המנצחים והמפסידים: כמדי שישה חודשים, חברת קנטאר מדיה מפרסמת הבוקר (ב') את תוצאות סקר TGI למחצית הראשונה לשנת 2023 - ובו נתונים חדשים על רמת החשיפה לעיתונות הכתובה ולרדיו בישראל. בין המספרים בולטת הצניחה של תחנת 103fm בהשוואה לחצי השנה הקודמת, כשהיא אף מפסידה את הבכורה בגזרת הרדיו האזורי ל-eco99fm. בגזרת הרדיו הארצי, נרשמת עלייה גם לתחנות הרדיו של "כאן" וגם לגלי צה"ל וגלגלצ.

בפילוח לפי תחנות, השוואת נתוני החשיפה ב-12 החודשים האחרונים לאלה ב-12 החודשים שקדמו להם נשארת ברובה בטווח הטעות הסטטיסטית. אף על פי כן, מספר תחנות הצליחו לרשום עליות מובהקות בנתוני החשיפה שלהן: רדיו גלי ישראל (מ-3.7% ל-5.9%), רדיו חיפה (מ-2% ל-4.1%), רדיו לב המדינה (מ-5.3% ל-7.1%), רדיו תל אביב (מ-2.8% ל-4.3%) ורדיו צפון (מ-1.2% ל-2.8%). תחנת גלגלצ שומרת על מעמדה בתור תחנת הרדיו הפופולרית בישראל, עם חשיפה של 26.2% (ירידה של 0.6% מהשנה שלפני כן, אך עם התחזקות במדידה החצי-שנתית), כשאחריה כאן רשת ב' (21.1%) וגלי צה"ל (20%). 

מסיבת הסיום של טל ואביעד
הסקר האחרון. אביעד קיסוס וטל ברמן בתוכניתם האחרונה

במקביל, הסקר משווה גם בין התוצאות במחצית הראשונה של 2023 (ינואר-יוני) לבין אלה במחצית השנייה של השנה שעברה (יולי-דצמבר). שם בולטת ירידה משמעותית בנתוני החשיפה של תחנת 103fm - התחנה בניהולו של אור צלקובניק, המנכ"ל הנכנס של חדשות 13. התחנה, שבין מגישיה הבולטים נמנים בן כספית, ינון מגל וחיים לוינסון, איבדה כשליש מכוחה וירדה מחשיפה של 13.1% במחצית השנייה של 2022 ל-9.1% במחצית הראשונה של 2023. עם הנתונים הללו, התחנה מאבדת את תואר התחנה האזורית עם החשיפה הגדולה ביותר, כשאת הבכורה תופסת eco99fm עם חשיפה של 9.9%. ההישג של התחנה מגיע דווקא בצל ירידה מינורית בנתוני החשיפה שלה, וכן בצל ירידת תוכנית הבוקר הפופולרית של טל ברמן ואביעד קיסוס אחרי יותר משני עשורים. 


להורדת נתוני הסקר המלאים


במדידה שנתית, של יולי 2022 עד יוני 2023 לעומת יולי 2021 עד יוני 2022, שיעור ההאזנה הכללי לרדיו ביום חול ממוצע ירד מ-65.1% ל-62.1%. עוד במונחים שנתיים, תחנות "כאן" רשמו עלייה שאינה מובהקת בשיעור האזנה הכולל ל-36.6% בהשוואה ל-36.3% בתקופה הקודמת. תחנות גל"צ (גלי צה"ל וגלגלצ) רשמו ירידה מובהקת ל-36.1% ביולי 2022 עד יוני 2023 בהשוואה ל-38.0% בתקופה קודמת (יולי 2021 עד יוני 2022). התחנות האזוריות המשווקות על ידי שפ"א שמרו על שיעורי ההאזנה זהה של 28.9%. התחנות האזוריות המשווקות על ידי אס מדיה רשמו עלייה מ-10.9% ביולי 2021 עד יוני 2022 ל-13.7% ביולי 2022 עד יוני 2023. 

אור צלקובניק, גל"צ, גלי צה"ל (צילום: עדי לם)
מהרדיו לטלוויזיה. מנכ"ל חדשות 13 אור צלקובניק, לשעבר מנכ"ל 103fm | צילום: עדי לם

במונחים חצי-שנתיים, של ינואר עד יוני 2023 לעומת המחצית השנייה של 2022, נרשמת עלייה בשיעור ההאזנה לתחנות "כאן"; תחנות גלי צה"ל רשמו עלייה (שאינה מובהקת); התחנות האזוריות המשווקות על ידי שפ"א רשמו ירידה בשיעורי ההאזנה מ-30.6% ביולי עד דצמבר 2022 ל-27.2% בינואר עד יוני 2023.

מנכ"ל תאגיד השידור הישראלי גולן יוכפז מסר בתגובה לנתונים: "דווקא בימים של ניסיון לפגוע בתחנות הרדיו של תאגיד השידור הישראלי – סקר TGI מצביע חד משמעית - תחנות התאגיד הן החזקות והפופולריות בישראל, הן בשידורי החדשות והאקטואליה והן בשידורי המוסיקה והתרבות עם קרוב לשני מיליון מאזינות ומאזינים. זו הזדמנות להודות לעובדות ועובדי התאגיד – התוצאות הללו בזכותכם".

בגזרת העיתונות הכתובה, שם נמשכת הירידה בשיעורי החשיפה, "ישראל היום" עדיין מוביל באופן מובהק על "ידיעות אחרונות" בימי חול. ההובלה נשמרת הן במונחים שנתיים הן במונחים חצי-שנתיים - 27% במדידה שנתית לעומת שיעור חשיפה ממוצע של 22.3% של "ידיעות אחרונות", ואילו במדידה חצי-שנתית (בין ינואר ליוני 2023) "ישראל היום" חווה ירידה ל-26.2%, אך עדיין מוביל על "ידיעות אחרונות" שירד ל-21.3%. "מעריב" נחלש מאוד במדדים חצי-שנתיים בימי חול, ומאבד חצי מכוחו (ירידה משיעורי חשיפה של 5% ל-2.8%)

בעיתונות סוף השבוע מוביל "ידיעות אחרונות" במונחים שנתיים, בין יולי 2022 ליוני 2023, עם שיעור חשיפה של 27.3% לעומת 27.5% בתקופה הקודמת (יולי 2021 עד יוני 2022 ) – ירידה שאינה מובהקת סטטיסטית. שיעור החשיפה של "ישראל היום" בסופי השבוע בין יולי 2022 ליוני 2023 הינו 26.7% בהשוואה ל-30.2% בתקופה קודמת - ירידה מובהקת סטטיסטית. על אף ההתרסקות בנתוני החשיפה בימי חול, "מעריב" שומר על יציבות בסוף השבוע.