אישה חובקת בטן הריונית (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
"מערכת החיסון של האם מזהה את העובר כ'גוף זר' ודוחה אותו". בקרוב החיסון? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
הפלה. די בצליל המילה הזו כדי להעביר צמרמורת של פחד בגב של כל הריונית, גם אם לפני ההריון היא טחנה פוסטינורים כמו סוכריות. הפחד לאבד את ההריון חוצה גילאים ומגזרים, ולא משנה אם זה הריון ראשון או שיש לאישה כבר אי אילו ילדים בריאים בבית – כל בשורה שיכולה למנוע מנשים את הסבל הנפשי והפיזי הכרוך בהפלה צריכה להיבחן בתשומת לב.

בשורה כזו בדיוק התפרסמה בגיליון האחרון של כתב העת היוקרתי NATURE: לפי הדיווח, מדענים עומלים על פיתוחו של חיסון, שיינתן בעתיד לנשים וימנע – או לכל הפחות, יצמצם את הסיכון – שיפילו את ההריון, או יילדו לידה מוקדמת, על כל הסיבוכים הכרוכים בה.

"ימנע ממערכת החיסון לדחות את העובר"

החוקרים התבססו על ההנחה שמכיוון שהעובר מורכב רק ב-50% מהמטען הגנטי של האם, ונושא כמובן גם את המטען של האב, ישנן נשים שגופן מזהה את העובר כפולש, גוף זר, ונלחם בו. החוקרים, מאוניברסיטת מינסוטה ומבית החולים לילדים בסינסינטי שבארה"ב, מאמינים שמצאו את המפתח למיגור התופעה – רכיב מסויים בכדוריות הדם הלבנות, הקרוי CD4 T.

לדברי החוקרים, כאשר אישה נכנסת להריון מערכת החיסון שלה מגרה את תאי ה- CD4 T. התאים האלו הם שעומדים כחומה בין מערכת החיסון של האישה, שנטייתה הטבעית היא להילחם בפולשים, ושומרים על העובר מפני אמו. לכן, מאמינים החוקרים, ייתכן כי מתן CD4 T לנשים הרות ימנע מקרים שבהם הגוף של האישה לא מייצר כלל או לא מייצר מספיק מהחומר, ויציל הריונות מאבדן.

"חיסונים רגילים, כמו חיסון פוליו למשל, מכוונים לתאים מפעילי חיסון", אמר ד"ר סינג וואי, ממובילי המחקר. "החיסון מחדיר לגוף רכיבים ארוכי טווח, שמשאירים את מערכת החיסון ערנית ו'מלמדים' אותה להילחם בפולשים מסוג מסויים. אנחנו עושים למעשה את ההפך הגמור: אנחנו חוסמים את מערכת החיסון, ומגנים על העובר".

עד עתה, נערכו ניסויים ב- CD4 T על עכברים, והחוקרים פועלים להשגת האישורים הנדרשים למעבר לניסויים בבני אדם. בינתיים, התגלה ממצא מעניין נוסף: קבלת החיסון בהריון אחד מספיקה לכל ההריונות העוקבים, מכיוון שהגוף "זוכר" את החיסון, ואף משכלל אותו, כך שבהריונות העוקבים ההגנה מפני הפלה או לידה מוקדמת גבוהה אף יותר. לדברי החוקרים, זו הסיבה ששיעורם של רבים מסיבוכי ההריון המובילים ללידות מוקדמות ולהפלות פוחת בהריונות של ולדניות, כלומר נשים שזה להן ההריון השני ומעלה.

"כיוון חיובי ומעורר תקווה"

"בכל הזהירות המתבקשת, לאור העובדה שמדובר עדיין בשלב מאוד ראשוני, אני יכול לומר שמדובר בכיוון חיובי ומעורר תקווה", אומר ד"ר עידו שולט, מנהל השירות להריון בר סיכון בקריה הרפואית רמב"ם. "הפלות הן הרבה יותר נפוצות ממה שאנשים נוטם לחשוב. בעבר ידעו על הפלה הרבה יותר מאוחר, רק כאשר ההריון כבר היה נראה לעין או מורגש באיחור משמעותי במחזור, אבל היום, כשהבדיקות הרבה יותר רגישות ומגלות הריון ממש מימין הראשונים, מגלים שיש המון הפלות.

תינוק שנולד עטוף שוכב על אימו (צילום: Dr. Heinz Linke, Istock)
"60% מההפלות נגרמות כתוצאה מבעיה גנטית" | צילום: Dr. Heinz Linke, Istock
"כשבודקים את הנפלים (העוברים שלא שרדו, רש"ז), רואים שכ-60% מהם פגומים גנטית. הגוף מזהה הריון לא תקין, הוא תוקף אותו ומפיל את העובר. ואולם, ישנן נשים, שקשה מאוד לכמת את מספרן או לתת בהן סימנים, שגופן נוטה להפיל גם עוברים בריאים.

"הפלות חוזרות מוגדרות כשלוש הפלות ברצף, אבל בארץ, בגלל שנושא הילודה כל כך משמעותי, מתחילים בירור לפעמים גם אחרי שתי הפלות רצופות. במהלך הבירור אנחנו בודקים את כל הגורמים שיכולים להביא להפלה: בעיה גנטית אצל ההורים, מומים אנטומיים ברחם, בעיות אנדוקרינולוגיות, סוכרת, קרישיות יתר ועוד. אחד הגורמים הוא באמת תקיפה של מערכת החיסון האמהית, ובעבר היה טיפול של הזרקת תאי דם לבנים של האב לגוף האם, במטרה 'לחסן' אותה מפני ההריון. בהשאלה מהעולם הצבאי, אני יכול להשוות את הטיפול שמציעים החוקרים הללו לירי של צלף מיומן, לעומת הזרקת התאים של האב, שדומים יותר לירי ארטילרי לא ממוקד. אין ספק שיש עוד עבודה על הנושא, אבל כל התפתחות כזו משמחת אותנו, ואנחנו מברכים עליה".

>> ובדיקת דם חדשה תוכל לומר עם את אכן יולדת, או ששוב מדובר באזעקת שווא