"כשהיו מגיעים אלינו תינוקות, היינו מקבלים אותם עטופים בנייר טישו, או פשוט מונחים בקערית שיש בבית החולים", כך מספרת ליאן טריני, בעלת בית לוויות בריטית, שלצערה יצא לה לקבור כמה תינוקות שנולדו בלידה שקטה. "אין בזה טיפת כבוד, וזה מה שאנחנו רוצים לספק".

תינוקות שנולדו מתים הם לרוב קטנים מדי עבור בגדי תינוקות שיש בחנויות, אז ליאן התחילה לייצר אותם בעצמה. הבגדים הקטנים שלה יפהפיים, עשויים בצורה מושלמת, בגדלים שונים ועם תשומת לב רבה לפרטים. "התחלנו עם כמה אאוטיפים, ועד היום הלבשנו כבר 3,500 תינוקות", היא סיפרה ל-BBC. "אנחנו מספקים ל-31 בתי חולים בבריטניה, וכל שבוע אנחנו מקבלים בקשות. ברגע שרואים את הקו הזה על המקל, אין הורה שלא מתחיל לחשוב על הבגדים שהתינוק ילבש, על מסיבת יום ההולדת הראשונה, הטיול בבית הספר, טקס הסיום, הרגע שבו הם יתחתנו – ההורים כבר מתכננים את העתיד. אבל כשתינוק מת, מתרסק כל מה שרציתם בשבילו, הם מאבדים שליטה על החלומות. אז כדי להעניק להם קצת שליטה, בדמות הבגדים הקטנים האלה, עוזר להם להתמודד קצת עם תהליך האבל".

ליאן הקימה גם קבוצת תמיכה וייסדה גם גן זיכרון, הכל במטרה לתת להורים האלה מעט חסד. "אני זוכרת שהרגשתי כאילו אני טובעת", מספרת אמנדה, שהבן שלה בלייק נולד מת ב-2014. "לא ידעתי מה לעשות עכשיו, לא ידעתי איך לחיות. אבל ליאן עזרה לי להיזכר איך לעשות את זה. זה נשמע כמו דבר קטן, אבל מי היה רוצה לקבור את ההורים שלו, את בן הזוג שלו, בלי בגדים? זה לא משהו שהייתם עושים", היא אומרת בדמעות.

המטרה של ליאן היא שאף תינוק לא ייקבר בלי בגדים ראויים. "זה דבר כל כך טראגי שקורה. זה לא שונה מכל מוות אחר. אין מה להתבייש בזה וזה משהו שצריך לדבר עליו", היא אומרת.

שמלת החתונה שהפכה לבגד אחרון של התינוק

אבל היא לא היחידה שהחליטה לעשות כבוד לתינוקות הללו. אישה בפנסיה בשם טס סוהולט, מגולדן ואלי בארה"ב, החליטה להפוך שמלות חתונה ישנה לבגדים ייעודיים לתינוקות שמתו ברחם. היא מכנה אותן angel gowns – שמלות מלאכים. "הרגשתי שגם את התינוקות האלה צריך לקבור בכבוד, לא משנה כמה קצרים היו החיים שלהם", סיפרה לאתר סטאר טריביון.

היא הייתה מיילדת, ובמשך 42 שנה צפתה בתינוקות נולדים. היא יודעת שאלה הרגעים הכי שמחים בכל העולם, אבל יצא לה לחוות גם לא מעט רגעים של עצב תהומי כשנולד תינוק מת. סוהולט, שידעה שחלומם של ההורים האלה התנפץ לרסיסים, החליטה להעניק להם מעט נחמה כשהחלה ליצור את שמלות המלאכים הללו. "כשזוג מאבד תינוק, יש אנשים שכואב להם בשבילם", אמרה סוהולט. היא מכירה את זה היטב. הלידה הראשונה שלה בתור מיילדת הייתה לידה שקטה, אחרי ששני ההורים היו מעורבים בתאונת דרכים. אחרי שנתיים, הטרגדיה הפכה אישית אחרי שהנכד של סוהלוט נולד מת. "בבית החולים בדה מוין שם הוא נולד היה חלוק כחול בשביל התינוק, ומעולם לא שכחתי כמה מתחשב זה היה. למשפחה היה רגע של הכרה החיים האלה, והיה להם גם משהו ממנו לשמור".

התכנית שלה הייתה פשוט לקנות שמלת כלה משומשת ולהכין ממנה את הבגדים עבור התינוקות משפע הבד שיש בה. כשהיא מצאה שמלה משומשת בחנות יד שנייה, וסיפרה לבעלת החנות למה היא תשמש אותה, היא מיד התנדבה למצוא שמלות כלה נוספות עבור המשימה המרגשת הזאת, ואת השמלה מהחנות שלה מכרה לה בעבור חצי סנט בלבד. מאותו שבוע הגיעו לפתחה של סוהולט 25 שמלות לחנות היד שנייה. מעבר לזה, הרבה נשים הציעו את עזרתן בתפירת השמלות. בינתיים כבר בתי חולים בשלוש ערים בסביבה הציעו להורים שאיבדו את היקר מכל, לעטוף את תינוקת המת בשמלת המלאכים הזאת. "זה משהו שמוכיח שהתינוק היה קיים, ושהחיים האלה חשובים, ושהם חלק מהסיפור של כל משפחה", היא אמרה. "לחלק מהתינוקות האלה היו שמות". היום, סוהולט ממשיכה לכבד את הזיכרון של הנכד שלה, בשבוע 18 התברר שאין לו דופק. על כל שמלה שהיא תופרת היא רוקמת תגית קטנה עם השם "שמלת המלאכים של אנדרו".

>> לא תאמינו כיצד טראומת לידה משפיעה על המשך חיינו