ניתוח קיסרי (צילום: אימג'בנק / Thinkstock, מערכת מאקו הורים)
מוזמנת לקיסרי ידוע מראש? הנה כמה דברים שכדאי לך לעשות | צילום: אימג'בנק / Thinkstock, מערכת מאקו הורים
לפעמים הוא מגיע בהפתעה, אחרי אי אילו שעות של צירים. אבל לפעמים את יודעת ימים, שבועות ואפילו חודשים מראש שההיריון שלך יסתיים על שולחן הניתוחים. מצד אחד, ההחלמה מניתוח קיסרי מאתגרת יותר מהתאוששות אחרי לידה רגילה, אבל אם כבר נגזר עלייך להיפגש עם האזמל, הנה כמה טיפים מועילים שיעזרו לך להתכונן לניתוח הכי טוב שאפשר.

אל תמהרי לקבוע. נכון שהאופציה לסיים את הסחיבה הבלתי נגמרת הזו מפתה, אבל מכיוון שהתינוק שלך לא יקבל את זכות הבחירה מתי לצאת, תני לו לנוח עוד קצת בפנים. יש גם מחקרים שטוענים ששבוע הקסם לקיסרי הוא 39, כך שבאמת אין צורך למהר.

בקשי לקבל את האפידורל או ההרדמה הספינלית לפני שמכניסים לך את הקטטר. אף שמדובר בהליך שגרתי, שגם יולדות בלידה נרתיקית רגילה עוברות אם הן מחליטות לקבל אפידורל, עדיין מדובר בהחדרת צינורית לאזור רגיש. לא משהו שאי אפשר לשאת, אבל אם ממילא מרדימים לך את המחצית התחתונה של הגוף - למה לסבול סתם?

תתכונני להמתין. נכון, אחד היתרונות המרכזיים של ניתוח קיסרי מתוכנן הוא השליטה הכמעט מוחלטת בתזמון הניתוח - אבל עדיין, צריך להביא בחשבון את העובדה שקיסריים חירומיים קודמים לשלך, וייתכן שתיאלצי להמתין לא מעט לפני שתיכנסי לחדר הניתוח. אז למרות הצום, ולמרות המתח העצום לפגוש כבר את התינוק - קצת סבלנות. חיכית תשעה חודשים, מה זה עוד כמה שעות בשבילך.

עוד ב-9 חודשים:

>> איך מרגיש ניתוח קיסרי חירום?
>> טיפולי יופי לפני הלידה: כן או לא?

>> הנשים שעושות מניקור, גבות ובייביליס ללידה

בקשי משהו נגד בחילות. אחרי הניתוח, לא מעט קיסריות מרגישות בחילה. אם הספיקו לך ההקאות של השליש הראשון, ודאי שאת מקבלת תרופה נגד בחילות יחד עם העירוי, כדי לחסוך ממך את התחושה הלא נעימה בהמשך.

אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
יולדת מחר? זמן טוב למניקור, שעווה ויתר סידורים | צילום: רויטרס
נצלי את העובדה שהתאריך ידוע מראש. הזמיני את חבילת הלידה (אם סירבת להכניס אותה הביתה לפני הלידה), קבעי עם העוזרת, לכי לטיפול 10,000 אצל הקוסמטיקאית ואפילו הודיעי כמה שיותר מוקדם במקום העבודה שלך בדיוק מתי תצאי לחופשת לידה. אם כבר נגזר עלייך להתנתח, לפחות תיהני מהיתרונות של השליטה בלו"ז.

הקפידי להתרוקן. אחרי הניתוח, ייקח קצת זמן עד שמערכת העיכול שלך תחזור לתפקד כסדרה. לכן, כדאי שתגיעי לניתוח במעיים מרוקנים למשעי, כדי להקל על תחושת הכבדות אחריו. את יכולה לחכות עד שתגיעי לבית החולים, אבל אפשר להתחיל אפילו בבית, עם חוקן ביתי שקונים בבתי המרקחת. 

ותרי על תחתוני רשת. התחתונים החד-פעמיים, שמככבים בכל רשימת ציוד ליולדת, נוטים להיתפס בסיכות שמחזיקות את הצלקת ולא מאוד מקלים על יולדות קיסריות. את יכולה להשמיש מחדש את "תחתוני המחזור" שלך, או פשוט לרכוש תחתוני-שוק זולים שלא יהיה לך חבל לזרוק לכשיתלכלכו בימים הראשונים אחרי הלידה.

ארגני לעצמך את כל העזרה שבעולם. אוכל מבושל, עזרה עם ילדים גדולים יותר אם יש, ואפילו מישהי שרק תבוא לקפל כביסה ולשטוף כלים - אם החלמה מלידה רגילה היא אתגר לא פשוט, החלמה מקיסרי היא מסובכת ומורכבת עוד יותר, ומותר לך להיעזר בכל מי שרק מוכן להתנדב (או לקבל כסף).

אישה בהריון סובלת מחום (צילום: diego_cervo, Istock)
נסי לקום מהר. זה לא פשוט אבל מומלץ בהחלט | צילום: diego_cervo, Istock
נסי לקום כמה שיותר מהר אחרי הניתוח. ברגע שאת מקבלת אישור מהצוות הרפואי, נסי להתחיל לזוז. נכון, בהתחלה תראי כוכבים, אבל תזוזה היא הדרך המהירה ביותר להחלמה, ותקדם אותך הרבה יותר מהר לעבר ההתאוששות המיוחלת.

אל תתבאסי. גם אם חלמת על לידה טבעית, גם אם ניסית הכל כדי להימנע מהניתוח ובסוף סיימת עם צלקת - הכי חשוב שאת בריאה והתינוק בריא. והיי, (כמעט) תמיד שמורה לך הזכות לנסות VBAC (לידה נרתיקית אחרי קיסרי)!