התינוקת של סלום (צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי)
ההורים המאושרים והתינוקת הגיבורה עם מחלקת צוות בית החולים | צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי
אחרי עשר שנים של ציפייה לילד, נדמה היה לבני הזוג סלום מהכפר מכר שליד עכו שהשיגו את החלום. האם, גטאסה, הייתה כבר בת 46, וההריון הגיע ברגע האחרון, ממש לפני שאפסו הסיכויים שלה ושל בעלה, ג'מאל, להביא לעולם ילד ביולוגי משלהם. אבל בחודש נובמבר האחרון, בשבוע ה-23 בלבד, הם עמדו על פי תהום, כשגטאסה נתקפה צירים מוקדמים, הגיעה לחדר הלידה והתבשרה שההריון עומד בפני סיום. מאז עברה חצי שנה, ובשבוע שעבר הם לקחו הביתה את הנס הפרטי שלהם – תינוקת בת חצי שנה, ששרדה כנגד כל הסיכויים.  

"אין ברירה, חייבים ליילד אותך"

"חיכינו עשר שנים להריון הזה, ועברנו הרבה כדי להשיג אותו, ימים ארוכים של ציפיות ואכזבות, עד שסוף סוף קרה לנו הנס", סיפרה גטאסה ביום השחרור המיוחל מהפגייה. "בשבוע 23 התחילו לי צירים חזקים, והרופאים בחדר הלידה אמרו לי שכבר אי אפשר לעצור את הלידה, ואין ברירה אלא ליילד אותי. לא האמנו שזה מה שקורה, אבל לא הייתה ברירה אחרת, ומארי-ז'נט שלנו נולדה במשקל בלתי נתפס של 517 גרם".   

"בספרות הרפואית נקבות הנולדות בשבוע ה–23 הן בעלות סיכוי של כ–10% לשרוד, בעוד שלזכרים הסיכויים נמוכים עוד יותר", אומרת ד"ר ורד פליישר שפר, מנהלת הפגייה במרכז הרפואי נהריה, בטקס הפרידה המרגש שנערך לכבוד משפחת סלום. "פה היה מדובר בתחילתו של שבוע 23, והסברנו להורים שהמצב מורכב והסיכויים אפסיים, אך במידה ותשרוד את הימים הראשונים, תהיה לפנינו תקופה ארוכה שתלווה בעליות ומורדות רפואיים. מארי-ז'נט נאלצה לעבור כמה ניתוחים במהלך אשפוזה בפגייה שלנו, והחל מלידתה, שבה נכחו כמובן, פרט למיילדת, גם רופאי ילדים, היא לוותה על ידי צוות המחלקה ובני המשפחה המדהימים שעטפו אותה בחום ובאהבה". 

משתחררת הביתה במשקל 2.5 קילו

השבועות חלפו והפכו לחודשים, ולמרות מספר אירועים שבהם נקלעה הפעוטה לקשיים בריאותיים (האופייניים לפגים שנולדים מוקדם כל כך), היא צלחה את המשברים והעלתה אט אט במשקלה. לאור השיפור במצבה, בישר הצוות הרפואי להורים הנרגשים כי יוכלו לקחת את בתם הביתה, ובשבוע שעבר, אחרי כמעט שישה חודשים ארוכים בפגייה, הם זכו לקחת את בתם הקטנה הביתה בפעם הראשונה. מארי-ז'נט השתחררה במשקל של 2.5 ק"ג – פי חמישה ממשקל הלידה שלה. היא תזדקק, מטבע הדברים, למעקב רפואי והתפתחותי צמוד בשנים הקרובות, אבל עם סיפור נסי כמו שלה, קשה שלא להיות אופטימיים.

"עברנו תקופה קשה עד ההריון, ותקופה קשה אחרי הלידה", אומר האב, ג'מאל. "היו רגעים שהסוף נראה קרוב, אבל הצוות הנהדר, הנהלת בית החולים, הרופאים והאחיות דאגו לעודד ולתמוך בנו ברגעים הקשים. יש כאן צוות מקצועי ומסור אני מודה להם, אני מודה לאלוהים על המתנה הנפלאה שקיבלנו ואנחנו מאוד מתרגשים להשתחרר הביתה. המקרה שלנו יכול לתת תקווה לזוגות במצבנו. אל תוותרו, תאמינו - ובסוף האושר יבוא".

בשנת 2012 נולדו במרכז הרפואי לגליל המערבי נהריה 538 פגים, 10 מהם מתחת לשבוע ה- 25. בימים אלה נמצא בעיצומו פרויקט בניית האגף לבריאות האישה בעלות 190 מיליון ש"ח שיכלול בתוכו גם מחלקת פגייה חדשה ומרווחת.

>> נדיר: הרתה באופן טבעי וגילתה שהיא נושאת חמישייה 
>> תאומות ילדו באותו יום
>> תאומים שנולדו לאבות שונים

הריון יפה לך: הצטרפי לעמוד הפייסבוק של תשעה חודשים