להרגיש צירים, למהר לבית החולים עם תיק ארוז ועמוס בחיתולים, משחות, בקבוקים ומוצצים – וללדת תינוק מת. לידה שקטה, הסיוט של כל הורה, ממשיך להיות תעלומה רפואית בלתי פתורה. כעת מבקשים חוקרים מאוניברסיטת מלבורן שבאוסטרליה לסייע ולהוריד משמעותית את מספר הלידות השקטות – באמצעות בדיקת דם פשוטה.

"מות עובר בתוך הרחם הינה קטסטרופה ששכיחותה הייתה 35/1000 בשנת 1980 - וירדה ל-15/1000 בשנת 2015", אומר לנו ד"ר גיא שרים - רופא נשים, מומחה לפוריות וגינקולוגיה. לדבריו, לידה שקטה יכולה להתרחש על רקע שלושה גורמים עיקריים: גורמים אימהיים כמו מחלות כרוניות שונות עוד טרם ההריון, סיבוכי הריון ועוד; גורמים עובריים כמו בעיות כרומוזומליות או גנטיות, בעיות מבניות, זיהומים וכדו', או גורמים הקשורים לרחם ולשלייה כמו היפרדות שלייה ועוד. נוסף לכל הגורמים האלה, לצערנו, לידות שקטות מתרחשות לעתים ללא כל גורמי סיכון.

"את המצבים האלה, הבלתי צפויים, קשה עד בלתי אפשרי למנוע", אומר ד"ר שרים, "אבל הגורמים האחרים מתרחשים בהדרגה, למשל אי ספיקת שלייה הגורמת להאטה בצמיחת העובר – ובהמשך גם לירידה באספקת החמצן שלו ולבסוף גם למותו. תהליך כזה ניתן לאיתור, למעקב ואף למניעה במידה מסוימת".

בדיוק תהליכים כאלה מתכוונים החוקרים ממלבורן לאתר באמצעות בדיקת הדם. "אנחנו מנסים למצוא דרכים טובות יותר לזהות מראש תינוקות שגופם קטן ביחס למועד הלידה התקין שלהם", אמרה לאתר mamamia האוסטרלי פרופסור סוזן ווקר, אחת ממפתחות בדיקת הדם החדשה, "לתינוקות קטני גוף יש פי ארבע יותר סיכוי ללידה שקטה, ומרגש לחשוב שאם נזהה תינוקות קטנים מראש נוכל לעקוב אחריהם מקרוב וליילד אותם לפני שקורה אסון".

לדברי פרופסור ווקר, השיטות למדידת גודל התינוק המקובלת כיום הן מוגבלות למדי. במדידה שמבצעים הרופאים באמצעות אולטרסאונד מזהים רק כמחצית מהתינוקות שעומדים להגיע למועד הלידה קטני-גוף, והחוקרים ממלבורן רוצים לקבל מספרים יותר גדולים. בדיקת הדם שהם מפתחים תזהה מעין חתימה גנטית שתוכל, כנראה, לבשר על היותו של התינוק קטן – באמצעות בחינה של ערכי חמצן בשלייה במהלך ההיריון. "אימהות צריכות לקבל אינפורמציה קריטית שתגדיל את הסיכוי שלהן ללדת תינוק בריא", אומרת פרופסור ווקר.

אישה בהריון שוכבת על הגב (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
שינה על הגב בשליש האחרון של ההיריון עשויה להגדיל את הסיכויים ללידה שקטה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
ד"ר שרים מסביר איך, להבנתו, הבדיקה החדשה תעבוד: "הפיתוח החדש מתייחס למצב כזה, בו ישנה הידרדרות איטית של העובר ברחם, וכתוצאה מכך שחרור של חומרים אשר חוצים את השלייה למערכת הדם האימהית. בדיקת הדם העתידית הזו אמורה לדעת לבודד את החומרים האלה שיעידו על 'עובר במצוקה', וכתוצאה מכך לבצע מעקב אינטנסיבי ולהחליט על מועד היילוד. אין ספק שזו בשורה טובה בתחום, והבדיקה מתווספת לשאר הכלים בארסנל המעקב והטיפול".

ובעוד הפיתוח של בדיקת הדם נמצא עדיין בשלבים ראשוניים, באוניברסיטה בניו זילנד פורסם לאחרונה מחקר נוסף המאיר צד חדש בנושא הלידות השקטות. החוקרים מצאו כי שינה על הגב בשליש האחרון של ההיריון עשויה לתרום לסיכויים גדולים יותר של לידה שקטה, בעקבות הפעלת לחץ על התינוק בתנוחה הזו. אבל אל תיבהלו – החוקרים מצהירים כי המחקר שביצעו קטן ומוגבל, ועדיין מוקדם להסיק ממנו מסקנות חותכות. "נשים בהיריון צריכות לישון בתנוחה שהכי נוחה להן", ממליצים המומחים.

>>  למה אף אחד לא רוצה לדבר על לידה שקטה?