אין תמונה
סוף טוב לסיפור שיכול היה להסתיים באסון

היפרדות שליה היא אחד הסיוטים המיילדותיים המפחידים ביותר, מצב חירום שבו עלולים האם והעובר למות בתוך שניות, אם לא יוכנסו מיד לחדר הניתוח. כאשר השליה נפרדת מדופן הרחם עלולים להיקרע כלי דם גדולים, ולסכן הן את האם והן את העובר במוות מהיר כוצאה מהדימום הכבד. בסוף השבוע האחרון ניצלו חייה של יולדת שהגיעה לבית החולים "מעייני הישועה", שהטיפול בה התחיל כבר בכניסה לחדר המיון. 

כאשר התקבל בבית החולים דיווח על אישה בשבועות האחרונים להריונה ה-11 במספר, שסובלת מדימום מאסיבי ונמצאת בדרכה לחדר המיון, החליטו אנשי הצוות לא לבזבז אפילו שנייה.  "מהרגע שהבנו כי מדובר ביולדת שעלולה להיות במצב קריטי ועד הרגע שיילדנו תינוק חיוני ובריא, שלא נפגע מתהליך היפרדות השליה, עברו דקות בודדות - וזה מה שהציל את שניהם", אמר ד"ר גיל פומפ, מנהל מיון יולדות "מעייני הישועה" שעמד בראש הצוות הרפואי שהמתין לאישה בבית החולים. "הכנו חדר ניתוח עם צוות גדול: רופאים, אחיות ומרדימים, וקלטנו אותה כבר בכניסה. תוך חמש דקות מרגע הגעתה היא כבר הייתה מורדמת בחדר הניתוח, ו-40 שניות לאחר מכן התינוק היה בחוץ. מיותר לציין שמדובר במצב חירום מסוכן ביותר, וכפסע היה בין הסיום המוצלח לאסון של ממש". 

היפרדות שליה מתרחשת בכאחוז אחד מכלל ההריונות, והיא גורם מוביל בתמותת עוברים ואמהות. חומרת ההיפרדות נעה בין היפרדות חלקית, שבהשגחה וניהול נכון של הלידה יכולה אף להסתיים בשלום בלידה רגילה, לבין היפרדות מלאה, שמחייבת הוצאה מהירה ככל האפשר של התינוק בניתוח קיסרי. הסיכון המרכזי לעובר הוא מוות תוך רחמי, כתוצאה מקטיעת אספקת הדם והחמצן לחבל הטבור שלו, והסיכון המרכזי לאם הוא מוות מאבדן דם, שכן כאשר השליה נפרדת נפגעים כלי דם מרכזיים וגדולים.

הסימן המובהק ביותר להיפרדות שליה הוא דימום חזק, אולם גם צירים חזקים כמעט ללא הפסקה ביניהם, שינויים בקצב הלב של העובר, שינויים בלחץ הדם של האם וקצב לב מואץ אצל האם. גורמי הסיכון להיפרדות שליה הם טראומה (תאונת דרכים, נפילה או חבטה בבטן), אבל גם סוכרת אמהית, יתר לחץ דם, רעלת היריון, עישון ושימוש בסמים מגבירים את הסיכון להגיע למצב מסכן החיים. 

"מיד כשהגענו לבית החולים הצוות פשוט הסתער על אשתי, והצילו אותה ואת הבן שלי. אנחנו אסירי תודה על הנס הזה", אמר לנו אביו של התינוק. בסיום הניתוח קיבלה האישה מנות דם, והיא מתאוששת היטב. בנוסף, הצליח הצוות לעצור את הדימום מבלי להידרש לכריתת הרחם - ויש לקוות שאם וכאשר תיכנס להיריון נוסף,  הוא יסתיים עם הרבה פחות אקשן. 

>> 10 דברים שלא ידעתם על השליה