספר אחר - "פריקי פריידיי" ("שישי הפוך") שיצא בשנת 1972 והיווה עיבוד מודרני לספר המקורי, רק ששם במקום אב ובן היה מדובר באם ובת. הגרסה הזו זכתה לאינסוף עיבודים קולנועיים, כשהראשון יצא ב-1976, ואז שוב ב-1995, 2003 ו-2018.

"פריקי" הוא למעשה עיבוד נוסף לאותו סיפור. אז נכון, זה נעשה כבר לא מעט פעמים ואין באמת סיבה לעשות עוד ממה שכבר נעשה - אלא אם עושים את זה אחרת ומרעננים את הקונספט, וזה בדיוק מה ש"פריקי" עושה. הפעם יש טוויסט כפול: הקומדיה הופכת לקומדיית אימה - והחלפת הגופים היא לא בין אם לבתה, אלא בין נערה בתיכון ורוצח סדרתי חסר רחמים. ההחלפה הזו נותנת לפריקי לא רק קרקע פורייה להומור, אלא גם מוסיפה לו רובד שמאפשר לדבר על זהות מגדרית מבלי לדבר על זהות מגדרית. וככה בדיוק "פריקי" מתגלה כסרט שלא ידענו שהיינו צריכים. 

העלילה מתמקדת במילי (קת'רין ניוטון), נערה תמימה שסובלת מהצקות מצד חבריה לכיתה ואף מצד אחד המורים בתיכון שבו היא לומדת. לילה גורלי אחד תוקף אותה רוצח סדרתי אכזרי המכונה "הקצב מבליספילד" (וינס ווהאן) שידוע כאגדה אורבנית בעיירה, ועל פי הסיפורים רוצח ללא מצפון נערות ונערים. "הקצב" דוקר את מילי בפגיון מסתורי שגורם לפצע להופיע גם בגופו. בבוקר למחרת מילי מתעוררת בגופו של הרוצח והוא מתעורר בגופה של מילי, ומהר מאוד מתברר כי יש לה 24 שעות למצוא את הפגיון ולבטל את ההחלפה - לפני שהיא תישאר לנצח בגופו.

בהתאם לעלילת הסרט, אחד הנושאים המרכזיים שבו הוא היפוך תפקידים מגדריים, וניתן להבחין בכך לא רק בדמויות הראשיות. כבר בתחילתו אנחנו רואים זוג צעיר מקיים יחסי מין; הבחורה מגיעה לפורקן מיני ועוצרת את האקט לפני שהבחור מספיק בעצמו להגיע לאורגזמה. אין לה סבלנות אליו, היא לא מתחשבת בו ומשאירה אותו לא מסופק. זה למעשה ההפך ממה שאנחנו רגילים לראות על המסך.

היפוך מגדרי נוסף נעשה בדמותה של אחותה של מילי, שוטרת במקצועה. כמעט בכל סרטי האימה יש דמות של שוטר או שריף - שהוא כמעט תמיד אח או אבא של אחת הדמויות, ודוגמה קלאסית לכך היא דמותו של דיואי בסדרת סרטי "צעקה". רק לעתים נדירות, כמו בסרט המדובר, נראה בנעליים האלו אישה.

פריקי  (צילום: מתוך יוטיוב)
צילום: מתוך יוטיוב

החתירה תחת המוסכמה הזו מציבה בפני הצופה שאלות בנוגע לתפקידים מגדריים ולמכלול הציפיות, האמונות והמוסכמות בהקשר להתנהגות המוגדרת על ידי החברה כתואמת לנשים ולגברים. היפוך הגופים בין מילי לרוצח מציג בפני הצופה מצב שבו הדמויות הראשיות חוות חוסר התאמה בין זהותן המגדרית לבין המין הביולוגי שלהן, בדומה למה שטרנסג'נדרים חווים. כך מצליח "פריקי" לדבר על נושאים להט"בים שונים, מבלי לדבר עליהם באופן מפורש. כשחושבים על זה, איזו דרך טובה יותר להראות איך זה מרגיש להיות תקוע בגוף שלא מתאים לזהות המגדרית שלך, אם לא דרך סיפור שבו רוצח בגיל העמידה תקוע בגופה של נערה - ולהיפך?

הצופים למעשה מקבלים שיעור בזהות מגדרית ארוז בתוך קומדיית אימה לכאורה קלילה ו"מטופשת". רק שהתחכום של "פריקי" נמצא מתחת לפני השטח, בסאבטקסט שלעתים עולה גם אל הטקסט. באחת הסצנות היותר משעשעות בסרט, מילי, בגופו של הרוצח, מתפנה בשירותי הגברים, בזמן שהחבר הגיי שלה וחברתה הטובה מחכים לה מחוץ לתא. כשהחבר מזכיר לחברה שהיא נמצאת בשירותי הגברים, היא משיבה לו במשפט שמסכם בתוכו את הפלואידיות המגדרית של הסרט: "יש לה פין ביד ואתה מתבשם בשאנל 5, אני חושבת שאנחנו מעבר לתגיות".

פריקי  (צילום: מתוך יוטיוב)
צילום: מתוך יוטיוב
 

פריקי  (צילום: מתוך יוטיוב)
צילום: מתוך יוטיוב

אך סצנת המפתח המשמעותית ביותר שאולי מסכמת בתוכה את כל הנושא בצורה הטובה ביותר הוא הרגע הבלתי נשכח שבו מילי מתנשקת עם מושא אהבתה, חבר לכיתה שהייתה דלוקה עליו מאז ומתמיד. לאחר שהוא מתוודה על אהבתו כלפיה הוא יוזם נשיקה, על אף שהיא נמצאת בגוף של הרוצח. כשהיא מזהירה אותו שהוא עומד "לנשק גבר בגיל העמידה עם שיניים צהובות" - הוא משיב לה "את עדיין מילי בעיניי". מעניין לציין כי התסריטאי ובמאי הסרט כריסטופר לנדון הוא הומו מחוץ לארון, שעסק בעבר בנושאים להט"בים בתסריטים קודמים שלו, כך שעל אף שאין לדעת מה הייתה כוונת המשורר, ייתכן שהם שם לא במקרה.

"פריקי" משלב באריזה אחת אימה, הומור והמון לב, ועל הדרך גם מציף נושאים שעדיין נחשבים בגדר טאבו ומנגיש אותם לקהל הרחב - ואם הספר המקורי היה שיעור לאבות, הרי ש"פריקי" הצליח לשדרג את הסיפור הישן לשיעור על זהות מגדרית, מבלי להיקלע למחוזות דידקטיים מדי ומבלי לשכוח לרגע שהוא קומדיית אימה סופר מבדרת.

"פריקי" זמין לצפייה בשירות ה-VOD של yes.