אפרת קיסוס - לידת בזק (צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי)
מיהרה להגיע לעולם. נעמי קיסוס, ברוכה הבאה | צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי
הלידה של אפרת קיסוס, אמא לשלושה מעכו, אמורה הייתה להיראות אחרת לגמרי. התינוקת הייתה במצג עכוז, והרופאים כבר הוציאו את היומן כדי לקבוע תאריך לקיסרי מתוכנן. אבל אחרי שעברה היפוך חיצוני מוצלח, היא ילדה את התינוקת באוטו, בדרך לבית החולים ותוך כדי נסיעה – הכי רחוק מחדר הניתוח שאפשר לדמיין.

"הילדה הייתה בחוץ ועטפתי אותה בחצאית שלי"

"לקראת סוף ההריון הייתי בבדיקה בבית החולים בנהריה, ואמרו לי שהתינוקת עדיין במצב עכוז. המליצו לי על קיסרי, אבל את שני ילדיי הגדולים – מעיין ואריאל – ילדתי בלידה רגילה, ומאוד לא רציתי ניתוח", סיפרה לנו אפרת ממיטת ביתה חולים, שאליו הגיעה, כאמור, לא כדי ללדת, אלא עם התינוקת בחיקה. "אחת האחיות לחשה לי שאמנם אצלם לא עושים את זה, אבל יש בתי חולים שעושים בהם היפוך חיצוני. עשינו קצת בירורים, וככה הגענו לד"ר בני שכטר, שעשה לנו את ההיפוך בשבוע 38. ההיפוך הצליח, העוברית הייתה במצג ראש, אבל בניגוד למה שאומרים, אצלי זה דווקא ממש לא זירז את הלידה. כמה שעות אחרי ההיפוך כבר נסענו הביתה, ולקח לא מעט זמן עד שילדתי.

"בשבוע 41, אחרי שבועיים של צירים לא סדירים, הלכתי להיבדק. היה עומס גדול בחדר הלידה, חיכיתי כמעט שעתיים למוניטור, ולא ממש רציתי להישאר שם. המוניטור הראה צירים לא מאוד צפופים, ובדקו לי פתיחה 3, אבל החלטתי לחתום שאני משתחררת, כי לא רציתי זירוז. הלכתי עם בעלי למסעדה, וכשחזרנו הביתה, בסביבות עשר בערב, התחלתי להרגיש צירים די חזקים – עדיין רחוקים אחד מהשני, בערך כל עשר דקות, אבל כל ציר היה מאוד עוצמתי. החלטתי לעשות אמבטיה, ובקושי הצלחתי לצאת ממנה. זה כבר היה סימן בשבילנו שצריך לנסוע לבית החולים, וברבע לחצות נכנסנו לאוטו והתחלנו לנסוע – ואחרי חמש דקות נסיעה ירדו לי המים, בכביש עוקף עכו. התחלתי להרגיש לחץ חזק, וצעקתי לבעלי, שנהג: 'זה כמו בלידה של אריאל!'. ממש הרגשתי את הראש בחוץ, ובעלי אמר לי 'עוד  לא, עוד לא', אבל עוד לפני שהספקתי להגיד לו 'אין דבר כזה עוד לא' – הילדה הייתה בחוץ. מיד עטפתי אותה בחצאית שלי, והחזקתי אותה עליי.

אפרת קיסוס - לידת בזק (צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי)
אפרת קיסוס עם ילדיה בביקור ראשון בבית החולים | צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי

"מצג עכוז הוא לא גזירה משמיים"

כשהגענו לשומר בעלי צפר לו מרחוק כדי שיפתח את השער, וביקשנו ממנו שיודיע בטלפון לחדר הלידה שאנחנו מגיעים עם תינוקת בחוץ, ושישלחו מיילדת שתפגוש אותנו בכניסה. חיכו לנו עם אלונקה, העלו אותי עליה ולקחו אותנו פנימה, כדי לנתק את חבל הטבור, לבדוק ששתינו בסדר ולשקול את הקטנה – ומתברר שהיא בכלל לא כל כך קטנה, ושקלה בלידה 3.840. כולם היו בהלם מאיתנו: הם לא רגילים לראות אישה נכנסת עם תינוק פנימה מהחנייה ולא להפך, והרופא שחתם לי על השחרור, שפגש אותי שם שוב, אמר לי שבפעם הבאה הוא לא ישחרר אותי כל כך מהר, אם ככה אני יולדת". ביום ראשון השתחררו אפרת ובתה, שזכתה לשם נעמי, מבית החולים – שתיהן בריאות ושלמות, גם אם מעט המומות.

ד"ר בני שכטר  (צילום: יוליאן קטנר, באדיבות המרכז הרפואי מאיר)
"מצג עכוז הוא לא גזרה משמיים". ד"ר בני שכטר מבצע היפוך חיצוני | צילום: יוליאן קטנר, באדיבות המרכז הרפואי מאיר
"אנחנו בהחלט יכולים ללמוד מהסיפור הזה שמצג עכוז הוא לא גזירה משמיים, ושבהרבה מקרים אפשר להפוך את התינוק וללדת בלידה רגילה", אומר ד"ר בני שכטר, שביצע את ההיפוך של נעמי הקטנה. "מדובר בפעולה שהסיכונים בה נמוכים מאוד, וודאי פחותים מהסיכונים שבניתוח קיסרי או בלידת עכוז. לקראת לידות חוזרות סיכויי ההצלחה גבוהים עוד יותר, מכיוון ששריר הרחם רפוי יותר מבהריון הראשון, ואם האישה לא סובלת מעודף משקל קיצוני, מיעוט מי שפיר או כל סיבה רפואית אחרת שמהווה התוויית נגד להיפוך, זו אופציה שכדאי בהחלט לשקול".

באשר ללידה תוך כדי נסיעה, ד"ר שכטר נלהב מעט פחות. "במיוחד בלידות חוזרות, מומלץ לא להשתהות יותר מדי בבית ,כי הלידה יכולה להתפתח מהר מאוד. גם אם קורה והלידה מתחילה במכונית, הייתי ממליץ לעצור בצד, מכיוון שהנהג לא יכול באמת להתרכז כשאישה יולדת לידו, ורצוי להתקשר למד"א, כדי שיחברו אליכם ויסייעו בלידה, או לכל הפחות יסייעו טלפונית וידריכו את הבעל או את מי שמסיע את היולדת כיצד לסייע לה ולתינוק". 

לדף הפייסבוק של ד״ר שכטר

>> "תוך 5 דקות התינוק היה עליי"
>> ילדה בת 6 יילדה את אמה בבית

>> כך תתמודדו עם לידה חטופה

הריון יפה לך: הצטרפי לעמוד הפייסבוק של תשעה חודשים