בגיל תשעה חודשים, 70-80 אחוז מהתינוקות ישנים לילה שלם, כך לפי אגודת השינה העולמית. מעודד, הא? אז יש אור בקצה המנהרה. אבל מה לעזאזל עושים עד שזה קורה? הרי בינינו, כשאנחנו מנענעים את העריסה בשתיים לפנות בוקר, טרוטי עיניים וחסרי סבלנות, לילה אחר לילה, הדבר האחרון שינחם אותנו היא הידיעה שהנה - עוד שמונה חודשים וזה נגמר.

תינוקת ישנה על הגב מחייכת
נראה כל כך פשוט, לא? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

אז יש לנו בשורות טובות: בהחלט אפשר לגרום לתינוק לישון שינה שלווה ומפנקת גם לפני כן. הסוד הוא עקביות, עקביות, עקביות. פנינו ליעל סול, יועצת שינה ומדריכת הורים. מנהלת פורום "זמן לישון", וקיבלנו 10 דרכים מוכחות שיגרמו גם לתינוק העירני ביותר לשים ראש ולעצום עיניים.

ניסית לשים חולצה ספוגה בריח שלך במיטת התינוק?

1. שקט, ישנים: סביבה שקטה, אך לא סטרילית
 
מנתקים סלולרי? שמים טלוויזיה על מיוט? אוסרים על המשפחה לצלצל באינטרקום בין שמונה לתשע בערב? תשכחו מזה. "תינוק לא זקוק לדממת אלחוט על מנת לישון", אומרת סול. "הרי העולם שלנו לא כל כך שקט ואם נרגיל ילד לשקט אז כל רחש קל יעיר אותו ויפריע לו לישון. עם זאת, ילד גם לא צריך רעש כמובן. הרעיון הוא לשמור על סביבה טבעית רמת רעש טבעית וסבירה. בצורה הזאת הוא ילמד לישון בכל מצב, ובכל מקום".

2. עיטוף הסורר: שמיכת עיטוף יכולה לעזור

אתם מניחים את התינוק במיטה וידיו עפות לכל עבר? רגליו משתוללות באוויר והוא מתקשה למצוא מנוחה? נסו שמיכת עיטוף. "כל דבר שיחזיר את התינוק לתנאים דומים לרחם יכול לעזור לו להירדם בקלות יותר", מסבירה סול. "זאת יכולה להיות שמיכת עיטוף, שינה בפוף או מנשא בד בתנוחת ערסול (רק לשים לב שלא עושים את זה יום שלם). לדברי סול, אמצעים אלו מתאימים במיוחד לתינוקות רכים עד גיל שלושה חודשים והוכחו כמועילים.

תינוק עטוף בשמיכת עיטוף
גם זו אופציה. שמיכת עיטוף | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

3. בורינג: רגע לפני שינה? לא להתחיל לשחק איתו

אין דבר מתוק יותר מתינוק אחרי אמבטיה, מנומנם קלות. השילוב של הריח, הרכות והעייפות גורמים לנו רק לרצות לנשנש אותם עוד יותר. אז אל! לדברי סול, הילדים מחפשים את תשומת הלב שלנו ואת המבט שלנו כבר מגיל צעיר מאוד ולכן הם ישתפו פעולה עם כל תשומת הלב שניתן להם. "ככל שיהיה משעמם יותר כך יהיה להם קל יותר להירדם. לכן הימנעו מקשר עין, מדיבור ועמעמו אורות. אגב, חשיכה מסוימת בבית קשורה גם להורמון השינה (מלטונין) שמופרש ברמות גבוהות יותר בחשכה, מה שמכניס אותם לשינה טובה".

4. להירדם תוך כדי קפיצה על הכדור? לא באובססיביות

מוצאים שהדרך היחידה להרדים את הפעוט היא על ידי קפיצה אינטנסיבית על כדור פיזיו? אתם לא לגמרי מופרעים. "לתינוק יהיה קל יותר להירדם ככל שיקבל תנאים טובים יותר לאלה שהיו ברחם", אומרת סול אך ממהרת לסייג: צריך לשים לב שאנחנו לא מתחילים להיות אובססיביים, כי אם נגביר תנועות ונניע בכל הזדמנות, הדבר ייצור תלות אצל התינוק, דבר שיגרום לו לדרוש את זה יותר ויותר וגם בעוצמות גבוהות יותר ויותר. החשש הוא שעם הזמן זה יפסיק לעבוד ונמצא את עצמנו מנסים לעשות שמיניות באוויר כדי להרדים את התינוק". אז מה עושים? חשוב לשים לב שהעוצמות נחלשות בהדרגה וגם כדאי מדי פעם לשים את התינוק במיטה, לשכב לידו או סתם לשבת לידו ולאפשר לו גם להירדם במקום שטוח ובלי ניעות, אבל הסוד הוא לא לפתח אובססיביות לאף שיטה. לשלב בין הניעה לרוגע.

5. אשליה: חולצה או ציפית עם ריח של אמא

אחרי שכל היום הוא מסניף אותך, אמא, ומרגיש הכי בטוח בחיקך, הטריק הוא לגרום לו להרגיש שאת צמודה אליו גם בלילה, גם כשאת במרחק סלון ממנו. איך עושים את זה? נסו להעניק לו את הריח המוכר במיטה. "תינוק זקוק לסביבה מוכרת. זאת יכולה להיות שמיכה או הציפית של הכרית שלך או כל דבר אחר שבא לכם לשים אצלו במיטה (ולא מסכן אותו). שיהיה עם הריח של אמא או למניקות: הריח של חלב האם".

לא לשכוח: טקס שינה

6. שינויים בשגרה: לא להילחם

המילה שחוזרת אצל תינוקות הכי הרבה היא שגרה, והיא אכן חשובה, אבל יש גם אבל. "זה נכון ששגרה היא אקוטית, אבל גם פה – יש לשים לב שלא להיות אובססיביים", מסבירה סול. "שגרה זה לא אומר שאנחנו פועלים בדיוק באותם השעות על האפס, אלא יותר מנהלים טקסים קבועים ומתנהלים דומה. כך למשל יכול להיות שהתינוק יתעורר יום אחד בשבע ויום אחר בשמונה, אבל השגרה תישאר אותה שגרה עם סטייה קלה של שעות. זה בסדר"

7. חופשת מחלה: להיות מודעים לרגרסיה, לחזור לאט לשגרה

ובאותה נשימה, מסבירה סול כי מותר גם מדי פעם לצאת מהשגרה. אם יש לכם תינוק בן חודשים ספורים בבית, אתם בטח יודעים שיש חריגות לא קטנות בהתחלה: מחום גבוה, פריחות, גזים ועד שיניים. מה שהופך את השגרה למצב מאוד נזיל. "הילדים צריכים אותנו יותר כשהם לא מרגישים טוב", אומרת סול. "חשוב לזכור שגם הם, כמונו, רוצים תשומת לב כשהם חולים או 'מסכנים' ולכן חשוב שנתן להם אותה. עם זאת כדאי לא לשנות בהרבה את ההתנהלות שלנו בזמן מחלה או כאב כדי לא להעצים את הרגרסיה (שכנראה תופיע באופן טבעי) ולדעת את ההשלכות שבהתנהלות השונה. להבין שלפעמים יהיה קושי גם אחרי המחלה או זמן הכאב בגלל הרגלים שיצרנו בזמן הזה. ילדים לומדים מהר מאוד ותוך יומיים הם יכולים ללמוד התנהלות חדשה והרגלים חדשים. חשוב לזכור את זה ולא להילחץ ולא להיגרר לתוך הרגרסיה.

8. לזהות שנייה לפני: אל תימשכו את העייפות שלהם

מכירים את העייפות הנוראית שתוקפת אתכם בדרך הביתה, במכונית, שנדמה לכם שעוד שנייה ואתם נרדמים, אלא שאז אתם מגיעים הביתה ועירנות מפתיעה משתלטת עליכם? גם אצל תינוקות קורה דבר מוזר. אם נפספס את העיתוי הנכון, עייף ככל שיהיה – התינוק יתקשה לישון. "הסוד הוא להשכיב את התינוק לישון בהתאם לסימני העייפות שהוא מראה. לא להשכיב בעייפות יתר, ולא למשוך ילד. אם רואים סימני עייפות, חשוב להשכיב לישון. עייפות יתר פוגעת באיכות השינה וגם באורך שלה ולכן חשוב מאוד לשים לב לסימני העייפות".

תינוקת במיטה מרימה ראש
ואם גם זה לא עוזר, זכרו: 8 חודשים וזה עובר | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

9. האכלת חלום: עזרה נקודתית בלבד

האכלת חלום היא שיטה שנויה במחלוקת. הרעיון הוא להעניק לתינוק ארוחת לילה תוך כדי שינה, ובכך למנוע התעוררות ספונטנית בלילה. לדברי סול, מדובר בשיטה בעייתית. "האכלה כזאת תעזור נקודתית בלילות הראשונים אך עם הזמן היא יוצרת תלות וגם שמה את ההורה לפני הילד (אני מאכילה כי לי זה נח ולא כי הילד קם ודרש). היא עלולה ליצור הקשר בין אוכל לשינה ולימים - דרישה גדולה יותר ויותר לתלות, מה שבהמשך יביא להמון התעוררויות בלילה ולקושי מאוד גדול. הדבר כן עוזר לחלק מהאמהות אבל לרובן או לפחות לחלק גדול מהן זה לא עוזר וגם משפיע לרעה".

10. גם ביום, גם בלילה: טקס שינה

ילד בסביבה מוכרת ירגיש בטוח ונוח. אחד מהגורמים לסביבה מוכרת הוא טקסים שחוזרים על עצמם. סול ממליצה לערוך טקס שינה גם בשעות היום וגם בשנת הלילה. "כדי שהילדים יידעו למה לצפות, מומלץ לחזור על טקס קבוע מדי יום: זה יכול להיות סיפור (מתחלף)/שיר (מתחלף)/ לומר לילה טוב לתמונות/לרהיטים/לדלת או כל הרגל שתבחרו, רק שיחזר על עצמו בכל השכבה. עקביות, כבר אמרנו?

וכמה שעות תינוק אמור לישון ביום? תכירו את המספרים הרשמיים