אישה מסתכלת על שעון (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
תקתוק השעון הביולוגי ייעצר? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

התקתוק שלו מלווה את החיים של כל אישה. השעון הביולוגי הוא חלק בלתי נפרד מהחיים, ונסיונות לעצור, או לכל הפחות – לעכב אותו, ולהבטיח לאישה פוריות גם בגילאים מבוגרים, מתבצעים כל הזמן.

אורח החיים המודרני, שמאפשר לנשים לבחור לדחות את תוכניות הילודה שלהן לגיל מאוחר יותר, מניב נסיונות חוזרים ונשנים להזיז לאחור את מחוגי הזמן של אותו שעון ידוע לשמצה. כעת מצהירה קבוצת מדענים אמריקאים, בניסוי שהופיע במגזין היוקרתי NATURE: הדרך לפתרון, שיאפשר לאישה פוריות לכל החיים, קרובה מתמיד.

הפקת ביציות לפי דרישה וללא תאריך תפוגה

בניגוד לגברים, שנהנים מאספקה כמעט בלתי מוגבלת של תאי זרע שייצורם מתחדש לכל אורך החיים, נשים נולדות עם מספר מוגבל של ביציות. אחרי גיל 35, מסכימים רוב הרופאים, ישנה ירידה דרמטית באיכותן, והחל מגיל 40 לרוב הנשים קשה מאוד להשיג הריון ספונטני, ללא התערבויות רפואיות שונות.

כאשר נסגר חלון ההזדמנויות של האישה, והיא חדלה לבייץ או מפיקה ביציות פגומות, עומדת בפניה האופציה להיעזר בתרומת ביצית כדי להרות – תהליך לא זול, ומורכב מבחינה נפשית. בשנים האחרונות התפתחה היכולת להקפיא ביציות לא מופרות בגיל צעיר, אולם איכות הביציות הלא מופרות לאחר ההפשרה בעייתית, ולא תמיד ניתן להפרותן וליצור עוברים.

לאחרונה הצליחו מדענים מבית החולים "מסצ'וסטס ג'נרל" שבארה"ב לבודד תאי אב – תאים "נייטרלים", שטרם יועדו לתפקידם ויכולים להפוך כמעט לכל סוג של תא בגוף, משחלות של נשים, ולהפיק מהם זקיקים - ביציות שטרם הבשילו, ללא "תאריך תפוגה".

החוקרים השתילו את הזקיקים ברקמת שחלה של אישה, שהושמה בגוף של עכברת מעבדה – והזקיקים גדלו והבשילו לביציות נורמליות לכל דבר. לדברי המדענים, התגלית מפריכה את הקביעה לפיה לאישה יש מספר מוגבל של ביציות בגוף, מכיוון שהתגלית תאפשר בעתיד לייצר ביציות לפי הזמנה, גם אחרי שהרזרבה בשחלה נגמרה.

"הניסוי הזה הוא צוהר לפיתוח של טיפולי פוריות חדשניים, ואולי אפילו לדחיית הגיל שבו תוכלנה נשים להרות", אומר ד"ר ג'ונתן טילי, ממובילי המחקר. "תאי האב הללו מסוגלים להפיק ביציות לפי דרישה, ואני מקווה שבעתיד נוכל לייצר במעבדה ביציות ללא מגבלה של גיל או תפקוד שחלתי".

"המחקר מעניק תקווה לנשים מאותגרות פריון"

אם וכאשר ייעשה שימוש בטכנולוגיה הזו, יש להביא בחשבון שעל אף היכולת לייצר ביציות צעירות, הגוף של האישה ממשיך להתבגר, וההריון נחשב להריון מבוגר, על כל הסיכונים הנלווים לו - עלייה בשיעור ההפלות, עלייה בסיכון ללקות בסוכרת וברעלת הריון ועלייה בשיעור הניתוחים הקיסריים.

בשל מגבלות חוקיות ואתיות, צוות המחקר לא ניסה להפרות את הביציות שייצר מתאי האב האנושיים, אולם כאשר הופרו ביציות של עכברות מעבדה, שהופקו מתאי אב שנלקחו משחלותיהן, נוצרו עוברים תקינים.

"המחקר הזה מעניין, ובהחלט יוצר תקוות בקרב נשים שסובלות מפגיעה בתפקוד השחלתי, בשל מחלה או גיל מבוגר", אומר פרופ' פואד עאזם, מנהל השירות לשימור פוריות ביחידה להפרייה חוץ גופית ע"ש שרה רסין במרכז הרפואי ת"א.

"השעון הביולוגי של האישה מתחיל לתקתק כבר ברחם. לעוברית בשבוע ה-20 להריון יש 7 מיליון ביציות. בלידה כבר נשארות לה רק מיליון, ובגיל ההתבגרות נשארות רק 300 או 400 אלף ביציות", מסביר ד"ר עאזם. "זה נשמע אולי הרבה, אבל בכל ביוץ האישה 'מבזבזת' הרבה יותר מביצית אחת. כדי לבייץ, אחת לחודש, האישה צריכה להקריב 800-900 ביציות, כך שעד תום תרופת הפוריות שלה, 99.9% מהמאגר של הביציות עובר תהליך של אפופטוזיס – מוות מתוכנן".

אישה זקנה מופתעת מסתכלת על בדיקת הריון (צילום: istockphoto)
אתה שומע? יש לי משהו לספר לך | צילום: istockphoto

עוד הוא מוסיף, כי טיפולים כימותרפיים או קרינתיים מאיצים עוד יותר את הירידה במאגר של הביציות, וגורמות לאישה להיות מבוגרת ביולוגית הרבה יותר מהגיל הכרונולוגי שלה.

לדברי פרופ' עאזם, המחקר הזה מאושש עבודות מהשנים האחרונות, שהוכיחו שיש בשחלות "תאי אב", אשר ניתן לנווט את התפתחותם לכיוון הרצוי. "במקרה הזה הם ניווטו את התאים להפוך לביציות, והוכיחו שיש להם פוטנציאל לייצר ביציות בנסיבות מסויימות. אפשר להגיד שהם החזירו את מחוגי השעון לאחור. צריך לזכור שהמרחק בין ניסוי לטיפול בממשות הוא ארוך, אבל זו בהחלט התפתחות חיובית ומעניינת".

האם ניתן לחזות את תום תקופת הפוריות?