בנה של רוני יחזקאל
בנה של רוני ברנהיימר. לא באמת שקית דוריטוס

"הבן שלי נראה כמו חטיף בשקית דוריטוס", אומרת רוני ברנהיימר בת הארבעים ושתיים שילדה אתמול בקופת חולים בפתח תקווה.

בניגוד לרבים, ברנהיימר לא קיוותה ללדת ב-2.2.22. תאריך הלידה שלה היה בעוד מספר שבועות. אלא שלבנה אצה הדרך. במהלך מה שנראה היה כביקור שגרתי של רוני במרכז לבריאות האישה של כללית בפתח תקוה, זיהה אצלה הרופא כי היא נמצאת בפתיחה מלאה לקראת לידה. תוך שתיים עשרה דקות הגיח התינוק לאוויר העולם, לשמחתם של האב ההמום וצוות המרפאה. למקרה שתהיתם, "שקית הדוריטוס" היא שקית ששומרת על חום גופו של התינוק.

רוני מספרת כי: "ביום שלישי בלילה, בין שלישי לרביעי, התעוררתי בשתיים וחצי בלילה. לא התקשרתי לאף אחד ואפילו לא הערתי את בעלי כי לא רציתי להפריע לו. טיילתי בבית. לקחתי את הילדים לבית הספר וזה נעלם. בבוקר סיפרתי לבעלי את מה שקרה בלילה והוא ביקש שאלך להיבדק אבל אמרתי לו שיהיה מיותר ללכת כעת כי אני בסדר ואלך בהמשך היום. בצהריים אספתי את הילדים ולא היה לי כוח לבשל. אמרתי להם שנלך לקנות משהו קטן לאכול, הלכתי קניתי להם פלאפל. בצהריים אפילו לקחתי את הבת שלי לחוג כדורסל ואת הבן שלי לחבר והלכתי לקופת החולים להיבדק".

לאחר שהתפנתה מעיסוקיה, ניגשה ברנהיימר לקופת החולים. "לאחר המוניטור, הרופא אמר לי שאני בחמש. לא הבנתי מה זה חמש, כי השעה הייתה קרובה לשעה חמש. חשבתי שהוא מתכוון בהתחלה לשעה.  מרוב הלחץ התבלבלתי ושאלתי את הרופא  אם הלידה תתרחש היום? הוא ענה לי זה לא קורה היום, זה קורה עכשיו".

רוני יחזקאל עם בנה
ברנהיימר עם בנה בבית החולים

בעלה של ברנהיימר ניסה להתקשר ולבדוק מה שלומה, אבל היא הייתה כבד בלידה פעילה. מד"א הודיעו שייקח להם חצי שעה להגיע למקום. "הם התלבטו מה לעשות עם האמבולנס כי מצד אחד אני נינוחה ומנגד לא רצו שאלד באוטו. תוך שניות הייתה התקדמות. במקביל כתבתי בווטסאפ למשפחות שיש התקדמות. בזמן הזה, כבר לא יכולתי לשבת, לא יכולתי לעמוד, לא יכולתי לעשות הרבה".

בזמן שבעלה מחכה במכונית להודעה אם הוא צריך להסיע אותה לבית החולים, הלידה כבר הייתה לקראת סיום. "הורדתי את המכנסיים, נשארתי עם חולצת ספורט. הרופא, עשה לי בדיקה נוספת ובעקבותיה כבר ירדו לי המים  והתינוק שלי נולד לאוויר העולם תוך רגעים ספורים במשקל 2.18".

לברנהיימר יש בבית ילדה בת 11 וחצי ובן בן שבע וחצי. "מכיוון שהילדים שלנו עם שמות שקשורים לעולם המים: ירדן ופלג בסוף החלטנו על השם שחף. כמובן שהתייעצנו עם הילדים על שם הילד והם התלבטו והציעו שמות כמו אפיק,  מפל, נהר, מטר ואשד".

האחות שירה הלר עם בנה של רוני יחזקאל
האחות שירה הלר עם בנה של ברנהיימר

"המטופלת הגיעה בשבוע 36, לפני לידה שלישית, בשל לחצים וצירים מדי פעם", מספרת מנהלת הסיעוד במרכז לבריאות האישה של כללית, שירה הלר, "היא נבדקה על ידי רופא ונמצאה בלידה (פתיחה של 5 ס"מ). הרגעתי אותה שהיא בידיים טובות, אמרתי לה שאני מיילדת בהכשרתי, יש רופא נפלא לצדי ושגם אם תכננה ללדת בבית חולים, הלידה מתרחשת כאן ועכשיו", ממשיכה הלר ומספרת על הדרמה הקלה בלידה: התינוק נולד עם חבל טבור כרוך שלוש פעמים על הצוואר. "תוך כדי כל התהליך הגיע הבעל, שהיה בקרבת מקום והספיק להגיע לרגע הלידה, הגיעו גם מד"א, ולאחר הלידה היולדת פונתה לבית חולים תוך כדי מחיאות כפיים של עובדי המרפאה ומטופלים שהיו בחוץ".

עבור הלר, בעברה מיילדת בבית חולים, מדובר בלידה שנייה שהיא מבצעת בתוך המרפאה, ובסך הכל אירעו במרכז לבריאות האישה של כללית בפתח תקוה שלוש לידות בזק בשלוש השנים האחרונות. "זו הייתה חוויה מדהימה שמיד החזירה אותי לתחושת האדרנלין של חדר לידה. אני מאמינה שלכל מיילדת שעזבה חדר לידה יש געגוע לתחושה הזו לפעמים".

"היא נכנסה לחדר די נינוחה, ובהתחלה לא היה נראה כאילו היא כורעת ללדת", מספר הרופא המתמחה, ד"ר אוהד חורי. "כשזיהינו שהיא בפתיחה זה תפס אותה בהפתעה, כי היא כבר ילדה בעבר ולדבריה לא הרגישה שהיא בלידה פעילה".

מה המשמעות לכך שחבל הטבור כרוך סביב הצוואר של היילוד?
"בערך ב-20% הלידות רואים חבל טבור כרוך סביב הצוואר לפחות פעם אחת. שלוש פעמים זה כבר יותר נדיר, אם כי אחרי שהתינוק יוצא לאוויר העולם זה כבר פחות רלוונטי, במקרה הזה, התינוק בכה מיד והרגיש טוב, היה לו צבע תקין ואפילו נתתי לאבא לחתוך את חבל הטבור. מה גם שהיה קשה להבחין בכך מוקדם יותר מאחר והכל קרה כל כך מהר. במצבים מסוימים, חבל טבור הכרוך מספר פעמים סביב העובר עלול לגרום למצוקה עוברית ואף צורך בניתוח קיסרי דחוף. לשמחתנו זה לא היה המקרה הזה, שנגמר כשלאם ולתינוק שלום".