את הלידה הזאת מורן מלול לא תישכח לעולם: בשבוע 29 הגיעה לחדר מיון יולדות במרכז הרפואי הלל יפה כתוצאה מדימום. במהלך ביקורה החל הדימום להחמיר. היא איבדה כמויות עצומות של דם והוכנסה לניתוח קיסרי בהול, כאשר היא במצב קריטי. לניתוח הוזעק צוות רפואי בכיר המורכב מגינקולוגים, אורולוגים ומרדימים, שנלחמו על חייה. התינוקת חולצה בהצלחה ומורן טופלה בכ-90 מנות דם ומוצריו. לאחר טיפול מאסיבי במחלקת טיפול נמרץ, התאוששה והועברה למחלקת יולדות. התינוקת עודנה מאושפזת בפגייה.

מלול, בת 36 מפרדס חנה כרכור, הגיעה לחדר מיון יולדות במרכז הרפואי הלל יפה עם דימום, והוחלט להשאירה לאשפוז לצורך השגחה. כאשר קמה ממיטתה, הבחינה בדימום מוגבר שלא פסק והזעיקה את האחיות. גילה פנחס ותיקי חן, מיילדות ותיקות ב"הלל יפה", הבחינו מיד כי מצבה של מורן חמור וקראו בדחיפות לצוות הרופאים. מורן עברה שני הריונות קודמים שהסתיימו בניתוחים קיסריים, ובהריון זה אובחנה עם שליית פתח נעוצה, שלייה אשר חוסמת את הרחם בעודה נמצאת בחלקו התחתון. השילייה של מורן הייתה גם מושרשת בדופן הרחם, ולא ניתנת להפרדה. מצב זה נדיר וכרוך בסיכון גבוה שכן הוא יכול לגרום לדימום ניכר ולמצב מסכן חיים.

מורן הובהלה בדחיפות לניתוח קיסרי חירום. לניתוח הוזעק צוות רופאים בכיר שכלל גינקולוגים, אורולוגים ומרדימים בהובלתו של מנהל מחלקת נשים והגינקו-אונקולוגיה, ד"ר אילן ברוכים. בהמשך הגיע לניתוח גם מנהל אגף נשים ויולדות, פרופ' מוטי חלק. במהלך הניתוח אבחנו הרופאים כי השלייה חדרה לדופן הרחם והגיעה גם לדופן שלפוחית השתן, דבר שחייב כריתה של הרחם וצוואר הרחם. מורן הייתה במצב של הלם לאחר שאיבדה כמויות עצומות של דם, והועברה למחלקת טיפול נמרץ. לאחר כשלושה ימים התאוששה ועברה למחלקת יולדות.

פרופ' מוטי חלק מנהל אגף נשים ויולדות בבית החולים הלל יפה (צילום: באדיבות בית החולים הלל יפה,  יח"צ)
צילום: באדיבות בית החולים הלל יפה, יח"צ

"הייתי במצב בין חיים למוות,״ מספרת מורן. ״כאשר הדימום הלך והחמיר, נורא חששתי להיכנס לחדר הניתוח. גילה ותיקי המיילדות הן פשוט מלאכיות. הן היו לצדי והרגיעו אותי. אין מילים בפי כדי להודות לצוות הרפואי המסור שהציל את חיי. אני אסירת תודה לכולם על הטיפול והדאגה". "מדובר במקרה נדיר מאוד שבשבוע די מוקדם להריון מתפתח דימום כה מאסיבי שהביא את היולדת למצב מסכן חיים,״ מודה מנהל אגף נשים ויולדות, פרופ' מוטי חלק. ״מורן הייתה במצב קריטי. היא איבדה המון דם. נאלצנו להרדים ולהנשים אותה ולאחר חילוץ היילוד, הועברה מורן להמשך טיפול במחלקת טיפול נמרץ. אני שמח שהצלחנו להציל אותה והיא ותינוקה חשים בטוב".

מהי שילייה נעוצה?

שלייה נעוצה הינה מצב בו השלייה משתרשת לדופן הרחם ובפרט לשכבת השריר של הרחם. באופן תקין, השלייה נבנית על דופן הרחם ונצמדת לאורכו למשך כל ההיריון כאשר תפקידה הוא להעביר חומרי מזון וחמצן מהאם לעובר ולקלוט את חומרי הפסולת והפחמן הדו חמצני מהעובר לאם. השלייה כאמור, צריכה להיות מחוברת לרחם למשך כל ההיריון. במצבים לא תקינים תיתכן היפרדות מוקדמת של השלייה כאשר על פי דרגת ההיפרדות ושבוע ההיריון מתקבלת החלטה על הצורך ביילוד מוקדם.

"תהליך הלידה מורכב משלושה שלבים: בשלב הראשון יש פתיחה מלאה של צוואר הרחם,״ מסביר פרופ׳ חלק. ״בשלב השני יציאה של העובר ובשלב השלישי השלייה נפרדת באופן ספונטני מדופן הרחם ויוצאת החוצה. ההיפרדות השלמה הזו מאפשרת לרחם להתכווץ ולחסום את כלי הדם שנשארים פתוחים אשר חיברו בין האם לעובר במשך ההיריון. חסימה זו של כלי הדם מתרחשת בעקבות התכווצות הדופן השרירית של הרחם ומביאה לעצירת הדימום. במידה שהשלייה או חלקים ממנה נשארים נעוצים בדופן הרחם ואינם נפרדים לאחר יציאת העובר, הם מפריעים לתהליך התכווצות הרחם ולכן עלולים לגרום לדימום מסיבי.״

הריון, לידה, רופאים (אילוסטרציה: Nutlegal Photographer, shutterstock)
כשהשלייה משתרשת לדופן הרחם ובפרט לשכבת השריר של הרחם | אילוסטרציה: Nutlegal Photographer, shutterstock

איך מאבחנים שילייה נעוצה?

"ברוב המקרים החשד הראשוני הוא קליני כאשר האישה מאובחנת עם שליית פתח ו/או ניתוחים קיסריים קודמים,״ אומר פרופ׳ חלק. ״האבחנה הסופית לשלייה נעוצה נעשית בזמן הלידה או הניתוח הקיסרי כאשר רואים כי השלייה אינה מתנתקת באופן עצמאי. אמצעי נוסף לאבחון הוא בדיקת MRI. במהלך ההיריון אין טיפול מיוחד באשר לשלייה נעוצה. עם זאת, במידה שמופיע דימום יש להגיע לבית החולים במהירות. הרופא אמור לאבחן במדויק את המצב, לבדוק את האופציה לשימור הרחם ולתכנן את הניתוח הקיסרי בצורה טובה, כלומר לקבוע מראש היכן ללדת, לוודא שיש צוות מיומן וזמין שמתמחה בכריתת רחם, להכין לניתוח מנות דם ומוצריו.

"במידה שהאישה אינה מתכננת היריון נוסף ובניתוח הקיסרי מאשרים שאכן מדובר בשילייה נעוצה, ממשיכים לכריתת רחם, ואם האישה מעוניינת בשימור הרחם, יש לערב רדיולוגיה פולשנית בכדי להפחית משמעותית את הדימום מהרחם.״

אחוז הלידות שמאובחנות עם שלייה נעוצה עומד על כחצי אחוז מסך כל הלידות, אלא שבשנים האחרונות, עם העלייה בכמות הניתוחים הקיסריים, שכיחות הלידות המאובחנות עם שלייה נעוצה הולכת וגדלה. אישה שעברה ניתוחים קיסריים קודמים ויש לה שליית פתח בהריון הנוכחי (שלייה המכסה את פתח צוואר הרחם), יש לה סיכוי גבוה יותר לנעיצות של השלייה. אישה שעברה 4 ניתוחים קיסריים ויש לה שליית פתח בהיריון הנוכחי, לדוגמה, הסיכוי שלה לשלייה נעוצה מגיע עד לכדי 75%. ניתוחים תוך רחמיים, הידבקויות בחלל הרחם כתוצאה מגרידות, פגמים ומומים רחמיים, מעלים גם הם את הסיכוי לשלייה נעוצה.