זריקת אפידורל (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
נדיר ככל שיהיה - שיתוק כתוצאה משימוש בהרדמה אפידורלית קורה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
אצל הרוב המוחלט של הנשים, תופעות הלוואי של האפידורל הם כאבי ראש וכאבי גב. אבל לעתים, ההחלטה לוותר על לידה טבעית ולפנות לעזרת הפרמקולוגיה עלולה להיות הרת אסון. בטופס ההסכמה לביצוע הרדמה אפידורלית, שכל יולדת נדרשת לחתום עליו בטרם תקבל את האלחוש המיוחל, מופיעה בפירוש אזהרה ולפיה במקרים נדירים תיתכן פגיעה עצבית קבועה בגפיים - אבל מעבר לעובדה שבאמת מדובר בסיבוך נדיר, בשלב שבו היולדות חותמות על ההסכמה רובן היו חותמות גם על טפסי הצטרפות לוועד העובדים של דאע"ש.  

האפידורל נמצא בשימוש כבר כמה עשורים (בערך מאמצע המאה הקודמת), וחרף מגמות של חזרה לטבע והעדפה של לידות טבעיות ופיזיולוגיות, הרוב המוחץ של נשים בעולם המערבי מבקשות ומקבלות אלחוש אפידורלי בלידה.

עם זאת, נדיר ככל שיהיה, שיתוק כתוצאה משימוש בהרדמה אפידורלית קורה. אירום ית'ה (34) היא אחת מהנשים הבודדות שנפלה בצד הטראגי של הסטטיסטיקה, וכדי להעלות את המודעות לסיכונים (וכדי לגייס תרומות לצורך השיקום) החליטה להתראיין ל"דיילי מייל" ולספר את סיפורה. 

אירום הגיעה ללדת את בתה הבכורה, אמילי, בבית חולים לונדוני לפני קצת פחות משנתיים. הלידה עברה נהדר, אירום קיבלה את האפידורל שביקשה - אבל רק אחרי כמה שעות, התחילה להבין שמשהו מאוד לא בסדר. "הלידה עצמה הייתה מדהימה, אני זוכרת שהייתי ממש באופוריה אחריה, ובעלי ואני בכינו מהתרגשות כשאמרו לנו שזו בת", אמרה אירום. "ידעתי שההשפעה של האפידורל לא חולפת מיד, אבל אחרי שלוש שעות, כשעדיין לא הרגשתי את הרגליים, שאלתי את הרופאים אם זה בסדר".  

הצוות הרפואי הרגיע את אירום, אולם ככל שנקפו השעות, הלכה החרדה וגברה. למחרת, כולם כבר הבינו שיש כאן בעיה. "לאט לאט ראינו את הלחץ מתחיל להופיע על הפנים של הרופאים שטיפלו בה", אמר אדם, בעלה של אירום. "מכאן, התחיל הסיוט של החיים שלנו".  

אירום נלקחה לבדיקת MRI, שגילתה ממצא עגום: האלחוש האפידורלי גרם לדימום בתוך עמוד השדרה שלה, והלחץ שהפעיל הדם שהצטבר שם עם העצבים פגע בהם אנושות. כאן המקום להסביר שהמונח "אפידורל" לא מתייחס לחומר אותו מזריקים, אלא לאזור שאליו מוזרק חומר האלחוש - החלל האפידורלי, הרווח שבין חוט השדרה לחוליות. המרדים מחדיר צינורית דקיקה לאותו חלל, ודרכה מוזלף לאורך הלידה חומר הרדמה, במטרה להקל על כאבי הצירים.  

ואולם, לעתים הפעולה הפשוטה יחסית משתבשת, וגורמת לפגיעה - כמו במקרה של אורום. "עברתי ניתוח מסוכן להסרת קריש הדם שלחץ על העצבים, אבל לפחות כרגע אני עדיין לא שולטת בגפיים שלי, ויידרש תהליך ארוך ויקר עד שזה יקרה - אם בכלל", סיכמה אורום. "כל החיים שלנו השתבשו לחלוטין, אני מרגישה שפספסתי ואני עדיין מפספסת המון רגעים מהגידול של הבת שלי. כמובן שאבא שלה נרתם לחלוטין ועושה כל מה שאני לא יכולה, אבל הכאב הזה לא מרפה". 

>> שברה את הרצף: בת אחרי 101 שנים של בנים