הזמן רץ מהר, והופ, עברו בדיוק 40 שנים מאז שבשלהי יולי 1978 פרצה לעולמנו התינוקת הראשונה שנוצרה בהפריית מבחנה, מחוץ לגוף. הטיפול שאז הסעיר את העולם כולו הוכרז כהצלחה אדירה, ומאות מיליונים לטשו את עיניהם לעבר תמונותיה של לואיז ג׳וי בראון הקטנה, שפרצה בבכי בריא ונתנה תיקווה להמונים. ״אני מקווה שבעוד כמה שנים, במקום שזה יהיה פלא הבריאה, הפרוצדורה הזאת תהפוך לנורמטיבית למדי,״ אמר הרופא רוברט אדוארדס אז, וצדק לגמרי.

אביה של לואיז הוא ג׳ון בראון, שהיה אז נהג משאית, ואמה היתה עקרת בית שהיתה אחת מ-280 נשים שהשתתפו במחקר הקליני החדשני, רק חמש מהן הצליחו להרות, והתינוקת היחידה שהגיעה ללידה היתה לואיז. להוריה היה חשוב מאוד לתת לה ילדות רגילה, ובמשך השנים התראיינו מספר פעמים והבהירו שוב ושוב שלא היתה פה התערבות אמיתית, ושהרופאים רק נתנו דחיפה קטנה לטבע.

A post shared by FertileGirl (@fertilegirl) on

לואיז היום נקראת מולינדר, שמו של בעלה, היא חיה בלונדון עם בן קטן משלה שנולד בהליך רגיל, אבל שמחה מאוד שארבעים שנים אחרי הולדתה, מעל 8 מיליון תינוקות נוספים ממש כמותה הגיעו לעולם. כשהיתה בת ארבע, היא משחזרת, גידלתה שנוצרה במבחנה, ואמא שלה הראתה לה לראשונה את סרטוני הוידאו השונים מתקופת ההריון והלידה. ״בעיקר הייתי נבוכה,״ היא נזכרת, ״כי רואים אותי יוצאת מתוך אמא שלי, ומשונה להבין שזאת אני,״ סיפרה השבוע לטלגרף הבריטי.

כיום אחוזי הנשים שסובלות מבעיות פריון גבוהים מאי פעם, גם בגלל העליה בגיל שבו מביאות נשים ילדים, וגם מסיבות נוספות. אי פריון אינה הסיבה היחידה להשתמש כיום בהפריות, כמובן, וכשהדיון על הריונות להט״ב ער כל כך, אי אפשר שלא לחשוב על לואיז שפרצה לכולם את הדרך. ״ההפריות נותנות לאנשים תקווה ברגעי יאוש בהם הם בטוחים שלא יהיה להם ילד משלהם,״ אומרת לואיז. ״כל כך הרבה דברים השתנו בעשורים האלה שעברו, אבל התשוקה של זוג להביא ילד נשארה.״

A post shared by kacy vanhoose (@kacyvanhoose) on

לואיז הפכה לאחד המוקדים העיקריים לדיונים בנושא IVF, כסמל המתנוסס על דגל, ויש לה מה לומר בנושא. ״הדיון האתי לגבי עד כמה המדע צריך להתערב בטבע, והדיון על בחירת עוברים מופרים מובחרים גנטית תמיד ימשך,״ היא אומרת. ״מדובר בעסק של מיליארדים, ותעשיה שמגלגלת הון, אבל הצד החיובי שלה גדול מהשלילי הטיפולים שינו גורלות של משפחות דו וחד מיניות וסייעו להמונים להפוך למשפחות. אני רוצה לומר לכל אישה שעוברת טיפולי הפריה: אל תוותרי ואל תאבדי תקווה. ולרופאים: המשיכו בעבודת הקודש שלכם.״

A post shared by InfertilityTexas (@infertilitytexas) on

A post shared by Radio-Canada Information (@radiocanadainfo) on

 >> ואולי הבעיה היא בכלל בזרע? כך תבדקו