גברים רבים חוששים להביא ילדים לעולם ומכל מה שכרוך בכך, החל מהשינוי הדרסטי באורח חייהם ומהחשש שלא יוכלו לבלות יותר ולהיות חופשיים מאחריות, ועד לפחדים שהזוגיות שלהם תידחק הצידה והתינוק יהפוך למכנה המשותף היחיד שלהם עם בת זוגתם. חלק מהגברים שומרים את הפחדים לעצמם ולא משתפים את בנות הזוג שלהם, חלקם מתוודים על החששות אך לא נמנעים מהבאת ילדים לעולם, וחלקם דוחים את הקץ עד שהם מקבלים אולטימטום מהאישה. 

אסי וקרי הם זוג כזה: "אני לא יכול עם כל הלחץ הזה, אני בכלל כשיר להחזיק ילד?", מתוודה אסי ומודה שאחד הדברים שהכי מטרידים אותו זה  שהוא לא יוכל לבלות יותר בלילות. "זה פחד קיומי, אני אובססיבי לכלבה שלי אז מה יהיה כשיהיה לי ילד?", הוא מסביר את הלחץ, אבל קרי ממהרת להרגיע ולפשט, "צריך לקום בלילה, להכין בקבוקים". אסי לא השתכנע: "מה? זהו? נגמרים לי החיים?", הוא תהה, והודה שהוא גם חרד ליחסים שלו עם קרי.

עוד בנושא:

אבא מחתל (צילום: Nancy Louie, Istock)
החתלה? יש דברים הרבה יותר מפחידים | צילום: Nancy Louie, Istock

אסי כמובן לא לבד. לצד ההתרגשות הרבה לקראת הלידה הצפויה מתמודדים אבות לעתיד גם עם לא מעט פחדים. החיים המודרניים מציבים בפני הגבר חששות שהוא נאלץ להתמודד איתם, כמו הפחד מההתנהלות בחדר הלידה או החשש שלא יוכל לספק למשפחתו את כל צרכיה. הנה מספר פחדים נפוצים בקרב אבות שבדרך:

1. ביטחון כלכלי:  משמעות הלידה מבחינה כלכלית היא מעבר משתי משכורות עבור שני אנשים למשכורת אחת עבור שלושה אנשים. מדובר בנטל לא פשוט בעולם המודרני ועל הגבר, שהפך זה עתה גם לאבא, להיות חזק יותר מבעבר. 

2. חרדת ביצוע: גברים רבים מתמלאים דאגה מחשש שלא יוכלו לתפקד לאחר שהאישה שלצדם תלד. כמעט כל גבר שאשתו חצתה את השבוע ה-35 חושש שיתעלף, יקיא או יחוש ברע למראה נוזלי הגוף המופרשים בזמן הלידה. לרוב הפחדים מבוססים על ידע מוקדם מסרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה, שם כמעט תמיד מוצג הגבר כחסר אונים. דבר אחד בטוח, זה כמעט אף פעם לא באמת קורה. 

3. אולי הוא לא שלי: אבות רבים מודים בסתר שאחרי הלידה הם הוצפו במחשבות על כך שאולי הרך הנולד לא בנם הביולוגי

4. פחד מהמוות: כשאתה חלק מהתחלה של חיים, אתה לא יכול להימנע מלחשוב גם על הסוף. מחשבות על המוות האישי עלולות לצוץ בעיקר לאחר הבאת יורש לעולם. כמעט כל הורה מאמין שאם הכל יתנהל כשורה הוא ימות לפני הילד שלו. זו דרכו של העולם.

5. שינוי במרקם היחסים המשפחתי: גברים רבים חוששים שבת זוגם תאהב את התינוק יותר מאשר אותם ומפחדים שהם יידחקו הצידה. בנוסף לריחוק מהאישה, לעתים בת הזוג מאפשרת לאב לטפל ברך הנולד רק תחת פיקוחה ובמינון שהיא מחליטה עליו, או במילים אחרות - בעיית אמון. במצבים כאלו כדאי להבהיר לה בצורה עדינה שמדובר בילד משותף ושעלייך לבלות זמן במחיצת הילד לבד כדי לצבור ביטחון. 

6. אחלה תינוק אבל מה עם הסקס? בתקופת ההריון נרשמת לרוב ירידה בתדירות קיום יחסי המין בין בני הזוג, קל וחומר בחודשים שאחרי הלידה

חושש שתתעלף בלידה? שלא תסתדר עם פעולת ההחתלה, ושהקטנטן יגנוב את כל תשומת הלב של האישה? אבא'לה תהיה נינוח, זה טבעי. הנה עצות שיעזרו לך להתמודד עם בואו של הרך הנולד

"9 חודשים" – הערב (שני) ב-21:00