חיתולים baby-sitter (יח``צ:  יחסי ציבור )
חיתולי בייבסיטר | יח``צ: יחסי ציבור

נראה שמחאת ההורים נגד חברת "האגיס" שיצאה שלשום (ג') לדרך לא מטרידה את החברות והן ממהרות ליישר קו ולהפחית את מספר הפריטים בחבילה מבלי להוריד מחירים.

כזכור, ביום שלישי קראו הורים מקבוצת הפייסבוק "הורות בזכות" להחרים את מגבוני "האגיס" ולא לקנות מגבונים של החברה. הסיבה: בספטמבר פורסם שחברת  קימברלי קלארק תפחית את מספר המגבונים באריזות מותג "האגיס" מ-72 מגבונים ל-64 מגבונים באריזה בלי להוריד מחירים לצד הפחתה של כמות החיתולים באריזות "האגיס" ואת אורך נייר הטואלט שהיא מייצרת בגלל ה"אינפלציה המשמעותית במחירי הסחורות".

עם זאת, קימברלי קלארק אינה החברה היחידה שמחליטה על שינוי באריזות כחלק ממלחמה להילחם בחסמים שעומדים בפני היצרנים כמו מס יבוא או ייקור הסחורות. גם חברת סימילאק הפחיתה את הכמות בפחיות סימילאק (אדוונס) מ-900 ל-700 גרם. המחיר, כמובן, לא השתנה.

כעת גם חברת "בייביסיטר" מפחיתה את מספר החיתולים באריזתו מ-38 חיתולים ל-36 חיתולים וזאת מבלי להוריד את המחיר.

כששאלה אחת הגולשות את החברה בדף הפייסבוק שלה מדוע היא מורידה את מספר החיתולים בחבילה היא נענתה כי: "הורדת הכמות מיישרת קו עם הקטגוריה, ובכל זאת אנו מבטיחים להמשיך ולהציע חיתולים מעולים במחיר משתלם ונגיש".

התגובות בקבוצת הפייסבוק לא איחרו להגיע. "'מיישרים קו=כאב לנו הלב לראות ששאר החברות חסכו עליכם אז החלטנו גם", כתבה הגולשת אביטל חלומי ותהתה: "זה בכלל חוקי המונופול הזה?".

"זאת התשובה הכי בזויה ששמעתי", כותבת לי בן חיון. " בואי נכבס עוד מילים שישמעו כאילו נתנו תשובה כלשהי".

ואילו שירן ישראלי כבר שלפה את הנשק היחיד של הצרכנים: "ביזיון! תבינו שהכוח אצלינו. חרם צרכנים זה התשובה לכל אותן חברות שחושבות שהן יכולות לעבוד עלינו".

מבייביסטר נמסר בתגובה: "בייביסיטר כמותג שומר על הקו המנחה אותו מאז השקתו הראשונית וממשיך להעניק להורים תמורה מצוינת למחיר. החיתול החדש והמשופר, נמצא על פי בדיקת מעבדה בלתי תלויה כחיתול בעל ספיגה מצויינת ואף גבוהה מהאגיס מוביל השוק.

"כמות החיתולים באריזות החדשות מיישרת קו עם המתחרים בקטגוריה ועדיין מבחינת המחיר, בייביסיטר נותר מהמותגים המשתלמים בשוק".

שהצרכנים לא ירגישו

תופעת התכווצות המוצרים ללא שינוי במחירים אינה תופעה חדשה. זו השיטה של חברות לשפר או לשמור על הרווח מבלי לעלות מחירים מחשש מתגובות צרכנים. צמצום משקל האריזה או מספר הפריטים במוצרים שנמכרו וזאת מבלי לשנות את המחיר היא הדרך המועדפת על החברות שמקוות שהצרכנים לא ירגישו שהמחיר עלה בפועל.

יש לשים לב לכל שינוי של מוצר שרכשתם, גם כזה שנמכר תחת הגדרות מפתות כמו  "אריזה חדשה" או "שינוי מתכון". הממונה על הגנת הצרכן כבר הורה ליצרנים לציין על גבי האריזה כל שינוי שחל במוצר. ההנחיה חלה הן על מוצר זהה שתכולתו הוקטנה והן על מוצר דומה במשקל שונה. יש לציין על גבי האריזה או "מכיל X אחוזים פחות" או את המשקל הקודם. כמו כן הגילוי צריך להופיע בחזית האריזה או במקום אחר אבל לא בצד האחורי או מתחתיו.

כיום הדרך הכי טובה לדעת האם חלה התייקרות במחיר המוצר הוא לחשב את המחיר ליחידת מדידה. כמו המחיר ל-100 גרם, ליחידה, ל-100 מיליליטר וכדומה. גם כאן התערבה המועצה לצרכנות ורשתות מזון קיבלו הוראה מפורשת פי סעיף 17 לחוק הגנת הצרכן להציג את המחיר ליחידת מידה או על האריזות של המוצרים או על תווית או שלט הצמודים למדף שהמוצרים מונחים עליו.