מזל טוב, את בהריון! יש להניח שיש לך כבר גיליון רפואי שלא יבייש את התזה שעשית באקדמיה, אך עם זאת – הריוניות רבות מתמקדות בעיקר בתינוק שגדל שם בבטן (שזה נפלא כמובן!) אבל קצת שוכחות לדאוג לעצמן על הדרך. הנה 7 דברים שימושיים שכל הריונית צריכה שיהיו לה בבית.

שליש ראשון: היכוני לתותחים הכבדים

1. פחמימות מורכבות ושלוקים

בחילות – אם חווית אותן, את יודעת כמה מטלטלות ומעצבנות הן. אם לא – זכית. ובכל זאת, נראה שבחילה היא מילה נרדפת להריון - יש הסובלות יותר ויש פחות. הבשורה הטובה היא שהבחילות לרוב נעלמות בסוף הטרימסטר הראשון. ויש גם פתרון: לדעת לאכול נכון. בדומה לצרבות שיגיעו בהמשך, מומלץ להקפיד על ארוחות קטנות, להזין את הגוף בפחמימה מורכבת על הבוקר (שעת השיא של הבחילה), להימנע ממטוגנים אבל להתאהב בשלוקים (כל קרח עם נגיעה של טעם יעשה לך פלאים).

2. שמן לסימני מתיחה

הבשורה הטובה היא שלא כל הריונית תיאלץ להתמודד עם סימני מתיחה. הבשורה הפחות טובה היא שאת לא באמת יכולה לדעת אם זה יקרה לך והסטטיסטיקה – לא לטובתך, שכן מדובר בתופעה נפוצה למדי. הסיבה להופעתם של סימני המתיחה היא פשוטה: העור שלנו אמנם גמיש, אבל בהריון הכול מתרחב והשינוי ברקמת החיבור של העור עשוי לפגוע ולייצר את אותם סימני מתיחה של העור.

הפתרון: להזין את העור באופן יומיומי על מנת לשמור על גמישותו, כך שיחזור לעצמו ללא סימנים. ישנם שלל פתרונות בשוק, אבל ההעדפה היא ללכת על שמנים במקום קרם. השמנים הצמחיים, בניגוד לקרם, יכולים לחדור לשכבות העמוקות ביותר של העור, להשתלב בתהליכים הטבעיים שלו ולהשפיע על העור ותפקודיו. שמן ההיריון של Weleda למשל, מכיל שמן שקדים, שמן נבט חיטה (העשיר בויטמין E) ושמן חוחובה השומרים על האלסטיות של העור ועל גמישותו, ותמצית ארניקה המסייעת במניעת סימני מתיחה. המוצר נבדק דרמטולוגית ונמצא יעיל בהפחתת סימני מתיחה ובשיפור האלסטיות של העור.

איך זה עובד? פשוט מעסים את האיזור הרצוי (בטן, חזה, אגן) פעמיים ביום, בתנועות מעגליות, איטיות ועדינות. לתוצאות מיטביות: התחילי בתחילת ההריון והמשיכי עד שלושה חודשים לאחר הלידה. 

שמן הריון
להזין את העור באופן יומיומי

שליש שני

3. טבליות מציצה/ מסטיק/ ארוחות קטנות

תופעה נפוצה נוספת בהריון היא הצרבת, אותה תחושת שריפה בחזה שמגיעה לרוב לאחר ארוחה. בהריון התופעה מוכרת במיוחד בסוף השליש הראשון ובמהלך השני, ומתמתנת בשלישי. הדבר קורה כתוצאה משינויים הורמונליים שמרופפים חלק משרירי מערכת העיכול, ועד לחץ מוגבר של הרחם על האיברים הפנימיים. בשני המקרים, התוצאה זהה – מיצי קיבה מתבלבלים בכיוון, עולים להם במעלה הוושט ומשאירים תחושת צריבה.

מה אפשר לעשות? תשדלי לאכול *לאט*, ארוחות קטנות, ולדאוג למוצרים זמינים בבית שיגבירו את ייצור הרוק – ככל שאת בולעת יותר נוזלים/ מסטיקים/ כדורי מציצה, את למעשה שוטפת את הוושט הצורב. בנוסף כדאי לישון בהגבהה (עייני ערך כרית הנקה) והמנעי ממזון מטוגן ושומני, שוקולד וקפה.

4. כרית הנקה (או כל כרית גדולה ומפנקת)

ככל שהבטן הולכת וגדלה, דומה שהלילות הולכים ומתקצרים. לצד אי הנוחות בשכיבה בשלל תנוחות, ישנה גם שלפוחית השתן שלא נותנת מנוח ומאלצת אותך לקום פעמים רבות לשירותים. כרית הנקה תתרום לך רבות, גם הרבה לפני שהתינוק יוצא ובאמת תתחילי להניק. הכרית המפנקת עוטפת את קימורייך ומאפשרת משחק עם התנוחות. ולא רק, הכרית גם מקלה על שלל סימפטומים בהריון – צרבת למשל (אם מגביהים איתן את הראש והחזה), בצקות (אם מרימים את הרגליים) ושפשפות (אם משתמשים בה כדי להפריד בין הרגליים).

5. גומיית שיער פשוטה

האגן מתרחב לצד הבטן הגדלה, הבצקות מציקות והתחושה היא שכלום כבר לא עולה או נראה טוב. הבשורה הטובה: אין חובה לפנות דווקא לבגדי הריון שלרוב גם עולים יותר, אבל מומלץ מאוד להתאים את הבגדים למצב החדש כדי שהבגד לא יכביד עלייך וילחץ. הפתרון שלנו: גומיה! נשמע הזוי, הא? אבל גומית שיער פשוטה תאפשר לך להמשיך עם הג'ינס הישן והטוב –  את רק צריכה להשחיל אותה עד האמצע לחור של הכפתור ואת שתי הלולאות שמתקבלות, הצמידי והשחילי דרכן את הכפתור עצמו. טייטצים יקלו עלייך במיוחד והנה עוד כמה טיפים שיעזרו לך לפתור ענייני מלתחה. ואגב, גם לקנות כמה פריטים חדשים יעשה רק טוב לנפש. ולבטן. 

6. בננות

כמה פשוט, ככה טעים. הסיבה שכדאי שתמיד תהיה לך בננה בבית היא בעקבות התכווצויות שרירים מעצבנות שעלולות לתקוף בזמן שינה. מחסור באשלגן במהלך ההריון עלול להביא אותך ליקיצות כואבות בהן השריר נתפס. הבננה עשירה באשלגן ועשויה לסייע. 

בננות בהריון
מי ידע שבננה יכולה לחולל כאלו פלאים? | צילום: none, shuttetstock

שליש שלישי

7. שמן לעיסוי פירנאום

אין הריונית שלא שמעה, אולי גם מעט הצטמררה מהמחשבה, ומרחה. הסוף ידוע מראש: תינוק יוצא לנו מהגוף ולכן כדאי לעזור לנס האלוהי הזה לקרות. כפי שאנחנו מעסות את איזור הבטן והחזה למניעת סימני מתיחה, עלינו לעזור גם לאיזור הרגיש ביותר בעזרת שימון המקום, על מנת להגמיש אותו ולהגביר את האלסטיות של העור שם למטה. שמן לעיסוי פרינאום של Weleda, שניתן להשיג ברשתות הפארם ובמגוון בתי טבע ובתי מרקחת, מכיל בנוסף על שמן שקדים גם שמן נבט חיטה (עשיר בוויטמין E), דבר התורם לגמישות אזור הפרינאום ומקטין את הסיכוי לקרע וחתך בלידה. המוצר נבדק דרמטולוגית, ולהבדיל משמן שקדים רגיל, העשוי להתאים לשימוש חיצוני בלבד, שמן לעיסוי פרינאום אושר לשימוש ספציפי באזור רגיש זה .
איך עושים? מומלץ להתחיל להשתמש בשמן החל משבוע 34 להריון ואילך. משך העיסוי כ – 5-10 דקות כל פעם, 3-4 פעמים בשבוע.

דבר נוסף שכדאי לדעת: הביאי בקבוק סגור של שמן לעיסוי פרינאום לחדר הלידה (מטעמי סטריליות). בזמן הלידה, מיילדות רבות משתמשות בשמן בשלב הלחיצות, עם מעבר התינוק/ת בתעלת הלידה. השימוש עשוי בהחלט לסייע במניעת חתכים וקרעים במהלך הלידה.