הגוף שלך משתנה במהלך ההיריון – טוב, דה, קשה שלא לשים לב. אבל במה בעצם אנחנו מבחינות, בבטן המתנפחת? האם חשבת פעם מה קורה לך בתוך הגוף בזמן שהעובר מתפתח וגדל עוד ועוד, ותופס יותר ויותר מקום על חשבון איברים חיוניים אחרים? מה קורה ללב שלך, לכבד, למעיים? רוצה לראות?

אינפוגרפיקה מקסימה שעלתה באתר המוזיאון למדע ותעשיה של שיקאגו כובשת את הרשת ולא בכדי: מדהים לראות איך הבטן שגדלה מכווצת את נוכחותם של שאר האיברים הפנימיים, שנותנים כולם כבוד ומקום לתינוק שגדל ברחם. ביקשנו מד"ר גיא שרים - רופא נשים, מומחה לפוריות וגינקולוגיה, שילווה את האיור בקצת הסברים.

הגרסה הארוכה

הגרסה המקוצרת (עבור מי שההריון טס לה. יה רייט)

How a woman’s internal organs move when she’s pregnant

"במהלך ההיריון הרחם גדל מנפח של עד 10 מ"ל באישה לא הרה לנפח ממוצע של 5 ואפילו 20 ליטר במהלך ההיריון", הוא אומר, ומסביר שלמעשה הרחם גדל פי 500 עד 1000. גדילת הרחם דוחפת את הסרעפת למעלה, מגדילה את בית החזה ומשנה את מקומו של הלב, שנדחק שמאלה ולמעלה יותר. את מרגישה שאת מתנשמת ומתנשפת כמו לוויתן למרות שכל מה שאת עושה זה לשבת ולצפות באח הגדול? ברור. נפח הדם בהיריון עולה עד לכדי תוספת של כ-45%, והדופק במנוחה עולה ב-10 פעימות לדקה.

אם את משתינה כל חמש דקות, עכשיו תביני למה. "הלחץ של הרחם מקטין את נפח שלפוחית השתן ומאריך את השופכה, והתוצאה היא איבוד שתן לא רצוני", אומר ד"ר שרים. "לקראת סוף ההריון ראש העובר מפריע להשתנה והשלפוחית נעשית בצקתית".

ומה עם הקיבה, האם גם היא קטנה? ד"ר שרים מסביר כי הרחם הגדל משנה מן הסתם גם את מיקומם של הקיבה ושל המעיים, אבל הפינוי הקיבתי ויכולת הספיגה של מערכת העיכול לא משתנים במהלך ההריון. התוספתן עשוי לנוע למעלה וימינה. "גם מערכת השלד משתנה. הקשת של עמוד השדרה מתעמקת בעקבות משקל הרחם המושך קדימה, ומפרקי האגן נהיים בעלי תנועתיות מוגברת. השינויים האלו בפרקים עשויים לגרום לכאבי גב תחתון". 

>> לפני ואחרי: מה עובר על הציצים שלך בהריון?